PsykoRage Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Er det noe begrensning på dekk og felg dim.? Uavhengig av bil, eller kommer det an på bilen? Jeg har lurt på dette en stund. Takker for svar. Endret 29. juni 2007 av PsykoRage Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Den skal være innenfor orginal rulle omkrets. Og det er som regel det som stopper deg. Har du 205/65/15 orginalt, er absoulutt Max ***/25/21. For dekk med mindre profil lages vel ikke. Ellers så skal ikke dekket eller felgen subbe innat, og dekk/felg skal være innenfor hjulbuen. Hvis du skal ha større eller mindre rulleomkrets, må dette godkjennes. Og speedometeret må omkalibreres. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 dimensjons bytte skal og på skrives vognkort . Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Var på visning på Mandag. Forhørte meg samtidig om dekk. Trenger ikke å skrive dimensjonbyttet i vognkortet. Lenke til kommentar
PsykoRage Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Den skal være innenfor orginal rulle omkrets. Og det er som regel det som stopper deg. Har du 205/65/15 orginalt, er absoulutt Max ***/25/21. For dekk med mindre profil lages vel ikke. Ellers så skal ikke dekket eller felgen subbe innat, og dekk/felg skal være innenfor hjulbuen. Hvis du skal ha større eller mindre rulleomkrets, må dette godkjennes. Og speedometeret må omkalibreres. 8969913[/snapback] Når du sier 205/65/15, hva vil det si sånn i bredde/høyde osv.? Har ikke så mye greie på bil eller dimensjoner i dekk osv. Endret 29. juni 2007 av PsykoRage Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Jepp.. Hentet fra amotor.no(http://www.amotor.no/artikkel/dekk_og_felger/bredere_dekk_og_storre_felger/30745) La oss si det står 205/55 R16. 205 = Bredden på dekket i millimeter. 55 = Høyden på dekket i prosent av bredde (også kalt profil). R = Radialdekk. 16 = 16 tommer felgdiameter Her er forresten en fin kalkulator http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Endret 29. juni 2007 av Rs125 Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Innpress kan endre 7,5mm hver vei. Rulleomkretsen kan avvike 5% fra originalt. Ikke ta borti andre deler på bilen. Lenke til kommentar
PsykoRage Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 Jepp.. Hentet fra amotor.no(http://www.amotor.no/artikkel/dekk_og_felger/bredere_dekk_og_storre_felger/30745) La oss si det står 205/55 R16. 205 = Bredden på dekket i millimeter. 55 = Høyden på dekket i prosent av bredde (også kalt profil). R = Radialdekk. 16 = 16 tommer felgdiameter Her er forresten en fin kalkulator http://www.miata.net/garage/tirecalc.html 8972884[/snapback] Bra forklart Rs125, tusen takk for svar, takker de andre også. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 sånn som jeg har blitt forklart dete av biltilsynet er det sånn at hvis du setter på degg og felger som avviker mer en 5% så må det til visning hos dem så må de godkjenne det og skrive det i vognkortet. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Da kreves det også egen dokumentasjon på at du har lov å overskride 5% på din bil. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 (endret) Da kreves det også egen dokumentasjon på at du har lov å overskride 5% på din bil. 8981925[/snapback] det er derfor du viser bilen. så de kan se at dekkene er innenfor hjulbuen, ikke tar imot noe og slikt. bilen må ikke TÜV godkjennes bare fordi du setter på større felger og dekk. :edit: dokumentasjonen som du trenger er gjerne på felgene tåler det maksimale tillatte akseltrykket på bilen din hvis jeg husker riktig. kjøper du felger på butikk så skal d bare kunne si åssen bil du har så skal de finne riktig typer felger til deg, Endret 1. juli 2007 av stich_it Lenke til kommentar
Phingoc1 Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 det de fleste glemmer er at innpresset må være det samme, og du kan ikke avvike fra orginal sporvidde.. så der har du noe å tenke på når du skal kjøpe felger og dekk.. SPORVIDDEN KAN IKKE ØKES/MINSKES FRA ORG! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Tror kanskje noen skal lese litt regler her, slik at folk slipper å blir forvirret. Sporvidden kan lovlig endres opp til 15mm fra originalt på hver aksel, dvs en innpressningsendring på 7,5mm på hvert hjul. Overskrides toleransekravene i regelverket, kreves det dokumentasjonspapirer fra fabrikant, uavhengig godkjenningsorgan som f.eks TUV eller lignende (avhengig av situasjon). Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 virker ikke som disse reglene blir så nøye fulgt egentlig. Bilen min gikk jo glatt gjennom eu kontrollen på naf med hjulene mine på. orginalt er vel 205/65/16 eller 15, husker ikke helt i farta (bmw e36 92 mod). De som sto på da jeg godkjente var 225/40/18 forran og 255/35/18 bak. Så sporvidden er vel ganske langt unna orginale da. Men jeg er innenfor den 5% regelen da. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Da kreves det også egen dokumentasjon på at du har lov å overskride 5% på din bil. 8981925[/snapback] det er derfor du viser bilen. så de kan se at dekkene er innenfor hjulbuen, ikke tar imot noe og slikt. bilen må ikke TÜV godkjennes bare fordi du setter på større felger og dekk. :edit: dokumentasjonen som du trenger er gjerne på felgene tåler det maksimale tillatte akseltrykket på bilen din hvis jeg husker riktig. kjøper du felger på butikk så skal d bare kunne si åssen bil du har så skal de finne riktig typer felger til deg, 8982732[/snapback] Det første jeg fikk spørsmål om når jeg skulle godkjenne felger var. "Har du tüv-papirer?" Kontrolløren fikk tüv-papirer som bekreftet at de felgene var testet på min bil, og at det fungerte fint. Så målte han litt og kom frem til at dekket ikke ville ta i skjermkanten, så skrev han det inn i vognkortet. Når jeg senere skulle inn til eu-kontroll, ble kontrolløren veldig skuffa når han leste alternativ dekk/felg dimmensjon i vognkortet. "Hvordan i helvete greide han det?" Endret 17. juli 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå