Nitrius Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Hvordan går jeg frem hvis jeg skal dualboote Ubuntu og Vista? Vista x64 er allerede installert på maskinen, og har helst ikke lyst til å av installere Vista enda. Har bare en harddisk til rådighet, så jeg antar at jeg må bruke noe form for partisjonerings program? Uansett, hvordan installere jeg Ubuntu i dualboot med Vista, når vista allerede er installert? Litt off topic spørsmål, men kan du svare så gjør det gjerne. Hva anbefales av x64 og x86 til linux? Ubuntu finnes i flere versjoner, kubuntu osv.. sant? hva er forskjellen? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Når det gjelder x86/64 har jeg egentlig lite peiling, men har fått inntrykk av at det finnes litt mer problemer med 64. Mulig jeg tar helt feil. Når det gjelder dualboot er det et spørsmål som har vært opp ehundre ganger før. Hvis du bruker søket på forumet, og eller google (!) vil du finne svaret på disse. Kort forklart booter du opp live'cden med ubuntu, og trykker install. Du vil da få tilgang til et partisjoneringsverktøy som du bruker til å sette opp partisjonene dine med. Hvis vista allerede er installert på maskinen, vil ubuntu finne dette og automatisk legge det med i bootloaderen, slik at du kan velge OS når maskinen starter. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Okay, tenkte jeg skulle søke først, men droppa det, skulle kanskje gjort det, uansett.. Takk for svar, fant en fin guide tror jeg: http://apcmag.com/5046/how_to_dual_boot_vi...installed_first Der bruker han vista sin disk manager til å shrinke hoveddisken min slik at man får plass til ubuntu da, men det er vel et fett? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Okay, tenkte jeg skulle søke først, men droppa det, skulle kanskje gjort det, uansett.. Takk for svar, fant en fin guide tror jeg: http://apcmag.com/5046/how_to_dual_boot_vi...installed_first Der bruker han vista sin disk manager til å shrinke hoveddisken min slik at man får plass til ubuntu da, men det er vel et fett? 8970159[/snapback] Ser bra ut det. Husk å få med en swap partisjon til ubuntu, på ca 1GB. (Det er sikkert beskrevet i guiden du linket til, gadd ikke se gjennom hele greia). Good luck. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Okay, tenkte jeg skulle søke først, men droppa det, skulle kanskje gjort det, uansett.. Takk for svar, fant en fin guide tror jeg: http://apcmag.com/5046/how_to_dual_boot_vi...installed_first Der bruker han vista sin disk manager til å shrinke hoveddisken min slik at man får plass til ubuntu da, men det er vel et fett? 8970159[/snapback] Ser bra ut det. Husk å få med en swap partisjon til ubuntu, på ca 1GB. (Det er sikkert beskrevet i guiden du linket til, gadd ikke se gjennom hele greia). Good luck. 8970197[/snapback] swap? altså hvis jeg setter av 50gb til ubuntu, jeg kan ta 1gb swap utifra det da? Lenke til kommentar
Jorsalfar Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Swap skal være en egen partisjon, så bare lag deg en partisjon i tillegg til Ubuntu partisjonen din på ca 1 GB. Er også en fordel å ha to partisjoner til Ubuntu. 1 / (root) partisjon på minimum 5 GB, og en /home partisjon på resten. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Swap skal være en egen partisjon, så bare lag deg en partisjon i tillegg til Ubuntu partisjonen din på ca 1 GB. Er også en fordel å ha to partisjoner til Ubuntu. 1 / (root) partisjon på minimum 5 GB, og en /home partisjon på resten. 8970783[/snapback] Stemmer, men hvis du synes at det blir mye rot med alle partisjonene, holder det fint med en swap partisjon, og en partisjon til resten (ubuntu). Det er ikke en nødvendighet å dele opp den. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) sånn ville jeg gjort det med swap: 512mb ram: 1024mb swap 1024mb ram: 200-400mb swap 1024-1536mb ram: 100mb swap over 1536mb ram: swap er unødvendig. jeg har selv 2gb ram, og har aldri klart å presse minnebruken over 700mb, selv om det ubrukte selvsagt brukes til cache. jeg har absolutt aldri opplevd noen som helst treghet pga manglende ram. at swap = 2*ram er en foreldet regel. har du over 700-800mb ram ville jeg også satt ned vm.swappiness fra 60 til kanskje 20. sett av 10gb til root, og resten til home du. hvis du vil kan du også lage en boot-partition på 50mb. EDIT: ifølge profilen din har du 2048mb, så jeg tror du kan droppe swap jeg. hvis du absolutt ønsker å ha det kan du opprette en på kanskje 100mb, men jeg ville satt swappiness til ca. 5. hvis pc'en din bruker swap framfor ram når du har så mye, vil du bare tape på det. Endret 29. juni 2007 av hockey500 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå