Stigma Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Hey hey, Jeg trenger litt råd fra nettverksekspertene eller andre med lignende utstyr. Here we go: Jeg har en Speedtouch 585 og en ruter som jeg har lagt inn WRT firmware på slik at den skal kunne kjøre QoS for meg. Problemet ligger i at min ADSL forbindelse er at type PPPoA, og det støtter ikke WRT (eller rettere sagt, hardwaren har ikek den fysiske chippen som trengs for et PPPoA signal), så jeg kan ikek bare koble WRT ruteren min på linjen direkte. Alså må jeg bruke 585'en min som modem. Da er spørsmålet, kan jeg gjøre det så enkelt som at jeg setter 585'en i bridge modus og terminerer PPPoA der, sender dette videre i vanlig ethernet fram til WRT ruteren, lar den kjøre QoS der, og så inn videre til alle PCene mine? QoS vil vel kunen fungere like godt på ethernet trafikk som om WRT'en interfacet direkte mot PPP forbindelsen sant? Vil det kunne fungere? Jeg vil gjerne ha noe tilbakemelding eller erfaringer her før jeg begynner å omkonfigurere alt ustyret mitt. Det er jo litt kjipt hvis det i utgangspunktet er noe problem her som vil gjøre denne løsningen ineffektiv -Stigma Endret 29. juni 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Routermodemet ditt støtter PPPoA til PPTP relaying. Her er en som gjorde tilsvarende på 510: http://forums.whirlpool.net.au/forum-repli...cfm/680597.html Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Routermodemet ditt støtter PPPoA til PPTP relaying.Her er en som gjorde tilsvarende på 510: http://forums.whirlpool.net.au/forum-repli...cfm/680597.html 8967019[/snapback] Dette alternativet var jeg borti sist gang jeg så litt på denne problemstillingen min, men før jeg begynner å researche mer på dette (takk for linken forresten), så bare lurer jeg om det fungerer slik som jeg foreslo også. Det hadde jo i såfall vært en mye mer simplistisk løsning. Jeg får følelsen at det ikke er en gyldig løsnng av en eller annen grunn, eller hadde vel ikke folk i samme situasjn som meg snakket så mye om PPTP tunneling mellom ruterene, men kan noen forklare meg hvorfor det ikke går å gjøre som jeg foreslo i så tilfelle? Det hadde vært kjekt å lære det -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 OK, tror jeg skumleste meg til en større problemstilling enn du hadde Kan ikke skjønne at det blir noe problem med QoS om du greier å terminere PPPoA i routermodemet. Alt som kommer inn på WAN bør jo kunne shapes? Men du får se om andre som har erfaring med PPPoA kan svare. Jeg slipper den problemstillingen med min PPPoE her. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 OK, tror jeg skumleste meg til en større problemstilling enn du hadde Kan ikke skjønne at det blir noe problem med QoS om du greier å terminere PPPoA i routermodemet. Alt som kommer inn på WAN bør jo kunne shapes? Men du får se om andre som har erfaring med PPPoA kan svare. Jeg slipper den problemstillingen med min PPPoE her. 8967085[/snapback] Det er det jeg også spekulerer på, men ikke har klart å finne noe konkret svar på Håper inderlig at det er en skikkelig ruter ubernerd ekspert her på forumet som ser tråden og kan gi meg et godt svar og evt. annbefaling på hva som er best å gjøre i mitt tilfelle. -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Det er trolig mulig å få 585 i half-bridge (dhcp-spoofing) med rett type firmware, men vet ikke om det dekker ditt behov. Du få da internett-IP som du videresender til WRT. Det vil da foregå litt ekstra aktivitet i routermodemet i forhold til full bridgemode, men du vil hvertfall ha mulighet til å shape i WRT etterpå. Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Hva med å bruke speettouchen som router og gjør PPPoA loginet fra den, og så sette WRT routerens WAN addresse som DMZ. Videre å kjøre et annet undernett på LANet til WRTen, for også å kjøre denne som router. Jeg trodde at trafikken fløyt rett igjennom routeren til en spesifikk addressen når denne var satt som DMZ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå