Gå til innhold

Hvordan installere programmer i Linux!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp skaffet meg Linux og er strålende fornøyd med det og er glad jeg fikk dette operativsystemet både pga å erfare noe annet og påvirke et noe dominerende marked av microsoft :p . Men jeg er veldig nybegynner.

Hvordan i all verden installerer man programmer i Linux?

Og hva er sånn kommandogreier man må bruke for å installere?

:blush::blush::blush::blush::blush:

Jeg vet mange vil le når de ser disse spm, men helt ærlig så forstår jeg ingenting av dette. Har lest rundt på mange sider om Linux men forstår enda ikke noe. Vil noen gi meg et detaljert svar på dette!

takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke google til å søke på innstalasjonsguider av programmet du vil innstalere

eller

Du kan søke i Synaptics Package Manager(System ->Administrasjon -> Synaptics)

eller

sudo apt-get install "Navn-på-program"

i terminalen. Den finner du Programmer -> Tilbehør -> Terminal.

Regner med det er Ubuntu du har fått deg.

EDIT: Leif

Endret av todda7
Lenke til kommentar

Du kan også bruke legg til/ fjern programmer.Ingne kommandoer, alt foregår grafisk. Fra der installere du feks flashplayer.

Jeg foretrekker å bruke synaptic og søke etter programmer. Pass bare på å bruke alle pakkebrønner. Kan legges til via fil-> behandle pakkekilder.

Å legge til programmer i Ubuntiu er utrolig enkelt og kjapt.

Edit. En artig sammenligning av hvordan installer Blender i Linux og Windows: http://www.psychocats.net/essays/winuxinstall

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar

De fleste Linux distribusjoner har en pakkebrønnløsning. Regner med at de samme også kommer med ett grafisk grensesnitt og terminal mulighet. Fordelen med ett grafisk grensesnitt er at det er enklere å forstå/finne frem i. Fordelen og bakdelen med terminalen er at du må vite navnet på det du skal installere, men det går raskere siden du slipper å finne frem til programmet først.

En del distribusjoner bruker også .rpm eller .deb filer. Disse kan sammenlignes med .exe filer i windows. Du bare dobbeltklikker på/åpner dem og innholdet/programmet installeres. Opera er ett godt eksempel på dette, da det er få distribusjoner som har dette programmet i pakkebrønnene sine.

For mere erfarne brukere så der det mulig å laste ned kildekoden til programmet, for så å kompilere dette selv. Er skjelden dette er nødvendig med de mest populære distribusjonene, med unntak av Slackware tror jeg det er, men er veldig usikker her.

Det kan være greit å forstå hvordan man bruker terminalen, da mange guider benytter denne. Da er det bare å kopiere kommandoene fra guiden og lime inn i terminalen (høyre klikk + paste/lim inn eller crtl+shift+v).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...