Gå til innhold

Tips og hjelp til oppsett av Mediacenter PC

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter å ha brukt Vista Mediacenter ganske lenge her nå har jeg støtt på en del store og små irritasjonsmomenter med VistaMCE. Samtidig har jeg latt meg fortelle at Linux har et "mye bedre" alternativ, og dette har jeg lyst til å finne ut av på min nyoppbygde stuemaskin. Siden jeg har lite erfaring med Linux trenger jeg nok en del hjelp, og har også fått en god del hjelp i UbuntuFF tråden. Men dette blir nå etterhvert litt OT i den tråden, så lager derfor en egen tråd her nå.

Jeg kan si at jeg allerede har prøvd en gang å installere Mythtv, men fikk aldri noe orden på det. Og siden den gang er maskinen bygget om, og er nå en fresh Ubuntu install uten noe mer. Har hørt at LinuxMCE skal komme som en del av neste Kubuntu, men kunne tenke meg å se hva jeg kan få til i mellomtiden.

Ytelsen bør bli svært god, og forhåpetnligvis da raskere og bedre konfigurerbar enn nåværende VistaMCE.

Hardware er:

AMD dualcore Opteron 165@2,8Ghz

DFI Nforce4 LP Expert

ATI X1800XT 512mb

2GB DDR

Hauppauge PWR150

Creative Audigi LS (eller AC97 Nvidia lyd som er tilkoblet nå)

Samsung 500GB sata + Samsung 320GB sata og Plextor 712A dvd.

Da har jeg forhåpentligvis ramset opp det som trengs for eventuell hardware-spesifikk hjelp. Alt er forøvrig vannkjølt, og maskinen er i utgangspunktet bare koblet til en CRT tv og projektor, men har vanlig LCD skjerm tilkoblet også nå siden oppløsning på tv er elendig, samt at tv-ut ikke virker ut av esken med ATI i Ubuntu.

Ok, første spørsmål blir hvordan å få tv-ut til å virke. Vet jo at ATI ikke er det beste utgangspunktet med Linux, men det skal såvidt jeg har forstått være fullt mulig. Det eneste jeg har gjort så langt er å enable restrickted ATI driver, så den er på. Men hvordan kommer jeg nå til ATI kontrollpanel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja takk skal du ha Gaute65, det var det jeg mente. Så har nå installert fglrx-control, men jeg finner fortsatt ikke ut hvordan jeg starter dritten, slik at jeg får satt opp flere skjermer.

Men jeg har altså fra før av ikke gjort noe annet enn å enable ATI restricted driver, så vet ikke om det er noe mer som må gjøres for å få opp kontrolpanel, eller om det bare er komandoen jeg ikke har? (altså ATI's versjon av "nvidia-settings")

Lenke til kommentar

Beklager pcp160, akkurat nå er jeg rimelig påseilet. Catalyst control centre bør gi deg det ATI kan tilby nå m.h.p. TV-ut, du får få det opp, og sjekke. så fikser vi resten greit.

Stå på, jeg kommer tilbake edru soooon....

Lenke til kommentar
Vet ikke helt. Jeg får tilgang til ATI catalyst i menyenen, men jeg bruker Kubuntu. Har du prøvd å kjøre fglrx-control i terminalen?

8972088[/snapback]

Ja, prøvd det men det gjenkjennes ikke som noe kjørbart.

Men har omsider fått på plass KDE, og da dukket Controlpanel som du sier opp i menyen helt av seg selv, så da er det i orden nå, og jeg har fått bilde på både tv og lcd. Planen er uansett å kjøre KDE på denne maskinen, så trenger ikke feilsøke noe mer på dette i denne omgang da. :thumbup:

Del Postet i går, 23:55

Beklager pcp160, akkurat nå er jeg rimelig påseilet. Catalyst control centre bør gi deg det ATI kan tilby nå m.h.p. TV-ut, du får få det opp, og sjekke. så fikser vi resten greit.

Stå på, jeg kommer tilbake edru soooon....

Ha ha, ja det er du vel :!: . Og om det ikke var for at du har lurt meg inn i dette, og jeg dermed må sitte her å ni- drikke kaffe mens jeg prøver å forstå noe av det, hadde jeg vel kanskje vært påseilt selv...

Kanskje det kan være grunn nr 102 for å bruke Linux, man er pent nødt til å holde seg edru!?

Men ha en fortreffelig aften, jeg har fått til det jeg hadde tenkt i dag, og vel så det, så resten kan vente litt. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...