Gå til innhold

X-Fi Extreme Audio vs. Extreme Gamer

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er om man trenger Creative X-Fi Extreme gamer istedet for Extreme audio?

Hva er fordellen til gamer (som er til spill) vs audio kortet?

Har et budsjett til høsten og vil ikke bruke for mye penger (siden jeg skal nok ha et Asus kort med det lydkortet som følger med og gidder da ikke å bruke for mye penger på lydkort).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ærlig talt vet jeg ikek de nøyaktige forskjellene, men jeg har mange ganger fått inntrykk av at kortene så og si er identiske, og at du ikke går glipp av noe med music kortet på tross av betydelig prisforskjell.

Jeg vil gjerne vite det samme i grunn, om noen her kan detaljene.

-Stigma

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om man trenger Creative X-Fi Extreme gamer istedet for Extreme audio?

Hva er fordellen til gamer (som er til spill) vs audio kortet?

Har et budsjett til høsten og vil ikke bruke for mye penger (siden jeg skal nok ha et Asus kort med det lydkortet som følger med og gidder da ikke å bruke for mye penger på lydkort).

8965042[/snapback]

Vær forsiktig med å kjøpe Creative X-FI kort! Lyd kortet fungerer ikke til alle spill. F.eks. Kikk på Battlefield 2142. Står skal fungere med X-FI, men er bare problemer med lyden...

Forskjellen på X-Treme gaming og X-treme Audio er stor. X-Treme Audio støtter ikke spill modus for lyd. Det betyr at den ikke har støtte for all EAX og lignende. I tillegg kan du kjøpe en Fatality1 gaming versjon med 64 Mb ram. Dette skal minske dataflyten over busen. I praktikken merket ikke jeg noe til dette...

Jeg har endt med å fjerne hele X-FI kortet siden den laget for mye problemer på maskinen min. Krasling i lyden, ikke kompatibelt med mye hardware... Jeg endte med å sette inn det gammle Audigy 2 ZX kortet mitt... Nå ligger X-FI kortet på hylle...

Min anbefaling er...

Skal du røre spill eller 3D med lyd bør du ha Gaming versjonen. Du bør sjekke på nettet om spillene og applikasjoenene ikke bare støtter men også fungerer med X-FI.

Har du Asus P5B-Delux WIfi eller lignende kan du få problemer med at systemet ikker fungerer optimalt. Detter er PGA Creative kortet har en "uvanelig" måte å allokere resurser på. Dette skaper problemer for OC og AI Nose funksjonene...

Skal du ha ett godt lydkort som støtter det meste og ikke bruker høytalere bør du tenke på Audigy Zs eller ligendxe kort som har færre problemer...

:)

Lenke til kommentar

Xtreme Gamer

Egenskaper:

- EAX Advanced HD

- SoundFont Bank-teknologi

- THX certified

- Creative Multi Speaker Surround (CMSS) - 3D

- 24-bit Crystalizer

- 3D MIDI

Xtreme Audio

Egenskaper:

- Creative Multi Speaker Surround (CMSS) - 3D

- 24-bit Crystalizer

---------

Så det er en del forskjeller og Gamer-versjonen er definitivt best. :)

---------

@Kryptonite:

Det skal vel det, hvis du har en ledig PCI port.

Systemkrav: Pentium 4 1.6 GHz - RAM 256 MB - HD 600 MB

Lenke til kommentar

Ja. I tillegg får du vesentlig bedre lyd på musikk og spill! Jeg gikk fra audigy-lydkort til integrert når jeg kjøpte ny pc. Jeg holdt på å dø av elendig lydkvalitet - tok 1 måned før jeg hadde råd til X-fi extreme music :). Fantastisk!

Så har man ikke noe annet enn integrert, bytt, for guds skyld!

Lenke til kommentar

Hei, håper noen kan hjelpe meg også litt. Jeg skal ha nytt lydkort har jeg bestemt, har alltid brukt integrert. Valget kom på https://prisguiden.no/product.php?productId=56443 og Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS (Kom gjerne med mer forslag hvis det fins bedre).

Hvem burde jeg ta? Skal kun brukes til alle mulige spill og litt til musikk.

Bruker SENNHEISER PC150 som headsett og Logitech Z2200 THX som høytalere.

Lenke til kommentar
Hei, håper noen kan hjelpe meg også litt. Jeg skal ha nytt lydkort har jeg bestemt, har alltid brukt integrert. Valget kom på https://prisguiden.no/product.php?productId=56443 og Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS (Kom gjerne med mer forslag hvis det fins bedre).

9017965[/snapback]

du burde ta den første. du trenger ikke det front panelet ;)

Lenke til kommentar

9017965[/snapback]

du burde ta den første. du trenger ikke det front panelet ;)

9017999[/snapback]

Hvis det er kun det som er forskellen, så er ikke de 700kr værdt det nei. Edit: Da ble X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro bestilt her også ;)

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Er ikke Audio og Gamer helt identiske, bortsett fra driverne?

Så i teorien skal det bare en flash eller tweaket driver til for å gjøre et Audio om til et Gamer kort.

Men siden en slik mod ikke allerede finnes, stemmer det vel ikke?

Lenke til kommentar
Er ikke Audio og Gamer helt identiske, bortsett fra driverne?

Så i teorien skal det bare en flash eller tweaket driver til for å gjøre et Audio om til et Gamer kort.

Men siden en slik mod ikke allerede finnes, stemmer det vel ikke?

9018172[/snapback]

Se -LoFFeN-'s post...

Lenke til kommentar

9018172[/snapback]

Finnes det tweakede drivere eller andre uorginale drivere? Det er driverene fra Creative som lager ulyd i bl.a Battlefield 2 (Det er en kjent bug).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Det er mye større forskjell på de kortene enn det som blir oppsummert lengre oppe. X-Fi Xtreme Audio er egentlig ikke et X-Fi kort. Dette kortet har ikke samme chip som de andre X-Fi kortene, men faktisk akkurat samme chip som Audigy SE.

Audigy SE fikk akkurat samme kritikk som X-Fi Xtreme Audio. Kortet har ikke samme chip som de andre kortene i Audigy-serien, men samme chip i som Sound Blaster Live! 24-bit.

Faktisk tilhører Sound Blaster Live! 24-bit egentlig ikke til Sound Blaster Live!-serien siden den har en dårligere chip enn resten av kortene i serien.

Kort oppsummert: X-Fi Xtreme Audio = Audigy SE = Live! 24-bit

X-Fi Xtreme Audio / Audigy SE / Live! 24-bit har alle en CA0106 chip, og disse kortene er teknisk sett ganske like. Alle EAX versjoner høyere enn 2.0 blir software emulert. De har derfor dårligere ytelse i spill. Det er også stor sannsynlighet for at de har dårligere lyd. At disse tre kortene har noen forskjellige funksjoner skyldes kun driverne.

For mer info/bevis:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_Blaster...Fi_Xtreme_Audio

http://en.wikipedia.org/wiki/Audigy#Sound_...26_Audigy_Value

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_Blaster..._Live.21_24-bit

Endret av bonne89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...