Gå til innhold

Blir det gamecard til Age Of Conan?


Anbefalte innlegg

Christeven, svaret ble gitt av Loeve.
("Må også spørre hvorfor du mener kjøp av gamecards er en bakdør til skitne tjenester?")
("Det er snakk om at gullselgere bruker gamecards for å lage kontoer som ikke kan spores.")

Trodde jeg var presis nok til å få frem dette, det er ihvertfall ikke slik at jeg bevisst prøver å tilsløre poengene mine =)


Ble upresist å bruke "de" i siste setning der jeg mente "funcom".



Jeg har ingen statistisk oversikt over metodene svartemarkedet bruker, men jeg har stor tro på at gamecards er helt essensiellt. Når pengemarkedet ingame blir påvirket av dette blir det enda større differanse mellom bla. hvermansen og hvermansen/hardcore som velger å kjøpe gull ect.

Jeg tror ikke funcom hadde valgt å kutte ut gamecards, tross det hadde ført til betraktelig økt balanse/kvalitet ingame.
Dette så sant brukere ikke faktisk slutter å spille pga. det. Man trenger uansett tall på at ett slikt tiltak hadde fungert.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Christeven, svaret ble gitt av Loeve.

("Må også spørre hvorfor du mener kjøp av gamecards er en bakdør til skitne tjenester?")

("Det er snakk om at gullselgere bruker gamecards for å lage kontoer som ikke kan spores.")

 

Trodde jeg var presis nok til å få frem dette, det er ihvertfall ikke slik at jeg bevisst prøver å tilsløre poengene mine =)

 

 

Ble upresist å bruke "de" i siste setning der jeg mente "funcom".

 

 

 

Jeg har ingen statistisk oversikt over metodene svartemarkedet bruker, men jeg har stor tro på at gamecards er helt essensiellt. Når pengemarkedet ingame blir påvirket av dette blir det enda større differanse mellom bla. hvermansen og hvermansen/hardcore som velger å kjøpe gull ect.

 

Jeg tror ikke funcom hadde valgt å kutte ut gamecards, tross det hadde ført til betraktelig økt balanse/kvalitet ingame.

Dette så sant brukere ikke faktisk slutter å spille pga. det. Man trenger uansett tall på at ett slikt tiltak hadde fungert.

nå hadde dem vel mistet flere spillere av å ikke ha gamecards. Tror også du legger litt mye i det, kvaliteten ingame har ingenting å si med goldselling, men økonomien i spillet, det blir ikke noe mindre kavalietsprodukt. Tror også vi skal la spillet nå butikkhyllene før vi Doomer ned hele spillet å sier at alt går til helvete om det blir gamecards.. Da verken du eller jeg vet noenting om hvordan økonomien i spillet blir og hvilken effekt goldselling vil få i spillet.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Såklart har gullsalg og slike svarte tjenester noe å si for hvordan opplevelsen av spillet blir. Økonomien blir påvirket av gullkjøp og dette påvirker igjen spillerne. Det er ikke bare økonomien det er snakk om. Det er snakk om bla. spammere i byer, "whisper/direkete spammere", mail spammere, farmere som opptar plass, account hijacks (blir nok mer av det når de enkelt kan lage alts å sende ting til, istedet for at de MÅ ha klar en annen hacket konto) osv.

Dette med spammere blir gjerne løst om ordningen med de første 15 lvlene er tvunget offline virker.


Det er ingen som har sagt det går til helvette, men jeg påpeker at dette hadde vært genialt å prøvd ut for å forebygge slikt møkk og dermed øke ingame kvalitet (opplevelsen). Jeg påpeker jo at de ville mistet både shitkids-spillere og kanskje mye av svartemarkdet (som trossalt betaler for gamecards), men jeg synes de burde være strake nok i ryggen og ikke kun tenke Øre for Øre.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Dette med spammere blir gjerne løst om ordningen med de første 15 lvlene er tvunget offline virker.

Ett av tingene som har blitt endret i betaen er at dette nå også er multiplayer. Du kan velge om du vil spille med andre eller alene (dag og natt). Har nok mye mer å si hvor flink FC blir til å stenge kontoer til både kjøper og selger, da begge parter utgjør problemet. Og hvilke andre funksjoner som er i spillet for å gjøre livet til de som selger surere.

Men jeg tror det mest effektive virkemiddelet er å lage ett spill som ikke skaper etterspørsel etter gull, våpen, utstyr osv. Er tilgjengeligheten god nok, så vil nok ikke så mange ønske å ta "snarveier", og hvis ikke etterspørselen er stor nok så spørs det om "gold sellers" syntes det er verdt tiden de må legge i det.

 

Men dette er ikke lenger noe nytt, så spill designere bør klare å legge inn verktøy i spillet som kan hjelpe dem med å ta de som deltar i denne aktiviteten.

 

Får nok svar på dette en liten stund etter lansering vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Har du prøvd noen andre MMORPG-er? I så fall burde du vite at tilgangen _aldri_ er et problem. Det er gjerne plasser som er mer attraktive for spillere, men det betyr bare at de som samler gull i salgsøyemed finner mer utradisjonelle plasser, og er der 24 timer i døgnet. World of Warcraft har vist at om markedet er der, følger tilførselen ettter.

 

Og det er bare å glemme argumentene om at Everquest og andre tidlige spill ikke led av dette problemet på grunn av vanskelighetsnivået. Dette er en helt ny æra, hvor ekstensive rollespill har blitt et av verdens største virtuelle markeder.

Lenke til kommentar
Har du prøvd noen andre MMORPG-er? I så fall burde du vite at tilgangen _aldri_ er et problem. Det er gjerne plasser som er mer attraktive for spillere, men det betyr bare at de som samler gull i salgsøyemed finner mer utradisjonelle plasser, og er der 24 timer i døgnet. World of Warcraft har vist at om markedet er der, følger tilførselen ettter.

 

Og det er bare å glemme argumentene om at Everquest og andre tidlige spill ikke led av dette problemet på grunn av vanskelighetsnivået. Dette er en helt ny æra, hvor ekstensive rollespill har blitt et av verdens største virtuelle markeder.

Nå er ressusjene, som oopus sier vil bli det attraktive å kjøpe, hovedsakelig i spesielle soner. Tre crafting soner og The Border Kingdoms (som jeg vet om). Vet ikke hvordan det er i de tre crafting sonene, men i BK er det minselevel 45 for å komme inn i sonen men ment for 70+. Det er også fri PvP der hele tiden. Da krever det betraktelig mer tid og planlegging å samle slike ressusjer for bots/farmers enn det gjør i spill som wow og lotro..

Endret av Christeven
Lenke til kommentar
Erling Ellingsen sa jo i ett intervju at det blir gamecard!!!

 

......

 

Ett lite tips er å lese igjennom tråden, eller de nyeste sidene, før man svarer. Se litt lenger opp i tråden, og du vil finne ut at dette både er bekretet og at bl.a en nettbutikk har disse i sitt vare sortiment. Emne har nå, som også er tidligere nevnt, skiftet over til om game cards er bra eller ei med bl.a tanke på de som farmer gull/resurser for salg.

 

---------

 

at tilgangen _aldri_ er et problem

Av de MMO'ene jeg har spilt, som er ganske få, så har det vært ganske greit å få tak i det jeg vil ha. Det som spiller en litt større rolle en tilgjengligheten av hva man måtte "ønske" seg, er hvor mye tid må du bruke på å få "nok". Hvis man klarer å samle inn nødvendig mengde samtidig som man driver med andre ting, så bør ikke behovet for tilførsel fra andre være til stedet. Dette syntes jeg fungerte ganske bra for meg i Lotro, men jeg spilte kun en char til ca lvl 46, så hvordan tilbud og etterspørsel etter nødvendig ting i end game er, kan jeg ikke uttale meg om.

Det var sjeldent jeg hadde behov for å løpe rundt etter de resursene jeg ville ha, men i Lotro så er resursene spred ganske bra rundt om i de områdene du befinner deg i. I AoC så blir det dedikerte områder, så det ser ut til at man er nødt til å sette av tid til å samle inn det man har behov for (har ikke lest så altfor mye om dette så noen forbehold om misforståelser må tas). Hvis man da ikke lar andre gjøre dette for seg, som ganske sikkert vil skape en etterspørsel som noen vil prøve å fylle.

 

i BK er det minselevel 45 for å komme inn i sonen men ment for 70+. Det er også fri PvP der hele tiden. Da krever det betraktelig mer tid og planlegging å samle slike ressusjer for bots/farmers enn det gjør i spill som wow og lotro..

Hvis FC blir flinke til å stenge kontoer så bør det bety at farmers må bruke betraktlig mer tid på å få tak i det som kan selges, men disse farmerene gjør vel lite annet enn å spille og sove, og sikkert minimalt av det siste ;). Som nevt ett annet sted, som kan dette medføre at "tingene" blir dyrere fordi det tar lengre tid og vil være mer risikabelt pga fri PvP. Men det er jo også en grense for hva noen spillere er villig til å betale.

 

Men jeg tror ikke vi blir kvitt dette problemet så lenge ett spill har "ikke lett tilgjengelige objekter", eller at spillere har ett stort forbruk av X for å bedrive ønsket aktivitet. Men det skal bli "spennende" å se hvordan FC håndterer dette problemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...