Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ktm exc bra sykkel?


Anbefalte innlegg

Støtter scoot her!

Regner med det er ett fåtall som har testa en ktm 125 ordentlig!

 

Jeg har 13-42 drevning ståenes på nå, og med dette klarer jeg 160 om jeg legger med ned. Dette er da på speedo som jeg VET viser 5% feil.

Enda har jeg 16-40 drevning liggende, men at ktmen greier å dra ut det tviler jeg på :p

Om jeg for tak i ett kamera skal jeg gi dere film av det!

 

MailMan13: Skal jeg være ærlig tror jeg at ktm går bedre enn sykkelen din.

Honda, 4-takt med "bare" 40-45hk vs hissig, lett 2-takter med 35hk +.

Men på en annen side, du tar det vel igjen på vedlikehold :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, vel vekt/effekt er den nok litt sprekere, 40hk på 100kg mot ca 45hk på 140kg. Men når farten blir stor er det luftmotstand du slåss mot, ikke vekt eller rullemotstand, da er det hvor mye effekt man får ned i bakhjulet opp mot tykkelsen av lufta som gjelder. Om det er en firtakter, totakter eller strikkmotor gjør ingen forskjell.

 

Jeg tror nok du kan klare 160 på meteret, men med 35-40hk og de aerodynamiske egenskapene til en offroader har kommer du ikke høyere enn mellom 140 og 150 et sted i rèell fart.

 

Det hersker av en eller annen grunn en myte om at motorcross er nesten det råeste som finnes og at det kjører fra alt. Det stemmer... men bare forutsatt at man kjører rundt en liten grus/jordlagt bane i små hastigheter, det er det dem er laget for. Når det ikke stemmer lenger er det ikke nødvendigvis så rått med motorcross lenger. Når dem møter luftmotstanden i 100km/t blir dem kortpustet og kjørt fra av det meste med noe særlig mer enn 400 kubikk og hvite skilter. (dvs. det aller meste)

 

Jeg har kjørt sykkel en stund, ikke lenge, men ca 13 år til sammen (et par års pause eksludert). Akivt i motorsport fra jeg var 12 år, mest trial, et lite opphold i motorcross, og et lite knippe gatesykler. Dvs. jeg har eid og kjørt sykler fra 80ccm MX via 250-320ccm trialmaskiner opp til mer normale gatesykler de siste 7 årene, som Kawa Z750en som jeg solgte for 2 år siden og Hondaen jeg har har nå (og har hattt hele tiden). Så jeg mener jeg har litt sammenligningsgrunnlag, om enn ikke så mye.

 

Det er klart at små lette sykler med skyhøye litereffekter som motorcross er veldig artige, spesielt i sitt rette element i "dritten". Men dem kommer til kort som gatesykkel. Selv ikke GasGas 320en (ca 35hk på 75kg, det er brukbart vekt/effekt forhold det!) har noe som helst å stille opp med på motorveien sammenlignet med noe som er beregnet for det. De er for små og det er rett og slett ikke nok effekt når hastighetene øker til motorveinivå og luftmotstand blir mer dominerende faktor for aksellerasjon enn vekt/effekt-forhold. Dem har av en eller annen grunn fått en "status" i enkelte miljøer som det rett og slett ikke er grunnlag for, med resultat at det oppstår "myter" og oppfatninger som ikke alltid stemmer med virkeligheten, som f.eks at en liten offroader med knapt 35-40hk går i 165km/t.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Vel, om speedoet ditt viser 5% for mye av 160 km/t, ssswopp, så er den virkelighet farta 152km/t. Dette kan vi vel bli enige om at stemmer? :)

 

Dessuten, en hissig 2-takter er ikke sprekere enn en 4-takter med 5-10hk mer. + 4-takteren har nok en god del flere Nm.

Endret av Mr.NorBits
Lenke til kommentar
Vel, om speedoet ditt viser 5% for mye av 160 km/t, ssswopp, så er den virkelighet farta 152km/t. Dette kan vi vel bli enige om at stemmer? :)

 

Dessuten, en hissig 2-takter er ikke sprekere enn en 4-takter med 5-10hk mer. + 4-takteren har nok en god del flere Nm.

9056787[/snapback]

Ja, jeg suger i matte, men 152 høres riktig ut =)

 

Jeg tenkte mer på drag jeg da.

Hvem tror du hadde dratt hvem? ;) Men det har vel egentlig ikke så mye med saken å gjøre.

 

MailMan13: Er sant det du sier. Om jeg sitter i normal stilling vil jeg ikke klare å gå fortere enn 150 ca, men om jeg bare legger med LITT ned går den straks mye fortere ;)

Hadde 168 istad btw, og da var det dags for å bremse :p

Lenke til kommentar
Ikke for å hakke på scoot, men er ikke alltid moderatorer har mest peil, haakie.

9051881[/snapback]

Korrekt! Jeg skal ikke si jeg har så utrooolig høyt kunnskapsnivå generelt, men vil påstå jeg kan mer enn gjennomsnittet når det gjelder disse 125ccm syklene. Både pga jeg har eid Aprilia og Husqvarna, og min beste kamerat har hatt KTM, derfor våger jeg å uttale meg så påstålig ang dette.

Jeg ble forbikjørt av KTM når jeg lå å tynte Huskyen min i 135kmt ( lett drev som helst, altfor lett ).

Jeg har også prøvd den KTMn - ORDENTLIG. Den var sykt tungt dreva, men den klarte å kommer over 145. Det går jeg god for. Etter dette kommer feilmarginene inn, men det er snakk om hva det stod på SPEEDOMETERET til R6n, ikke hva det er i ekte fart :)

Ekte fart klarer en crosser i 125ccm MAKS 150 kmt på en god dag, over det blir det waay to much luftmotstand.

 

Er som å si du får en Rs 125 i 200kmt. Sweet dreams, RS 250 med 67 ville totaktshester på omtrent samme chassi og kåper gjør 210 på en fin dag :)

Endret av scoot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...