Fjellhesten Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Hei, Skal kjøpe meg lett motorsykkel til neste år, og har jo da sett på noen sykler, men ikke så mange. Vanskelig å finne dem:S Hadde noen giddet å bare ramse opp ale lettmotorsykler man for tak i i Norge? Og anngående A1 lappen, er det noe av dette jeg kan gjøre før jeg fyller 16? F.eks. ta teori kurset på forhånd? På bil-lappen kan man nesten ta hele opplæringen før man fyller 18. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 trafikalt grunnkurs kan du ta fra du er 15 etter det kan du ta kjøretimer, som 15-åring oppkjøring og teoriprøve for A1 er jeg ikke så sikker på, jeg tok Mopedlappen Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Lett motorsykler i Norge: Aprilia, Derbi, Honda, Husquarna, KTM er vel de mest kjøpte. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Spørsmål angåande lappen finn du sannsynlegvis svar på i sticky: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=684746 Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Takk for lista Thewiz! Zeph, står ikke noe om hvor gammel man må være for å begynne med de forskjellige tingene(teori, øvelseskjøring osv). Men da tar jeg nok teori-kurs i høst, mulig litt oppkjøring og:D Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Åssen type sykkel er du ute etter? Racing, chopper, enduro, cruiser, steetfighter? Her har du de merkene jeg er kjent med: Aprilia - RS Cagiva - Mito, Raptor, Planet CH Racing Daelim - Roadwin, Daystar Derbi - GPR, GPR Nude (Tøff!), Senda Gas Gas - SM Gilera - DNA Honda - CBR, NSR, Shadow, Varadero Husqvarna - WR, WRE, SMS Hyosung - GT125R, Aquila Kawasaki - Eliminator, KMX KTM - EXC Motogino - Speedster (www.SECMA.no) Rieju - RS2, SMX Starway - Chun Lan 125 Sachs - XTC, Madass Suzuki - Marauder, Intruder, GN, GS, DR, TS/ER, RG Yamaha - DT, XT, Dragstar, Virago, YBR, TZR, Trailway, SR Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Tusen takk for ny liste. Skal ha en racing sykkel som går fort og har bra "handling". Burde også se litt kul ut da, hehe. Tenkte litt på Aprilia RS125... Men noen som vet eksakt hva jeg kan ta av prøver, og kurs til A1-lappen før jeg er 16? Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Teoriprøva kan du ta når du er 15. Tror det var 15 1/2 men er usikker. MC-kurs kan du også ta når du er 15. RS er definitivt ikke noe dårlig valg! Ta også en titt på Sachs XTC, ypperlig racer der og. Lenke til kommentar
Markus1802 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Jeg har nettopp fulført MC-kurs(I dag faktisk) Og Jeg fikk vite at du kan ta all teori, kjøretimer og teori prøven når du er 15, men selve førerprøven må du være 16 får å ta. Og det må være mindre en 6 måneder siden du tok teoriprøven til du tar førerprøven. Hvis det går over 6 mnd fra du tar teoriprøven til du tar førerprøven må du ta teoriprøven en gang til. Vet ikke om dette ble så godt fortalt Lenke til kommentar
pedsti Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Her er alle lettvekterne du får i Norge.. A1. du kan gjøre alt før du er 16 bortsett fra oppkjøringa ! Lenke til kommentar
Bango Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Jeg lurer på en ting, om jeg kjøper en 125cc som veier under 150 (var det maxvekten?) Hvor fort kan en sånn kjøre da? Eller bare si hvor fort en lettmotorsykkel kan kjøre? uten å bli trimmet, onkelen min snakket om 125, men da tror jeg han mente trimmet, usikker. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Jeg lurer på en ting, om jeg kjøper en 125cc som veier under 150 (var det maxvekten?) Hvor fort kan en sånn kjøre da? Eller bare si hvor fort en lettmotorsykkel kan kjøre? uten å bli trimmet, onkelen min snakket om 125, men da tror jeg han mente trimmet, usikker. 9011616[/snapback] Den kan kjøre så fort som fartsgrensen og forholdene der man kjører tillater. Det er ingen regler for toppfart eller vekt, såvidt jeg vet er mellomtung motorsykkel den eneste klassen som har lovregulert effekt/vekt-forhold. Grensene er 125ccm og 11kW (ca 14.6HK, forhandlerene strekker det litt og kaller det 15) http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040119-0298.html#2-2 Endret 5. juli 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
Bango Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Ja, seff, men eg lurer på om de kan kjøre i 125, for da er det ikke stress å dra de opp til 80 på motorveien. (vestlandet) Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) De gamle 100 kubikkerne hadde 6-7hk, og dem hadde toppfart rundt 80-90, så 12-14hk som er vanlig nå er mer enn nok til å følge trafikken hvor som helst i Norge. Det finnes sikkert dem som klarer over 125 også, om man ligger med haka på styret med litt medvind og litt optimistisk avlesing. Nå skal det sies at dem fleste lette sykler er korte og lette å blir gjerne litt "nervøse" og var for vind allerede i 80-90, det er ikke noen fartsmaskiner på noen måte. Endret 5. juli 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
Bango Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Motorhispania RX 50 Derbi Gpr racing 50 Det er de jeg har sett på, det "50" er det ccm det? Hva må man ut med for en 125cc? Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Motorhispania RX 50Derbi Gpr racing 50 Det er de jeg har sett på, det "50" er det ccm det? Hva må man ut med for en 125cc? 9012990[/snapback] 50 står for sylindervolumet ja. For en pen 125ccm må du nok ut med minst 30 høvdinger. Ofte finner du sykler til en mye bedre pris en dette da. Lenke til kommentar
Bango Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 http://finn.no/finn/mc/object?finnkode=103...0&tot=79&page=2 http://finn.no/finn/mc/object?finnkode=986...9&tot=39&page=2 er disse to da, de koster jo rundt den prisen, litt forvirret her, er ganske så ny på dette området. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Det der var helt latterlige priser. Du får en godt brukt RS 125ccm til rundt 30-35 tusen. Dette er mye bedre enn det der du ser på. Gå heller for en brukt 125ccm, enn en helt ny 50ccm. Lenke til kommentar
Bango Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Onkelen min nevnte å gå på tysk ebay og se der, også fly ned og kjøre opp. Er det noe som kunne vært anbefalt? Får jo testkjørt på motorveiene og sånt der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå