Gå til innhold

Konvertere CD-ISO til DVD-ISO

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har DVD Raskere overføring enn CD? Trodde det var omvendt jeg. Man kan jo f. eks brenne en CD på opp til 52x. Og en DVD kan du vel brenne opp til 18x på. Og da vil du ikke få noe kjappere enn 18x når du spiller DVD`en heller. Eller?

Men uannsett. Du kan fint legge en CD Installasjon på en DVD. Er jo på en måte bare å gjøre det samme som når du brenner en ISO fil til en CD, bare at du faktisk gjør det på en DVD. Eller var det ikke slik du tenkte på?

Lenke til kommentar
Har DVD Raskere overføring enn CD? Trodde det var omvendt jeg. Man kan jo f. eks brenne en CD på opp til 52x. Og en DVD kan du vel brenne opp til 18x på. Og da vil du ikke få noe kjappere enn 18x når du spiller DVD`en heller. Eller?

8970580[/snapback]

Skrivehastighet for et medium/brenner har ikke noe med lesehastigheten å gjøre. Stortsett er lesehastigheten betraktelig høyere enn skrivehastigheten. 1 "DVD-x" er betraktelig mer enn 1 "CD-x" forøvrig. Mao feks 10x DVD-R og 10x CD-R skriving er to vilt forskjellige ting. Det OP tenker på er helt korrekt, en DVD vil i mange tilfeller leses kjappere enn en CD. Om det i praksis har så mye å si ved en OS install tør jeg ikke si sikkert siden det er mange andre faktorer involvert (grensesnitt, drivere osv).

/DFN

Lenke til kommentar
Men uannsett. Du kan fint legge en CD Installasjon på en DVD. Er jo på en måte bare å gjøre det samme som når du brenner en ISO fil til en CD, bare at du faktisk gjør det på en DVD. Eller var det ikke slik du tenkte på?

8970580[/snapback]

Mente jeg har prøvd dette tidligere men bare fått feilmelding om "incorrect media" elns. Men kan jo alltids prøve igjen :)

Om det i praksis har så mye å si ved en OS install tør jeg ikke si sikkert siden det er mange andre faktorer involvert (grensesnitt, drivere osv).

/DFN

8973526[/snapback]

Alle monner drar :) Tenkte også at jeg dermed kan legge inn andre ting på DVD'en ved siden av OS'et slik at jeg klarer meg med én skive når noe skal installeres.

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Noen som vet om noe programvare som ordner dette? Kunne tenke meg å ha f.eks. OS-installasjoner på DVD i stede for CD ettersom DVD har raskere overføring.

Det er bare å brenne et CD-ISO til en DVD, skulle jeg nå tro. Du vil ikke dra nytte av den økte kapasiteten, men hastigheten vil øke tilsvarende.

Har DVD Raskere overføring enn CD? Trodde det var omvendt jeg. Man kan jo f. eks brenne en CD på opp til 52x. Og en DVD kan du vel brenne opp til 18x på.

"x" er et multiplikasjonstegn. Tallet representerer ganger skrive/lesehastighet. For CD-ROM og CD-RW er tallet før x antall ganger hastigheten til lesing av CDDA lydddata i sanntid, dvs. at 1x er rask nok til å spille av CDDA (Lyd-CDer), 2x er dobbelt så raskt, 4x fire ganger så raskt, etc, etc. 1x er evnen til å lese 75 konsekutive sektorer per sekund (a 2352 bytes, som minus feilkorreksjon blir 2KB, altså 150 KB/s).

DVD noe-x måler antall ganger sanntid man kan spille DVD-film. 1x for DVD tilsvarer 9x for CD. Ergo er 18x for en DVD-brenner lik 162x for en CD-brenner (Noe som er uoppnåelig ned CD-R, fordi den rotasjonelle hastigheten som ville være nødvendig for å få til dette ville få CDRen til å fly til biter pga. sentrifugalkraft!)

Og da vil du ikke få noe kjappere enn 18x når du spiller DVD`en heller. Eller?

Skrivehastigheten og lesehastigheten er helt urelaterte. En DVD brent ved 1x vil kunne leses ved 18x og vise versa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...