Gå til innhold

sette pc'en et kaldt sted..mye å tjene på det??

Anbefalte innlegg

hei!

jeg bare lurte på om man tjener mye på å sette pc'en et kaldt sted? jeg har en system temp på 10-25c(avhengig av rom og tid) og en cpu idle på ca.35(1,7ghz) eller 45-48c(2,1ghz) eneste problemet er at når pc'en jobber "hardt" så går plutselig temperaturen opp til 55-60c noe jeg syns er litt mye,systemet er overklokket og det er greit nok..men allikevel hadde jeg likt litt lavere temp. :p kjører dessuten med standard boxed vifte(er sikkert litt av grunnen)

men om jeg setter den like ved vinduet når det er kaldt,da vil jo temperaturen synke no jævlig da..når det er -15 til -25c ute eller hva?

jeg vurderer oxo å kjøpe swiftec og en passende vifte..for da kan jeg overklokke mer :D

jeg har overklokket til 1700@2108mhz i bios

nå har jeg endelig fått meg nytt hk og bedre ram(400mhz ddr) i stedet for pc 100 sd :p:D

en dag det var drit kaldt på rommet mitt,prøvde jeg å kjøre fuzzy logic på auto clocking:

den startet på 17 x 100mhz

.........

så til min store forskrekkelse var den oppe i 17 x 140mhz= 2380mhz!! før den restarta seg.. :o på burn in testen i sisoft..

og det syns jeg er bra med en p4 1,7ghz wilemette :D

det var bare et lite påfunn jeg fikk for å sjekke om cpu'n greide mer når det var kjøligere..og det fikk jeg bevis på :)

det er en av grunnene til at jeg er litt gira på å teste med enda mer kulde...hehe

men er litt redd for kondens og den slags...så jeg søker nå om råd.. vil det funkebli bra å ha den like ved vinduet når det er kaldt? har litt trekkfulle vindu's lister :p så det blir kaldt nok!

om dette ikke vil funke: finnes det noen annen form for kjøling jeg kan kjøpe som er bedre enn standard vifta og som ikke støyer all verden,men som er bra?

hadde jeg hatt skikkelig god råd skulle jeg kjøpt en vapochill PE eller prometia.. men det får bli med drømmen :roll:

håper noen har tips eller erfaring ang dette..

tusen takk!

btw: hva syns dere om overklokkingen da: 1,7ghz@2,108ghz(2,380ghz ved testing i kjølig rom..hehe)

hilsen cool_boy :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil jo alltid være en fordel å ha PC'n i kalde omgivelser, men som du selv nevner kan det oppstå kondens.

Unngå hurtig nedkjøling. La kabinettet m/hardware stå åpent eller med BARE VIFTER på i ca. en time i den tempen du vil bruke det i, da får du kjølt det ned uten at kontens oppstår av varme fra cpu, hdd osv...

Lenke til kommentar

det hender det er kaldt her ja.. etter skolen f.eks da er det ikke uvanlig at jeg har 10c på system temp. i bios :p for vi har ikke på varme her når rommet ikke brukes lissom..så da blir det kaldt..

men temperaturen stiger gradvis etter en stund og havner på ca.20-25 etter en god stund..

men det jeg allikevel ikke kan fatte er at system temp=10c

og cpu da kan være 25-40c f.eks..

det er jo STOR forskjell

jeg merket en oppgang i cpu temperatur på 10-15c ved bytte fra asus p4b-e til msi 845PE.. :x åssen kan det ha seg egentlig? trodde kortet med låsing skulle være litt kjøligere men... jaja

men åssen kjøler bør jeg kjøpe meg? siden jeg skal klokke mer..og med "vanlige" temperaturer så greier jeg 2,1(kanskje 2,2ghz) men jeg skulle gjerne kunne tynet den max og helst med en sånn passe temperatur :wink:

har sett en coolermaster som støtter opptil 3,06ghz cpu,men bråker den masse? og vil den være et godt valg? koster bare 130kr ca. men da følger vel ikke kjøleribbe med=(

eller har dere noen andre forslag?

håper på flere svar..

hilsen cool_boy :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...