Gå til innhold

Fiskere som venter på flo

Anbefalte innlegg

Her er er foto jeg tok i dag med lav morgensol. Tok også noen nærblider, men valgte dette som viser at det er relativt mange som venter på å komme i arbeide. Foto er tatt på Jomtien beach, Thailand.

Noen data: D70s, 18 - 200 mm VR, Focal lenght 40 mm, 1/800s, Aperture priority F8, ISO200.

CC velkommen.

post-82258-1183131023_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personene med sine tilhørende båter ble for små i forhold til bildet, og kommer litt for mye i bakgrunnen. Det skal tross alt være hovedmotivet, men det er dessverre vanskelig å se at de faktisk venter på flo og fisk. Hvis budskapet ditt er å formidle fiskerne klargjort for floen, burde du ha kommet fremhevet det bedre i bildet. Du kunne gått nærmere og brukt enda mer vidvinkel slik at både personene og båtene kom bedre fram. Det ville gitt et tydeligere budskap enn bildet gir meg nå.

Skyggene i forgrunnen, skyene, havet, og fjellene - derimot, har jeg ikke mye å utsette på. Skyggene på stranden gir en god stemning, og skaper liv. Den knall oransje stranden er også med på å skape liv i kontrast med det blå havet og den blå himmelen. Skyene skaper også liv ved hjelp av fasong og farge.

Treet passet ikke, og ble bare forstyrrende i mine øyne.

--

Et veldig bra bilde, men du burde fremhevet hovedmotivet bedre.

Lenke til kommentar
Gjest member-97590
Det ble veldig postkort.

8970554[/snapback]

men bildet er mye bedre enn dine

8970565[/snapback]

Når begynte vi å sammenlikne landskap med fuglefoto? :dontgetit:

8970596[/snapback]

Såså, ikkje begynn å krangle no!

On Topic:

Syns bildet var fint eg.

MEN, syns det treet var forstyrrende, du kunne kanskje ha gått lengre bak og fått med litt mer av treet?

Lenke til kommentar

Sa jeg at bildet var stygt fordi det var postkort stil?

På grunn av det fjerne motivet, bærer bilde fram en annen følelse enn om motivet hadde vært nermere. Det virker mer som om bildet vil vise hvor fint det er om morgenen når fiskerne gjøre seg klar på sandstranda, noe man ofte ser på postkort.

Dette er et bilde jeg godt kan se ved en reklame om stedet.

Lenke til kommentar

Takker for kommentarer. Jeg nevnte hvorfor jeg valgte denne variante fremfor nærfoto. Ser ikke altid behovet for et nære objekt i en av de "gyldene snitt" ved landskapsfoto. Forleden så jeg en fotoanbefaling på nette som var fra en badestrand (landskap). Fotoet ble betegnet som kjedlig og de anbefalte et nære objekt. Resultatet ble at de satte en stor sjø-stjerne med solbriller på nede i det venstre snittet bare ca 2m fra kamera. Da ble fotoet betegnet som bra-, vel vi har heldigvis hver vår smak.

Post kort: Jeg hadde ingen PR i tankene da jeg tok dette fotoet. Har sett denne komentaren flere ganger før, men mest på norske forum. Postkort stil blir kansje brukt oftere når det er foto fra fjerne sydlige ferie-strøk. Når fotoet kommer rett fra ditt eget kamera (kun kroppet litt) og det er fra hverdagen rundt deg så går ikke tankene mine til postkort. Jeg er mye på sjøen og tar ofte foto mot fastland og øer, her blir det sjelden noen nære objektiv, men alikevel brukbare motiver synes jeg.

Jeg skal senere poste et foto der jeg har PR i tankene, (har slike oppdrag av og til).

Lenke til kommentar

maritimeD70:

Om navnet på plassen hadde stått i venstre hjørne hadde dette vært et meget vellykket reklamefoto, og postkort er ofte preget av reklame/det fine ved stedet for å friste andre.

Motivet var fiskerne, men du kommer for langt ifra, og øynenevandre rundt omkring på masse annet enn motivet.

Hadde du kommet litt nermere, og fått med litt mer handling, så hadde ikke den fine morgenen med hvir strand dominert så mye av bildet, og hovedmotivet hadde kommet bedre fram.

Hva med å sende inn bildet til ei turistforening å spørre om de er interessert i det?

Lenke til kommentar
maritimeD70:

Om navnet på plassen hadde stått i venstre hjørne hadde dette vært et meget vellykket reklamefoto, og postkort er ofte preget av reklame/det fine ved stedet for å friste andre.

Motivet var fiskerne, men du kommer for langt ifra, og øynenevandre rundt omkring på masse annet enn motivet.

Hadde du kommet litt nermere, og fått med litt mer handling, så hadde ikke den fine morgenen med hvir strand dominert så mye av bildet, og hovedmotivet hadde kommet bedre fram.

Hva med å sende inn bildet til ei turistforening å spørre om de er interessert i det?

8974711[/snapback]

Hei, jeg forstår ditt synspunkt, fiskerene og båtene ble små. Jeg brukte nok en litt gal tittel i headingen. jeg forsøkte å hvise at mange venter på å komme i jobb.

Selv liker jeg ikke stranden så godt når det er så lavt vann. Synes den er mye mere innbydende når vannet står nærmere palmene. Det er 3m forskell på flo og fjære. Det er veldig langgrunt så ved fjære blir det ca 100 m ut til sjøen.

De foto jeg har fra flo vann er mere postkort lignende en dette og hadde nok falt mere i smak for turistbransjen tror jeg.

Tusen takk for synspunkter, ha en god dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...