Gå til innhold

Hjelp! Hardisken min starter ikke

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått tak i en server pc fra skolen min. Der følger det med en hdd, men den er så liten så jeg vil sette inn en 80gb hdd som jeg har liggende.

Problemet er at når jeg plugger 80gb disken så starter ikke disken :cry:

Men når jeg starter opp med den disken som følgte med og så kobler om mens pcen er igang DA starter den andre 80gb disken :hmm:. Har også prøvd en annen 4,5gb disk som jeg også har liggende, men den vil heller ikke starte hvis ikke jeg starter med den som følgete med.

Litt klønete forklaring kanskje, men håper noen vet hva jeg må gjøre for at de andre diskene skal starte.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, alldri vert borti noe sånt men kanskje noe godkjenning og greier i BIOS kanskje? Ikke for liten PSU vertfall for da hadde den ikke startet og litt mere spez om serveren da?

8970296[/snapback]

Server:

Abit AB-BH6 Hovedkort

2x128mb sdram 100mhz

Intel pentium 2

300w psu

og et gammelt Ati skjermkort, kan ikke se hva det er.

Lenke til kommentar
Defekt IDE Kabel?  (regner med det er IDE siden det er så små disker)

Defekt 12V Kabel?

Feil Bios innstilling?

Statiske fingrer? :p

8970317[/snapback]

Ide kabel er hel, likeså 12 v kabelen. Men rart at den ene disken starter hvis det er noe galt i Biosen da....

Lenke til kommentar

feilmeldingen betyr at BIOS er resatt. om dette kommer hver gang du starter maskinen, er antageligvis BIOS batteriet tomt. dette er normalt på en så gammel maskin. det er bare et vanlig 3V klokkebatteri som sitter på hovedkortet.

starter alle diskene opp om du bare kobler til strøm, men ikke når du kobler til PATA kabelen? Virker heller rart spør du meg i allefall, men. da med tanke på at PATA kabelen er ok, og det er bare SCSI som kan stilles så motoren ikke spinner opp med det samme.

finner den 80GB disken i bios, når du først får den til å spinne opp ved å gjøre en hot-swap?

Lenke til kommentar
feilmeldingen betyr at BIOS er resatt. om dette kommer hver gang du starter maskinen, er antageligvis BIOS batteriet tomt. dette er normalt på en så gammel maskin. det er bare et vanlig 3V klokkebatteri som sitter på hovedkortet.

starter alle diskene opp om du bare kobler til strøm, men ikke når du kobler til PATA kabelen? Virker heller rart spør du meg i allefall, men. da med tanke på at PATA kabelen er ok, og det er bare SCSI som kan stilles så motoren ikke spinner opp med det samme.

finner den 80GB disken i bios, når du først får den til å spinne opp ved å gjøre en hot-swap?

8971209[/snapback]

Bare den disken som følgte med starter med en gang, de andre starter ikke selv bare med strømpluggen tilkoblet. Finner ikke 80gb i bios, står disk boot failure, insert system disk

Lenke til kommentar
Fikk startet de andre diskene nå... :)

men av en eller annen grunn så finner den ikke den 80gb disken i biosen :hmm: ...

Noen som vet noe?

Takk

8971371[/snapback]

Fant den andre 4,5gb disken, men da fikk jeg blåskjerm etter oppstartsbildet til win 2003...

Lenke til kommentar
det Kan være at BIOS ikek støtter så store disker uten en oppgradering først. prøv å sett en space-limit på 80GB disken og se om den finner den da. dette settes normalt med en jumper på selve disken - om disken har mulighet for dette.

8971662[/snapback]

På disken står det tre forskjellige jumper settings:

Master

Master/slave present

Single or master

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...