Gå til innhold

Brann i hovedkort etter RAM & Grafikk Kort skift

Ludo_

Anbefalte innlegg

Hei!

Idag tidlig skulle jeg bytte ut noen gammle ram brikker og bytte de ut med 2x (https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=309573)

Jeg beundret litt fordi den ene brikken virket litt løst men selve hendelen hadde gått ned etter at jeg la på trykk automatisk (sånn som den skal gjøre)

Ved det første var jeg skeptisk om jeg i det hele tatt skulle skru på pcen, tilslutt gjorde jeg det og det kom et rart fler-farga lys fra venstresiden av hk'et mitt og røyk. Jeg skrudde av tvertt og skjønte at noe var galt, jeg tok ut de to andre (ekstremt redd for at nå hadde jeg gjort det) og satte inn de gammle. Skrudde på pcen, det samme lyset kom (og røyk). Da tok jeg ut en og prøvde igjen - da kom det verken lys eller røyk men det kom ikke noe opp på skjermen.

Er hovedkortet og ram brikkene mine offesielt døde? hva gjorde jeg galt? :blush:

Endret av Ludo_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta hovedkortet ut av maskinen, sjekk for brenn merker, sjekk også om det har vert noe skrue eller defekt i kasse designet som er årsak til problemet, sjekk også på fremsiden av hovedkortet om du ser noe brann skade.

hadde du PC'en kobblet til jordet kontakt?

Lenke til kommentar
ta hovedkortet ut av maskinen, sjekk for brenn merker, sjekk også om det har vert noe skrue eller defekt i kasse designet som er årsak til problemet, sjekk også på fremsiden av hovedkortet om du ser noe brann skade.

hadde du PC'en kobblet til jordet kontakt?

8970360[/snapback]

Det er ikke direkte svarte brenn merker, men der jeg så lyset er det akkurat som om enten det har vært litt væskebrann eller noe sånnt. Hva mener du med defekt skrue i designet? Jeg har et ASrock Dual-Sata2 HK. Ja, den var festet til jorda kabel.

(ps. brenn merket var på en liten blank chip rett ovenfor DIMM-festene)

Lenke til kommentar

merkefs7.jpg

Der - det ser nesten ut som noen har tatt på den blanke plata med en fet finger og blitt litt fetete.

PS; Det er ingen andre brenn merker verken på HK eller RAM-Brikkene og bios lyden er der også.

Endret av Ludo_
Lenke til kommentar
I verste fall har du ødelagt skjermkort, PSU og naturlignok HK.

8970555[/snapback]

Ser ut som alt det andre virker - Jeg har bios lyder og visst PSU er ødelagt hvorfor funker fortsatt både vifter og lys?

Lenke til kommentar
får ikke opp noe fra Imageshack... ahh, nå funka det, skal sjekke litt..

Har du manualen til hovedkortet, skal stå i den hva den brikka der er for noe.

8970566[/snapback]

Ja, jeg har manualen. Den er ikke merket opp på Motherboard Layout. Det er bare en liten blank box, på en måte.

Edit; Det nermeste som ligger rundt dets området (den egentlige chippen ligger over SERIAl connectoren denne på overviev ligger over.) Der står;

JMicron JMB360 Chipset (PCIEX1 Interface) - Men den ser jeg ligger enda over den igjenn på hovedkortet (sjekk bildet)

Endret av Ludo_
Lenke til kommentar

Du sier du ikke har skjermbildet, så jeg tror at PCIe brikken har feilet, men dette skal ikke ha impakt av minne eller noe, og om det ikke var sølt noe på hovedkortet, så må en kortsluttning ha kommet enten av defekt i brikken, eller en kortsluttning på baksiden av brikken mot festet til hovedkortet eller noe.

Sjekk med utsalgs sted om de har vert borti lignende, ikke si hva du gjorde, bare si at maskinen hadde ett merkelig lys osv...

Dette lyset du beskrev i første post høres ut som en "spennings bue" og er litt rart om egentlig skjedde på hovedkortet uten at sikkringa ble tatt....

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Du sier du ikke har skjermbildet, så jeg tror at PCIe brikken har feilet, men dette skal ikke ha impakt av minne eller noe, og om det ikke var sølt noe på hovedkortet, så må en kortsluttning ha kommet enten av defekt i brikken, eller en kortsluttning på baksiden av brikken mot festet til hovedkortet eller noe.

8970659[/snapback]

Så det du sier er rett og slett at Hovedkortet ble overbelastet?

Men det er ikke PCI-Brikken som tok fyr/ble lysendes. Det var en liten metal chip markert på bildet over. Den er ikke markert eller forklart i manualen heller.

Endret av Ludo_
Lenke til kommentar
hvis rammbrikkene ødela systemet ditt bør vel de du kjøpte brikkene hos erstatte alt (hvis brikkene egentli passer til hovedkortet)

8970671[/snapback]

Jeg tror produsenten frasier seg alt ansvaret...

Og jeg tror den jeg gav før var feil link, dette er ram brikken; RAM

Endret av Ludo_
Lenke til kommentar

forhåpentligvis har minnebrikkene klart seg, tror dette er hovedkortet alene som har knelet.

test minne på en anen PC om mulig, funker dem, ikke funker dem ikke

Ludo: du har rett om ansvaret over, men lifstids garantien på brikkene bør dekke dette om de feilet.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
forhåpentligvis har minnebrikkene klart seg, tror dette er hovedkortet alene som har knelet.

test minne på en anen PC om mulig, funker dem, ikke funker dem ikke

Ludo: du har rett om ansvaret over, men lifstids garantien på brikkene bør dekke dette om de feilet.

8970715[/snapback]

Ja, jeg har sett døde brikker ved kortsluttning før, de var svidd og ekle, mine ser helt fin ut.

Problemet er at jeg har en annen pc (broren min sin) - Problemet er at visst brikkene er problemet hvordan vet jeg at den ikke tar knekken på den også? Hehe. Er det mulig? Rart at HK'et kun røk når to brikker ble brukt.

Lenke til kommentar
du kan sende med brikkene om du skal sende hovedkortet tilbake til leverandør, og be dem bekrefte at minnebrikkene fungerer, skal gå greit det.

8970759[/snapback]

ASrock hovedkortet kostet bare 400kr. Det er ikke så ille å erstatte. Men er du sikker på At det er PCI ekspress chippen som er gåen? det var jo ikke den som røk :p

Forresten, når du sier det - så skiftet jeg mitt gammle Radeon 9800PRO med et nytt Radeon 1950X kort like før - skulle reboote med nye brikker og drivere.

Endret av Ludo_
Lenke til kommentar
prøv og resett skjermkort og minne en gang, se om det hjelper.

eventuelt, har du noen venner som har en "shitty" PC så du kan teste minne i den feks?

8970816[/snapback]

Ta Skjermkort og RAM ut av slottene og inn Igjen? Jeg kan teste med de gammle brikke np - første gang prøvde jeg bare med en brikke, den andre er ubrukt.

Edit; Får du bios ved oppstart uten RAM? Jeg testet nettopp en av de Nye-RAM brikkene alene og alt funket fint. Det eneste som manglet var bilde. Og nå prøvde jeg med et gammlere skjermkort også - så mitt nye skjermkort er ikke defekt.

Endret av Ludo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...