oyvinder Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Har en Western Digital 80GB SE harddisk som er master på den første ide-kanalen. Har vurdert å sette inn en extra Western Digital harddisk på samme ide kanal. Problemet er at jeg mangler jumper til den den disken jeg alt har. Noen som vet om det følger med 1 eller 2 jumpere med nye western digital 120 GB SE harddisker ? Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 det følger alltig med 1jumeper når du kjøper hardsiker fra Western Digital. men gjør som meg... gå til en Dataforetning og spørr om du kan kjøpe noen jumpere. Er du heldig får du mange gratis! Lenke til kommentar
oyvinder Skrevet 7. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2003 Er jumpere til alle harddisker like ? eller må jeg ha en spesiell for at den skal passe på en WD harddisk ? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Er jumpere til alle harddisker like ? eller må jeg ha en spesiell for at den skal passe på en WD harddisk ? De fleste IDE-enheter har identiske jumpere (harddisker, CD-rom, DVD etc). Derimot kan du som regel ikke bruke jumpere som følger med SCSI-disker da disse ofte er mindre. Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Nesten alle jumpere er like. Cd-rom og hd jumpere går i et. Men nå er det jo ikke sikkert at du trenger å bruke jumpere på en av hardisken, enten den som er master eller den som er slave (eller omvendt.) Det ser du i så fall på en tegning oppå hden. _______________ Mvh Martin S Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Nesten alle jumpere er like. Cd-rom og hd jumpere går i et. Men nå er det jo ikke sikkert at du trenger å bruke jumpere på en av hardisken, enten den som er master eller den som er slave (eller omvendt.)Det ser du i så fall på en tegning oppå hden. _______________ Mvh Martin S Med WD trenger man i utgangspunktet jumper på begge. WD har en instilling uten jumper som heter "Singel", men en annen som heter "Master w/slave". Har blandede erfaringer med å kjøre en som singel master og en som slave på samme kabel, noen ganger finner den slave, andre ganger ikke. Anbefales å ha jumper på begge diskene. Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 praktisk sett trenger du ikke jumpere i det hele tatt, bare man er litt fingerferdig (noen gang sett en spiker som sikring - I have). Du kan jo også stjele en fra hovedkortet til en kamerat - lol - eller lignende. Ta en ledningsbit (en med mange tråder og to ledere i) og gjør følgende (så har du en "emergency-jumper": 1. Kapp et rent kutt i enden 2. Sørg for at det ikke blir brettet isolasjon over lederne, men ikke fjern noe 3. splitt lederne fra hverandre (der isolasjonen er tynnest) 4. Varm opp enden slik at plasten utvider seg 5. Vær kjapp og tre ledningsbiten over den en pin-en som skal sluttes 6. Gjenta med den andre 7. har du valgt rett dimensjon osv. så har du nå en fungerende jumper (husk å slutte kretsen med å koble sammen de to andre endene da. Denne jumperen er jo også isolert, litt loddetinn og en tang kunne jo også gjort jobben, men dette vil jo være litt mer "failsafe" (i motsetning til windos) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå