Gå til innhold

Johnson 25hk trøbbel


Anbefalte innlegg

hei:) første innlegget mitt;) ja..jeg har en Johnson 25 hk litt usikker på årsmodell, men sikkert på 80 tallet en gang.. får startet den med litt gass. men stopper på tomgang.. hva kan være feilen her? :roll:  :blush:

8967246[/snapback]

 

 

Samme problemet har jeg også.. Motoren stopper påTomgang..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei:) første innlegget mitt;) ja..jeg har en Johnson 25 hk litt usikker på årsmodell, men sikkert på 80 tallet en gang.. får startet den med litt gass. men stopper på tomgang.. hva kan være feilen her? :roll:  :blush:

8967246[/snapback]

 

 

Samme problemet har jeg også.. Motoren stopper påTomgang..

9224954[/snapback]

 

Ta av dekslet. eventuelt luftfilteret foran forgasseren hvis det er det der. Så setter du gasskontrollen i nøytralt og ser inn i forgasseren. Kan være at når den står i nøytralt, eller tomgang, så får den ikke nok luft. Hadde det problemet med min motor.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er et reelt problem på sånne motorer, men går den på bånn gass hvis du gir sakte mere og mere gass?

 

Hvis den gjør det kunne det vært så enkelt som for mye bensin. At den drukner når du peiser på med full gass. Men tror ikke dette er ett problem som kan være på sånne motorer, men det er jo verdt ett forsøk.

 

Når du også sier at den går opp i turtall med choken inne kan det tyde på at den får for lite bensin. Sånn at du har stilt tomgang til ett nivå som virker rett når du slipper opp gassen. Men når den da får nok bensin vil den øke til det turtallet den skal ligge på når du har stilt den sånn den er. Prøv å gi den mere bensin. Det er helt ufarlig å prøve å stille på bensindysa for å få mere bensin. Mindre derimot er ikke helt bra, men tror ikke det er så farlig på sånne motorer.

 

Hviken farge er det på eksosrøyken som kommer ut? Er den hvit eller blå eller no annet?

 

Prøvd å bytte bensin? Kan være at det er vann i bensina eller no sånt. Da kan den oppføre seg som du forklarer.

Lenke til kommentar

Tomgangsskruen sitter på forgasseren, jeg hadde en 1987 mdl 25 hk Evinrude.

 

Skruen kan sitte ovenpå eller på siden av forgasseren, i selve forgasseren.

 

Skruen kjenner du som oftest igjen med at det er en fjær under skruehode.

 

Denne skrue justerer du luft/bensinforhold med.

 

Det beste er siden den muligens er feiljustert, er at du skruer den helt i bånn, så skrur du ut 1/2 eller 1/4 omdreining av gangen, til du får best resultat, litt prøving under forskjellige turtall må til, også start.

 

Vil tro at du må ha 1 - 2 omdreiningers åpning, men prøv deg frem, noe annet er også å demontere svinghjul, og rense det elektroniske, bruk elektronikkolje.

 

En annen ting var at min motor hadde bensintank med seperat innebygd holder for olje, dette fungerte ikke på tomgang etter en tid, den ville ikke gå, blandet da heller olja direkte i bensinen.

 

Sjekk også eventuelle bensinfiltere, de kan være nær tette, bensinpumpa bør du også rengjøre, det kan være smuss, eller membraner som er dårlige.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...