soltun Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Skal kjøpe et kamera til normalt bruk. Det må være enkelt å bruke å ikke koste stort mer enn 4000kr. Tenkte på et dvd kamera, siden det er lett å putte dvd`n fra kameraet rett i dvd spilleren. Så på noen tester av videokamera og der kom Panasonic NV- GS 180 best ut, men dette hadde ikke DVD format. Så fant jeg ut at NV_GS 180 er ute av produksjon, og at NV- GS 230 har tatt over. Er dette 2 helt like kameraer? Noen som kan hjelpe meg? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Det finnes tonnevis at tråder som omhandler akkurat det samme, men jeg kan sitere meg selv fra en annen tråd: Harddiskkamera og DVD kamera har den fordelen at videoen kan overføres raskt til datamaskinen. Videoen er imidlertid mye kraftigere komprimert enn fra et DV kamera. Ulempen er at du da enten må konvertere videoen til .avi/DV format før du redigerer det, eller så må du bruke et redigeringsprogram som konverterer "on the fly" mens du redigerer. Førstnevnte tar laaang tid (totalt omtrent like lang tid som å overføre DV), og sistnevnte spiser ressurser og kan få maskinen til å jobbe treeegt. Veldig mange har problemer med å få redigert sine videoer fra DVD og harddiskkamera. Det er ytterst sjelden at jeg hører om lignende problemer fra de med DV kamera. I tillegg til at video fra DVD og Harddiskkamera er komprimert én gang, så må det pakkes ut før/ved redigering, og så komprimeres PÅ NYTT når du skal brenne det ferdigredigerte resultatet ut på DVD. Da begynner man virkelig å merke kvalitetsforskjellene. For å gi et inntrykk av kvalitetsforskjell. En time DV er 13GB. En time DVD og harddisk er 2,4GB. Selv om komprimeringen på DVD og harddisk er mer avansert, så ser ihvertfall jeg lett forskjellen i raske bevegelser og bilder med mye detaljer (ses spesielt godt på trær med løv som beveger seg i vinden). Så kan man jo tenke seg hvordan det blir når man som ferdig resultat får en komprimert versjon av en allerede komprimert video. Andre ulemper med Harddisk. Får du et dunk i kameraet, kan du miste ALT som er på harddisken. Det skjer sjelden med tape/DV. Det som imidlertid KAN skje med DV er båndsalat (her er Panasonic utrolig driftsikre, så det er et nesten ikke-eksisterende problem), men da kan resten av tapen repareres, og du mister kanskje bare noen få sekunder. (lagt til senere: Dette gjelder forøvrig også DVD... får en feilskrevet DVD pga. slag eller dunk, kan hele DVD'en være ubrukelig). Ja, også var det kvaliteten da. Du får ikke harddiskkamera (DVD kamera) med 3CCD til samme pris som tilsvarende DV kamera med 3CCD. 3CCD teknologien er samme system som brukes i helprofesjonelle kamera på riksdekkende TV stasjoner som NRK, TV 2 og lignende, og går ut på at kameraet har tre sensorer som tar seg av hver sin primærfarge (rød, grønn og blå). Dette fører til overlegen fargegjengivelse og bedre skarpet. Kamera uten 3CCD, samler alle fargene i én suppe på samme sensor. Angående anbefalningen om Panasonic NV-GS320, så stiller jeg meg helt og fullt bak den. Beste kameraet du får, om du ikke vil gå opp en tre laken til NV-GS500 da. (...) DVD og HDD er bare en mellomstasjon mellom DV og flashbaserte videokamera. DVD og HDD kamera kommer til å gå ut så fort flashminne blir stort nok og billig nok. Det er nok fortsatt et par år igjen, men allerede nå ser vi seriøse SD kamera på markedet. Minnet er fortsatt litt for dyrt til at det lønner seg, og også disse komprimerer videoen en del, men fordelene med disse kontra HDD er åpenbare. GS230 er den nye GS180 og har også DV format (ikke DVD), men 3CCD. Storebroren, til ca. 500 mer, har i tillegg til 3CCD også optisk bildestabilisator og Leica optikk. DVD plater er også dyrere enn mini-DV taper, spesielt om man tar i betraktning hvor lang tid man kan spille inn på dem. Og media (selve DVD platene) kommer til å forsvinne fra markedet lenge før mini-DV taper, ettersom det finnes langt færre DVD kamera enn DV kamera, og markedet er mindre interessant. Som sitert, er DVD bare en midlertidig ordning til flashbasert minne er billig og stort nok. Endret 29. juni 2007 av Afseth Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Tenkte på et dvd kamera, siden det er lett å putte dvd`n fra kameraet rett i dvd spilleren. 8969042[/snapback] Det er faktisk en fordel med dvd-kamera. Får du stadig besøk av noen som du ønsker å holde litt på avstand, er det bare å slenge i et par uredigerte dvd-plater i dvd-spilleren hver gang de kommer. Noen lagde en vhs som varte over to timer av svigerfars 60-årsdag. Denne måtte vi se hver gang vi kom på besøk. Til slutt måtte vi bare si fra. Jeg filmet svigerfars 70-årsdag, redigerte den, og resultatet ble 4-5min. med en video folk syns var morsom. La da til kommentarer etter redigering, og fikk en severdig DVD som sluttresultat. Anbefalingen min er selvfølgelig lik mr.Afseth sin. Lenke til kommentar
soltun Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Ok. Hvordan kan du få filmen du har på et Panasinoc nv- gs 230 kamera inn på datamaskinen din? Vanlig usb port? For så å brenne det ut som dvd plate.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Ok. Hvordan kan du få filmen du har på et Panasinoc nv- gs 230 kamera inn på datamaskinen din? Vanlig usb port? For så å brenne det ut som dvd plate..Du kan enten bruke USB, men det er en fordel med Firewire da det er mer stabilt. Med USB kan du risikere enkelte "dropped frames". Et firewirekort og kabel koster ikke mye mer enn 3-400 kroner, og driverne installeres vel automatisk i Windows om jeg ikke tar helt feil. Mener å huske at det gjorde det her ihvertfall. Lenke til kommentar
soltun Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Ok. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå