Gå til innhold

Noen som har lest "Det mørke tårn"?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker ikke på det, men om den blir kjedelig. Jeg klarer feks ikke å lese Ringenes herre, fordi det blir kjedelig etter hvert.

derfor må du lese på engelsk. jeg for min del leser aldri øker som er oversatt til norsk. språket taper seg så mye og det spesielt i fantasy sjangeren. vist du er usikker på denne oken kan jeg anbefale bartimeus trilogien (på engelsk). de leste jeg da jeg var 14 og jeg storkoste meg. nå lir jeg snart 16 og har ikke lest siden vinterfeien. da leste jeg "Magician" av Raymond E. Feist. det er den este boken jeg har lest. om du er i tvil på om du orker å lese "Det Mørke Tårn" så anefaler jeg at du leser en av disse bøkene for å teste.

 

edit: mitt ultimate tips er at du leser på engelsk. da blir øker en helt annen ting. du får i tilleg mye mer å velge mellom. du kan google på forfattere som Jonathan Stroud, Steven Burst og David Niall Wilson.

 

holder for tiden på med Wilson sin bok "To Sift Through Bitter Ashes" (første ok i serien 'The grails Covenant').

 

om du ikke er så stø i engelsk så børr du egynne med bartimeus trilogien. der er det ganske klart og fint språk, men alikevell helt fantastiske skildringer. på denne måte øker kunskapoen i engelsk kraftig og du kan egynne på øker som er litt mer avansert.

 

så.. emm.. les på engelsk.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så.. emm.. les på engelsk.

Og en meget viktig grunn;

(hvertfall på bokkilden) er det bare utgitt de 4 første på norsk. Og man kan ikke gi seg da, jeg kunne hvertfall ikke.

 

Hele Dark Tower-serien, 7 bøker, har vel kostet meg 2-300kr inkl. frakt på amazon..

Lenke til kommentar

Jeg er på bok 5 i serien (engelsk). De 2 første er ganske dårlige, eller, ikke veldig gode. Så om det ikke var for at jeg hadde kjøpt de 3 første vet jeg ikke om jeg hadde lest videre. :p

Men etter å ha lest videre forstår man mer av de 2 første og hvorfor de er litt treige, men han kunne godt skrevet litt mer normal engelsk i den første boken.^^

Lenke til kommentar

Hentet fra wikipedia

 

 

Connections to King's other works

 

The series has become a linchpin that ties much of King's work together. The worlds of the Dark Tower are in part composed of locations, characters, events and other various elements from many of King's novels. Virtually all of his novels, and many of his shorter works, are connected to the Dark Tower, either directly or through other works (e.g., The Tommyknockers neither references or is referenced by the Dark Tower novels, but characters in the book visit Derry, the setting for IT and Insomnia,and the Alhambra Inn from The Talisman, three novels directly tied to the Dark Tower series).

 

The following is a list of 'specific' connections between books. Note that all Dark Tower books are connected to each other chronologically.[9]

 

* The Gunslinger (Revised Edition)

o Bag of Bones

o The Stand

o The Eyes of the Dragon

* The Drawing of the Three

o The Eyes of the Dragon

o The Shining (film)

o The Stand

* The Waste Lands

o Rose Madder

o The Stand

o Cell

o It

o Insomnia

* Wizard and Glass

o The Mist (from Skeleton Crew)

o The Stand

o The Eyes of the Dragon

 

 

 

* Wolves of the Calla

o 'Salem's Lot

o Black House

+ The Talisman

o The Stand

o Low Men in Yellow Coats (from Hearts in Atlantis)

* Song of Susannah

o The Eyes of the Dragon

o Black House

+ The Talisman

o The Little Sisters of Eluria (from Everything's Eventual: 14 Dark Tales)

o Desperation

+ The Regulators

o Low Men in Yellow Coats (from Hearts in Atlantis)

o From a Buick 8

o It

o Insomnia

o The Shining

* The Dark Tower

o Insomnia

o 'Salem's Lot

o Everything's Eventual (from Everything's Eventual: 14 Dark Tales)

o Low Men in Yellow Coats (from Hearts in Atlantis)

o From a Buick 8

o It

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, men er bare småpirkete. :p Får å ha en henvisning til noe, må det allerede eksistere. Istedet har King brukt opp igjen karakterer fra bøker han allerede har skrevet, noe som gjør Randall Flagg og togstasjonen i The Dark Tower til en henvisning til The Stand og ikke omvendt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...