Gå til innhold

mount ntfs?

Anbefalte innlegg

Jeg har slack 8.1, og det jeg lurer litt på, er at under innstalasjonen så mounta den alle fat32 hardiskene mine, og det er flotters.

Men, så ville jeg prøve wine, så oppdaga jeg jo at alt av programmer ligger jo på en partisjon som er ntfs.

hvordan mounter jeg en ntfs partison i linux? , helst foralltid, så jeg slipper å skrive mount /dev/hd1 /mmt/c: hver j*** gang. :D

litt detajert takk, er helt ny i faget :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ikke helt sikker på hvordan det er med wine, men jeg tror at en del programvare må legges inn i wine, slik at dll'er osv. blir med. Winex skal jo også være glimrende har jeg hørt.

Lenge siden jeg holdt på med linux nå (skyld på jula, debian og slackware - hadde slackware, /dev/dsp funka ikke slik den skulle, fikk ikke fiksa det. Prøvde debian på anbefaling fra en annen, får ikke lagt inn detonator - vel, kall meg lat - jeg kunne sikkert fiksa det).

ehhh.....

tilbake til saken ja - ntfs er ikke inkludert hverken som kernel module eller native (kom ikke på noe bedre ord akkurat nå, men du skjønner meg kanskje).

Har du original slack-disk?

la du inn fullt hus?

hvis ikke kjør inn disken og legg inn kernel-filene (2.4.18 - last ned en patch fra kernel.org, les godt hva som står (PS. bruk patch-scriptet, ikke den derre gzip-kommandoen: den førte til at jeg ødela mange kjerne-sources)

kjør de nødvendige kommandoen for å få den ren ;-)

så kjører du $make xconfig

kommer ikke xconfig opp (merk: dette må gjøres i X)

logg inn som root, su vil i ikke virke (gjorde ikke det med meg, but, hey! thats just me)

ferdig med det, ikke sant - b sure på at du ikke har noen PCMCIA (eller hva det var) moduler eller lignende inkompilert, for da går det til helvette!

(sørg for å få med NTFS støtte da, lyd-støtte og nettverkskortet ditt)

make dep

make install (eller bzImage om du foretrekker)

make modules (viktig)

make moduler_install (viktig også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...