Gå til innhold

Realtime styring av server via Ubuntu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
a?

Jeg har bare satt opp vncserver pa Debian serveren min, og der skjedde det lite pa skjermen.

Men den serveren jeg skal kontrollere er altsa Windows 2003. Sa det burde virke altsa? Da skal jeg sjekke det ut imorgen.

8966604[/snapback]

VNC fungerer ganske forskjellig på Windows og *nix - i Windows er det brukerens desktop som blir fjernstyrt, mens i *nix oppretter du en ny virtuell "skjerm" med ønsket oppløsning når du kjører vncserver. Dermed kan man opprette så mange slike vnc sessions man ønsker. I Windows ville ikke dette gått pga begrensninger i OSet som gjør at bare én bruker kan være logget inn samtidig (med mindre man kjører en mye dyrere Windows Server med enda flere dyre terminal server lisenser)

EDIT: Hvis du på linux ønsker å kjøre VNC-server på samme måte som i Windows, så går det også an med andre VNC-programmer. Husker ikke navnet på disse (søk i pakkebrønnen), men hvis du bruker GNOME så fins det en innebygget funksjon for dette i nyere versjoner av GNOME:)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Du kan også bruke MS' rdp-protokoll med rdesktop-klienten. Den nyeste utgaven støtter dessuten sømløse vinduer, slik at du kan kjøre programmet ditt som endel av linux desktopen istedenfor at windows-skrivebordet legger seg oppå alt det andre.

Lenke til kommentar

På server:

System -> Preferences -> Remote Desktop

Huk av for "Allow other users to view your desktop", huk av for "Allow other users to control your desktop".

Huk vekk "Ask for you confirmation", og sett passord om ønskelig.

CONNECT!

...på klient:

vncviewer server:0

Endret av comicz
Lenke til kommentar
Jeg har brukt Radmin lenge pa Windows. Men na trenger et annet program til a styre media center serveren ifra Ubuntu.

Altsa ikke en terminal server lkient, men noe a la Radmin. :)

8965968[/snapback]

Jeg tror det er litt usikkerhet i hva du faktisk prøver å få til - oppsummering:

Styre en Windowsmaskin fra en linuxmaskin: (uten å bruke terminal services/RDP):

Installer TightVNC på windowsmaskina

Kjør vncviewer ip-til-window-maskin

Styre en Ubuntumaskin fra ei Windowsmaskin:

1. Installer en VNC-server på linuxmaskina (Ubuntu: Aktiver VNC i følge comicz guide) , bruk en VNC-client på windowsmaskina (RealVNC eller TightVNC's client)

-- eller --

2. Komplimer og installer xrdp, logg inn med terminal services client fra windows.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...