PcProffen Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Mesteparten av min dvd-samling er sone 1, aka NTSC format plater, og nå lurer jeg på om det finnes noen dvd-rom med progressiv scanning der ute? (hele bildet leses inn på skjermen isteden for en halvdel, slik at en blir kvitt hakkingen under bevegelse NTSC er berømt for) Eller må jeg investere i ny stasjonær spiller i stua? Den "gamle" spileren der har ikke progressiv scanning, og dermed er det en lidelse å se sone1 filmer på mitt system.. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Tror Radeon-baserte kort skal støtte noe sånt. Hvis du spør på www.avforum.no under "HTPC" får du sikkert svar! Lenke til kommentar
PcProffen Skrevet 7. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2003 Skal prøve der! Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Mulig jeg misforstår, men hva har Radeon kort med dvd spillere å gjøre?? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Sigma XCard gir deg progressive. Lenke til kommentar
Praetorian Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 DVD-Rom stasjoner har ingenting med progressiv scan å gjøre, de bare leser dataene som finnes, de 'output'er ingenting for å si det sånn, i motsetning til standalone dvdspillere. Så f.eks. man vil alltid få progressiv scan bilde på en pc-avspiller (f.eks. PowerDVD) dersom filmen er kodet slik og ikke interlaced. Dersom man bruker et tv-out kort av noe slag så kan det vel være at de kjører signalet ut interlaced, det har jeg ikke noe peiling på, som nevnt ovenfor så er det vel muligens så at mer avanserte kort som Sigma kan det. MEN - 1) støtter tv'en din ntsc? (du skal rimelig langt tilbake i tid eller ned i pris for at den ikke skal gjøre det) 2) støtter den progressiv scan? (laangt opp i pris). Liten vits om de ikke gjør det. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 En liten korreks her: Det er ikke tvens interlace som gjør NTSC 'rart' i forhold til PAL, men 3:2 pulldown (som har med hvordan film konverteres til NTSC video å gjøre). Både PAL og NTSC vises interlaced på de fleste tver på grunn av at tvene bare takler interlaced. Hmm, det der var ikke helt godt forklart. Du vil se 3:2 pulldown ganske tydelig hvis du skrur av maskinvareaksellerasjonen for skjermkortet. Det er avhengig av hva slags utstyr du har i stua, men en HTPC vil gi progressiv video ut på f.eks VGA-utgangen. Se gjerne: http://www.dvdfile.com/news/special_report..._2_pulldown.htm Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Hele min DVD samling består kun av Sone 1 DVD plater. Men jeg, med mitt Geforce 3 Ti500, kjenner meg IKKE igjen i disse probleme PcProffen forklarer. Hverken på skjerm eller TV. Bare jeg som har flaks, eller finnes det en annen logisk forklaring? Lenke til kommentar
PcProffen Skrevet 8. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2003 cappo, prøv å se en sone1 animasjonsfiom, hvis du fremdeles ikke har forringet bildekvalitet under bevegelse i bildet så kommer jeg og stjeler pc'en din snart Takker for tipset om sigma-kortet, vurderer nå å kjøpe det. Er det noen som har erfaringer med det? http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=5&s=pl ønsker litt feedback før jeg eventuelt kjøper Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 cappo, prøv å se en sone1 animasjonsfiom, hvis du fremdeles ikke har forringet bildekvalitet under bevegelse i bildet så kommer jeg og stjeler pc'en din snart For your information, så har jeg 4 animasjons filmer. Og det er ikke noe galt md kvaliteten eller bildet der nei. Så prøv igjen.. Lenke til kommentar
Praetorian Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg vil også tro at det er tven som er problemet. Jeg har aldri hatt problemer med ntsc-signal til min sony pal tv (ca 5 år gammel) -- det være om signalet kommer fra sone1 plater direkte fra stuedvd-spilleren eller fra tv-out på pcens grafikkort (geforce3 ti200), har riktignok bare prøvd divx på sistnevnte da det jo ikke er noen grunn til å kjøre dvd derfra når man har standalone =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå