asdfteam Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Jeg ser at mange av de store spillselskapene satser hardt på å få nye kundesegmenter blant folk som ikke har vært typiske 'gamere'. Og det er jo forsåvidt bra, men jeg er litt redd for at det skal ta oppmerksomheten bort fra oss som spiller spillene for opplevelsen sin del. Selv fant jeg ut at jeg hadde spilt i 30 år i år (siden jeg spilte Pong i 1977... ;-) og selv om jeg ikke er noen hardcore gamer lenger trives jeg med spill som er litt kompliserte eller spennende eller fulle av action (eller alt på en gang...). Blir litt lei meg hvis man om noen år bare får Singstar Dansband og Nintendo Windowcleaner eller EyeToy Cheerleader... Hva syns dere andre? Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 X360 appelerar meir enn dei to andre til den meir harde kjernen. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 spiller spillene for opplevelsen sin del Jeg er casual gamer på konsoller, men det betyr jo ikke at jeg spiller spill som Singstar. En casual gamer er bare en person som spiller litt her og der, og ikke sitter konstant foran tven/pcen og spiller. Man trenger ikke spille i flere timer på rad for å kunne få en god spilleopplevelse. Ellers så tror jeg du tenkte på at konsoller satser på de som ikke pleier å spille på konsoller, og gjør konsollene mer sosial. Jeg tror det er ganske flott, det gjør samtidig at prisene blir lavere, siden det skal litt "spesielle" folk til for å betale 6000 for en konsoll. Hvis selskapene gir opp de usosiale spillene så kommer de til å miste en god del kunder, så jeg tror nok ikke de har noen planer om å gjøre det. De prøver heller bare å fange et nytt publikum ved å lansere nye spill. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 spiller spillene for opplevelsen sin del Jeg er casual gamer på konsoller, men det betyr jo ikke at jeg spiller spill som Singstar. En casual gamer er bare en person som spiller litt her og der, og ikke sitter konstant foran tven/pcen og spiller. Man trenger ikke spille i flere timer på rad for å kunne få en god spilleopplevelse. Ellers så tror jeg du tenkte på at konsoller satser på de som ikke pleier å spille på konsoller, og gjør konsollene mer sosial. Jeg tror det er ganske flott, det gjør samtidig at prisene blir lavere, siden det skal litt "spesielle" folk til for å betale 6000 for en konsoll. Hvis selskapene gir opp de usosiale spillene så kommer de til å miste en god del kunder, så jeg tror nok ikke de har noen planer om å gjøre det. De prøver heller bare å fange et nytt publikum ved å lansere nye spill. 8968109[/snapback] Forhåpentligvis vil fokuset på ikke-spillere gjøre det faktisk setter ut for å gjøre: Å introdusere folk for spill, få folk til å forstå at gaming ikke er skummelt/a-sosialt/vanskelig/kjedelig. En person som ikke spiller kan bli lokket til å kjøpe seg en konsoll pga. Buzz, Wii-sports osv, og etter hvert så blir personen mer og mer vant med å game, og blir kanskje litt lei av de enkleste spillene. Så han/hun kjøper Zelda/Halo/Gears of war elns og synes det er fryktelig morro etterhvert. Vips, så har vi enda en hardcore gamer utviklerne må tilfredstille. Hvis denne utviklingen får gå sin gang, så tror jeg vi ender opp med et mye større marked for spill, men ikke nødvendigvis bare spill for "noobs". Lenke til kommentar
TCi Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Det kan vel sies at det er et stort fokus på dette nå, spesielt nå siden Wii har vært så vellykket med å fanget et nytt spillpublikum. Siden det er her pengene virkelig ligger er det ikke rart også andre selskaper enn Nintendo også ønsker å prøve seg. Dette vil nok ikke stoppe spillene for hardcore gamere i særlig grad. Utviklere driver nå å endrer utviklingsfokuset og avdelinger for å kompansere for casual gaming. Spesielt Ubisoft og EA prøver nå å få dette i orden. EA annonserte vel for en stund siden at de nå har delt opp sine avdelinger nå i fire deler, hvor en er "casual". Spill for hardcore gamere vil ikke plutselig stoppe av den grunn. Det er mange hundre spill på veg for den gruppen. Tror dette vil roe seg ned når oppstyret rundt Wii faller litt. Om da ikke det kommer et annet spill i Wii Sports sitt kaliber for casual gamers. Noe jeg tviler på til nå. Kanskje neste år. For å si det kort, casual er i fokus nå pga. Wii, men når det roer seg vil ting gå sakte mot normalen igjen. Men da med litt større prioriteter på casual enn før. Lenke til kommentar
lektroluv Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Akkurat nå føler jeg at det er mer fokus på non-gamere. Det Wii prøver å gjøre (og lykkes ganske bra med) er å gjøre de som aldri spiller til å bli casual gamere. Casual gamere spiller jo omtrent de samme spillene som hardcore gamere, bare ikke så ofte (og lenge om gangen). Jeg skjønner godt at en non-gamer ikke gidder å sette seg inn i de ørten knappene f.eks GRAW har, derfor lager de enkle spill som buzz og singstar osv. Jeg tviler derimot på at hovedfokus går vekk fra hardcore spill som GeoW osv. Det er jo her pengene egentlig ligger. Det er jo vi som kjøper et (eller flere) spill i måneden og bruker penger på Live Gold osv. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Spillindustrien er en bedrift, som er interesert i å tjene mest mulig penger. Den største åren med penger ligger i casual gamers og ikke i hardcore gamere, kanskje mye grunnet at casual gamers er mindre "kresen" enn hardcore gamere, som krever HD grafikk og masse annet stæsj (føler jeg i alle fall). Ved å target seg inn på casual gamers kan de holde produksjonskostnadene nede og tjene bedre siden det er flere casual gamers enn hardcore gamere. Wii lykkes godt med å nå denne gruppen, og selger som varmt hvetebrød. Det ser man reflektert mye i spillutvalget og dets innhold. Kanskje litt synd, siden det er hardcore gamere det til syvende og sist går utover, men slik er verden, penger er vinden og spillindustrien er en seilbåt som går der vinden blåser. Lenke til kommentar
Cryovat Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Wii lykkes godt med å nå denne gruppen, og selger som varmt hvetebrød. Det ser man reflektert mye i spillutvalget og dets innhold. Kanskje litt synd, siden det er hardcore gamere det til syvende og sist går utover, men slik er verden, penger er vinden og spillindustrien er en seilbåt som går der vinden blåser. 8982358[/snapback] Tror generelt det er sunt for bransjen. Med de store titlene er det altfor mye penger involvert (snakker jo om 20+ mill $ nå), så det blir lite rom for å prøve ut helt nye konsepter. I tillegg er et blomstrende casual marked endelig en sjanse for de "små gutta" å komme inn i markedet igjen, og jeg tror i høy grad at det er der en finner virkelig innovasjon. Lenke til kommentar
Pebble Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Jepp! Jeg tror jeg mer beveger meg over til å bli en casual gamer nå egentlig.. spiller stort sett aldri mer enn 1 time om gangen.. og, det er kanskje bare et par ganger i uka jeg spiller.. føler jeg har blitt litt lei de "vanlige" spillene.. og, liker veldig mye bedre å spille annet som f.eks Guitar Hero.. At fokuset går mer over på casual gamers skjønner jeg godt.. det er jo ett stort marked for det.. Men, det vil nok ikke være fare for at hardcore gamere får det de vil ha.. Bare se på hva høsten vil bringe.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå