Ni kon Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Hei. Vet mange av dere anbefaler dette objektivet og jeg vurderer det selv. Prøver å finne tester på denne og kommentarer. Men på www.fredmiranda.com er det en raring som påstår at denne gir flares? http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...7&cat=38&page=1 Nederste innlegg, og han linker til dette bildet: Link Er dette tilfelle, eller er det bare et uheldig øyeblikk? Dere som har denne, kan dere kommentere? Endret 29. juni 2007 av oivind_dahle Lenke til kommentar
Øl_Mariachi Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Har det ikke selv, men fikk prøvd det hos en annen som hadde mange godord å komme med om det. Her er et par bilder jeg tok: Bilde 1 Bilde 2 De er litt oppskarpa, men gir likevell et visst inntrykk. Endret 29. juni 2007 av Øl_Mariachi Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Vet et par her inne har det. Spennende å høre hva de har å si om flares Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Hoff det er mye snask som må kjøpes inn..... For øyeblikket skulle jeg ønske jeg hadde noe som er litt videre enn 50mm, den blir veldig trang. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Øyvind då, slik emnetittel skal vi vel ikke ha noe av Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Øyvind då, slik emnetittel skal vi vel ikke ha noe av 8968909[/snapback] Forlag til hva denne skulle kalles da?Vi er jo tross alt i fotodelen, og de som ser denne tittelen er vel ikke i tvil om hva denne handler om? Det er minimal fare for å trykke på en slik link og plutselig komme til en kjempediskusjon om uv-filtre? Venter fortsatt i spenning på om noen opplever flares, og ellers andre erfaringer rundt dette objektivet? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Erfaringer om... synspunkter på... Bare finn på noe... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Erfaringer om... synspunkter på... Bare finn på noe... 8969445[/snapback] Kanskje det hadde vært bedre om optikk delen var delt opp i underkategorier etter merke. Så kunne vi hatt EN tråd for hvert objektiv. For du kan jo prøve å søke på tråder som f.eks Nikon 70-200 2.8 VR Syns faktis dette er langt mer oversiktlig på denne måten. Lenke til kommentar
Øl_Mariachi Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Det hadde vært fint ja Lenke til kommentar
phax Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Kan ikke si at jeg har vært plaget av dette hos meg hvertfall. Kan ikke si annet at jeg synes det er et vanvittig herlig objektiv! punktum. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Jeg har aldri sett flares på min under slike forhold - kan det være at fyren bruker et UV-filter? De kan skape slike problemer. Sigma 30/1.4 er et objektiv med mange svakheter, men til en overkommelig pris er det alene på markedet, så man har ikke så mye valg. Det er objektivet jeg ikke ønsker å klare meg uten. Endret 29. juni 2007 av Anew Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Erfaringer om... synspunkter på... Bare finn på noe... 8969445[/snapback] Kanskje det hadde vært bedre om optikk delen var delt opp i underkategorier etter merke. Så kunne vi hatt EN tråd for hvert objektiv. For du kan jo prøve å søke på tråder som f.eks Nikon 70-200 2.8 VR Syns faktis dette er langt mer oversiktlig på denne måten. 8969461[/snapback] Jeg lager ikke reglene, jeg følger dem. Så om du vil at tråden skal holde seg så er det bare å skifte Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Jeg har aldri sett flares på min under slike forhold - kan det være at fyren bruker et UV-filter? De kan skape slike problemer. Sigma 30/1.4 er et objektiv med mange svakheter, men til en overkommelig pris er det alene på markedet, så man har ikke så mye valg. Det er objektivet jeg ikke ønsker å klare meg uten. 8969573[/snapback] Takker for svar. Finner INGEN erfaringer her: https://prisguiden.no/product.php?productId=36127 Kan du kanskje oppsummere + og - for oss raskt? Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Jeg la inn en tråd om erfaringer med dette objektivet for en tid tilbake. Mulig den er av interesse for deg. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=526389&st=0 Endret 29. juni 2007 av Oljens Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Er det så mye vignetting som på dette bildet så skal jeg holde meg langt unna. Hva har man av alternativer? 25mm-35mm? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Kan du kanskje oppsummere + og - for oss raskt? 8969609[/snapback] Dette er min subjektive oppfatning av objektivet, kjapt oppsummert: +: f/1.4 "riktig" brennvidde solid skarpt i sentrum ved største blender (og dermed brukbart) nydelig fargegjengivelse muligheter for selektiv fokus ved nokså vide utsnitt -: kraftig KA ved kraftig kontrast elendig ytelse i hjørnene - selv flere trinn nedblendet ikke så god kontrast ujevne blenderlameller gir rare defokuserte høylys, spesielt i hjørnene (kan være koma?) Spesielt den kraftige KA'en er ille - faktisk er dette mitt eneste objektiv hvor jeg vil si det er kritisk dårlig i en del "real world" situasjoner. Fordi det er det eneste f/1.4 alternativet (til en anstendig pris), og det leverer helt ok bilder vidåpent, kan jeg imidlerti godta og tilgi det for alle dets svakheter. f/2 er rett og slett ikke f/1.4, så i mine øyne, og til mitt bruk, er ikke 35/2 noe alternativ. 28/2.8 og lignende er uinteressant. Det skal vistnok vignettere en del, men i realiteten er ikke dette en problemstilling for meg - jeg bruker det ikke i situasjoner hvor slikt er kritisk. Endret 29. juni 2007 av Anew Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 På Photozone får ikke dette objektivet særlig bra omtale. http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/si...30_14/index.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå