MilleMarie Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Nylig investerte jeg i DETTE objektivet (eller tilsvarende for Canon). Men er det noe feil med objektivet mitt, eller er det bare jeg som er dum... Ifølge spesifikasjonene så er nærgrensen 31,2 cm for dette objektivet. Hvordan skal man forstå dette? At man ikke kan ta bilder av noe som er nærmere enn dette? Det trodde i alle fall jeg. Men når jeg skal fotografere 1:1, så må jeg faktisk være så nære som omkring 10 cm for at det skal bli skarpt... Selgeren anbefalte dette objektivet hvis man skulle fotografere f.eks. insekter på litt avstand, mens 60mm var bra om man skulle fotografere døde ting. Men skal man ta bilde av noe som er lengre unna blir jo ikke forholdet 1:1 lenger heller... Nå er ikke jeg noen erfaren fotograf, så dette er sikkert et dumt spørsmål. Men jeg håper noen her inne forstår hva jeg mener og kan hjelpe meg. Takk. Endret 29. juni 2007 av MilleMarie Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Du må ikke være 10 cm fra motivet for at dte skal bli skarpt. Avstanden måles fra motiv til sensoren, ikke frontlinsa. Skru på AF og du vil kunne fokusere på vanlige ting også Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Macro_photography http://homepages.tig.com.au/~parsog/photo/macro.html Min forståelse av problemstillingen: Nærgrense på 31,2cm betyr vel at objekter som er inntil 31,2cm fra kamera-sensoren (dvs ca midt inni kameraet) kan fokuseres. Og da oppnår du 1:1 forstørrelse, dvs at hvis du har et Canon 350D så vil et insekt som er inntil 22.5mm * 15mm kunne fylle hele bildet (og være i fokus) hvis det er 31,2cm unna sensoren. Hvis du må øke avstanden så har du ikke lengre 1:1 forstørrelse. http://www.the-digital-picture.com/Canon-L...rop-Factor.aspx mvh knut Endret 29. juni 2007 av knutinh Lenke til kommentar
MilleMarie Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 OK takk for svar Mr. Olsen og knutinh, det var i alle fall noe oppklarende. Jeg forstod det slik at med 105 mm kunne man stå kanskje 1 - 2 meter fra objektet og ta bilde i 1:1, men det er tydeligvis ikke riktig. Hvis jeg hadde hatt 150 mm, kunne jeg da stått lengre unna for å få 1:1? Makrofotografering er visst mye mer komplisert enn jeg hadde trodd, men likevel veldig interessant. Fotografere døde ting fungerer greit etter litt prøving og feiling, men ta bilde av levende innsekter... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Proffene doper dem med røyk. Noen som har prøvd det? De artiklene jeg har lest har vel ikke avslørt hvilken røyk som blir brukt..... Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Hva med den type røyk som birøktere bruker, vet ikke hva det er for noe men er man interesert går det vel an å finne ut av. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 OK takk for svar Mr. Olsen og knutinh, det var i alle fall noe oppklarende. Jeg forstod det slik at med 105 mm kunne man stå kanskje 1 - 2 meter fra objektet og ta bilde i 1:1, men det er tydeligvis ikke riktig. Hvis jeg hadde hatt 150 mm, kunne jeg da stått lengre unna for å få 1:1? 8973467[/snapback] 105mm gir 1:1 ved en avstand på ca 30cm. For å få 1:1 ved 2 meter vill man vel da trenge ca 105*200/30 = 700mm 1:1 macro. Jeg tror ikke at noe slik finnes? Det ville uansett stille store krav til stativ for å unngå rystelser, koste flesk og måtte flyttes i en trillevogn =) http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...era-lenses.htm# I følge kalkulatoren her så trenger du 600mm for 1.6x cropkamera dersom du vil fylle hele sensoren med et 20mm stort motiv på 2m avstand. -k Lenke til kommentar
andm Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Proffene doper dem med røyk. 8973616[/snapback] Mye er vel opp til hvorvidt insektene lar deg komme nærme eller ikke. Det hjeper ikke bare å være god å liste seg; vil de ikke ha deg nær, så drar de. De oppdager deg nok uansett. Well, I’ve only been shooting macro for a year and a half but I’ve already learned one important aspect about shooting insects. Critters fall into two distinct categories: Those that will let you get close and those that won’t… Fra No Cropping Zone. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Noen som har tips til hva man ka bruke? Røyk er nevnt. Hva med noe sprayklister? Uten at de synes mye, eller at man blåser for insektet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Det er jo mange som mener at det å dope insektene har sine etisk tvilsomme sider, så jeg lurer litt på hva disse måtte mene om å lime de stakkars krypene fast til underlagene. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Tror det var på No Cropping Zone-bloggen jeg leste om at han brukte sukkervann for å lokke dyrene og få de til å stå i ro. Foreslår at du dropper å drepe de Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 OK takk for svar Mr. Olsen og knutinh, det var i alle fall noe oppklarende. Jeg forstod det slik at med 105 mm kunne man stå kanskje 1 - 2 meter fra objektet og ta bilde i 1:1, men det er tydeligvis ikke riktig. Hvis jeg hadde hatt 150 mm, kunne jeg da stått lengre unna for å få 1:1? Makrofotografering er visst mye mer komplisert enn jeg hadde trodd, men likevel veldig interessant. Fotografere døde ting fungerer greit etter litt prøving og feiling, men ta bilde av levende innsekter... 8973467[/snapback] Har nettopp begynnt med makrofotografering selv og kan skrive under på at det er steike vanskelig. Det vanskelkigste for min del er å få insektene i fokus, leste et tips av Carsten Arnholm på foto.no som anbefaler å ikke bruke selve fokusringen, men å bevege kameraet bittelitt frem og tilbake for å få korrekt fokus. Kunnskap om insekter hadde vært til stor hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå