Gå til innhold

Noen som har lest "Det mørke tårn"?


Anbefalte innlegg

Bok 1: 9/10 (Stemningen i den første boka er deilig. Man er usikker på absolutt alt, og man føler nesten klimaet på kroppen når man leser.)

 

Bok 2: 9/10 (Det er utrolig tøft å få de detaljerte og dype beskrivelsene av personene som dukker opp på laget til Roland. Boka er også veldig spennende.)

 

Bok 3: 8/10 (Boka føles litt annerledes enn de andre, men er fortsatt like bra. Slutten gjør deg sint, med mindre du kan begynne rett på neste bok.)

 

Bok 4: 10/10 (Den desidert beste boka i serien. Boka gir deg mye dypere innsikt i Rolands liv og sinn. Man begynner å forstå hvorfor Roland gjør som han gjør.)

 

Bok 5: 6/10 (Den dårligste boka i serien spør du meg. Den virker på en måte litt uferdig. Den mangler på en måte dybden som finnes i de andre bøkene.)

 

Bok 6: 7/10 (Denne boka er også litt upolert. Jeg savnet liksom noe, men kan ikke helt sette fingeren på hva.)

 

Bok 7: 8/10 (Slutten nærmer seg og man gruer seg liksom til hver side fordi man ikke vil at det skal ende. Når boka ikke har flere sider å lese føler man seg litt tom. Jeg ble bitte litt skuffet over slutten, men på en annen måte er den en perfekt slutt på historien. Den var bare ikke det jeg ventet meg.)

 

Som en samlet serie blir karakteren 9/10. Det er nemlig ikke mye som kunne vært bedre.

 

 

 

Roland sparker alles rumpe! Til og med Batman!

gunslinger.jpg

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i mye av dette...vel, frem til bok 5. Har akkurat startet på den så kan ikke uttale meg så mye :) elsket også bok 4. Traff ei jente for første gang mens jeg leste den boken (nei, det skjedde ikke noe mellom oss :p), men hun minnet så utroolig mye om Susan Delgado slik jeg forestilte meg henne i boken. Kribla jo nesten bare jeg så denne jenta!

 

Bok 1 er vel den som skiller seg mest ut. Språket er "vanskeligere" og boken tyngre. Jeg tror mye av dette skyldes, som T-Solberg påpeker, at en er så ukjent med hele verdenen, karakterene, plottet. Stemningen er virkelig spesiell. Det er en verden relativt lik vår (for en tid tilbake), men allikevel så fjern. Jeg husker jeg slet litt med å "plassere" verdenen.

 

Takk for en fin oppsummering T-Solberg, og håper ikke ønsket mitt om at folk skulle gi karakterer på bøkene ødela noe av hensikten med tråden. Da beklager jeg i tilfelle..

Lenke til kommentar
Jeg har lest 1 og 2 og skal begynne på 3 etter jeg har lest Robinson Crusoe. Det er de beste bøkene til King som jeg har lest (men jeg har bare lest tre av novellene hans)

9203098[/snapback]

 

Hopp over Robinson. Roland sparker rumpa til Robinson Crusoe. Crusoe er en liten kakeselgende speiderjente i forhold til Roland. :p

Lenke til kommentar

Roland er en skikkelig kul person, har kommet nesten gjennom "Song of Sushanna" og skal snart starte på "The dark tower", altså siste bok.

 

Bøkene kan være skrevet litt vanskelig, og kan være litt tung for enkelte å skjønne sammenhenget hvis de ikke er passelig stødig i Engelsk, men jeg synes den er perfekt, men så er jo jeg 23 da :p

 

Nå blir jo The Dark Tower og film, om det blir serie eller ikke vet jeg ikke helt, men det er JJ Abrams som står bak og han kjøpte en option til boken for 19$. Sier det tallet noe til dere andre som har kommet nesten gjennom bøkene.

Lenke til kommentar
Roland er en skikkelig kul person, har kommet nesten gjennom "Song of Sushanna" og skal snart starte på "The dark tower", altså siste bok.

 

Bøkene kan være skrevet litt vanskelig, og kan være litt tung for enkelte å skjønne sammenhenget hvis de ikke er passelig stødig i Engelsk, men jeg synes den er perfekt, men så er jo jeg 23 da :p

 

Nå blir jo The Dark Tower og film, om det blir serie eller ikke vet jeg ikke helt, men det er JJ Abrams som står bak og han kjøpte en option til boken for 19$. Sier det tallet noe til dere andre som har kommet nesten gjennom bøkene.

9214421[/snapback]

 

Jeg håper egentlig at de lager en filmserie ut av det, om de må lage noe i det hele tatt. En film ville aldri fått med seg mer en overflaten. Det måtte i så fall blitt en lang filmserie med en film pr. bok. Da hadde vi kanskje nærmet oss.

Men jeg er stygt redd for at filmen/serien blir dårlig.

Lenke til kommentar

Enig med T-Solberg der ja. Med et stort budsjett, flere filmer (eventuelt en serie) og fri tøyler så kunne det nok ha blitt knall. Selve handlingen er en ting, men det er så enormt mye detaljer i disse bøkene, detaljer som ikke like lett kan øverføres til skjermen.

 

Men, hvem vet? :)

Lenke til kommentar

Jeg syntes "The shining" klarte seg mye bedre som serie enn som langfilm, men det kan jo være Kubricks feil som herpa filmen totalt i forhold til boka.

 

Jeg tror en serie på 3 episoder, minst, per bok hadde vært noe. De tjukke bøkene som "The wastelands" og "Wolfs of the calla" tror jeg man trenger minst 4 episoder for å klare å få med seg det viktigste fra bøkene. Vær episode på rundt 1 time.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Dette er det jeg vet om hva som skjer med tanke på film/serie. Spennende!

 

Ser at enkelte av dere ikke likte den første boka, til det må jeg si at The Gunsliner er en av de bøkene i serien jeg liker best - sammen med Wizard and Glass. Som nevnt tidligere har boka en helt unik stemning, som traff meg midt i hjertet.

Endret av Uin Viel
Lenke til kommentar

Er akkurat ferdig med å lese de for andre gang. Anbefaler alle å lese de på engelsk rett og slett fordi jeg synes de aller fleste bøker er best på det språket de ble skrevet. Språket er relativt enkelt (hvis du sammenligner med bøker som Lord of the Rings), så hvis du kan engelsk sånn nogenlunde burde det ikke være noe problem å lese hele serien på engelsk.

 

Angående filmen er jeg skeptisk, først og fremst fordi flesteparten av filmatiseringene av Kings bøker ikke har vært noe særlig, med noen få unntak.

 

Om bøkene. Helt klart en av de bedre seriene jeg har lest. Særlig Wizard and Glass og The Dark Tower, selv om slutten skuffer mange synes jeg den var noe av det beste med serien. Når det kommer til den første boka har King selv sagt at den kan være vansklig å komme igjennom, men den må være med for å ha et grunnlag for de andre bøkene. Så hvis du sliter med å bli ferdig med den så kom deg igjennom den bare for å få begynt på The Drawing of Three. Kan også nevnes at etter å ha lest alle bøkene likte jeg The Gunslinger så utrolig mye bedre.

 

Jeg kunne sikkert ha holdt på sånn i evigheter, så derfor stopper jeg nå :!:

 

Edit: Er nå 60sider ut i The Stand og håper at den vil gi meg noe av den samme gleden som The Dark Tower gjorde, selv om jeg tviler på at den vil nå helt opp.

Endret av Kiruk
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Bok 7: 8/10 (Slutten nærmer seg og man gruer seg liksom til hver side fordi man ikke vil at det skal ende. Når boka ikke har flere sider å lese føler man seg litt tom.

Word!

Først ble jeg veldig skuffet da.. Vent litt, vi legger dette i

SPOILER

 

Først ble jeg veldig skuffet da det sluttet uten at vi fikk vite hva som var i tårnet. Jeg fortsatte inn i epilogen, og leser King's anbefaling om å stoppe der, ikke lese videre. Jeg vurderte det faktisk, men kunne selvsagt ikke holde meg.

 

Nå sitter jeg med en følelse av at jeg kanskje burde fulgt anbefalingen.. Hva mener dere andre som har lest ferdig, hadde det vært bedre å ikke vite hva som skjedde i toppen av tårnet?

 

Samtidig elsket jeg at den siste setningen er den samme som den første i serien..

 

Men jeg føler de lappene og slikt fra King som reddet storyn flere ganger var litt.. far-fetched? Hva syns dere, når man ikke får noen som helst forklaring på hvordan han kunne legge en lapp i hytta til Dandelo, f.eks?

 

 

BTW, jeg vil ha en Oy! :love:

 

Hva heter forresten karakterene i den norske utgaven?

Lenke til kommentar
Lappen var der fordi King skrev at den skulle..?

Vel, det harmonerer ikke helt med hva King blir definert som..

 

Han defineres til slutt som en som skriver ned det som skjer, ikke en som skriver det som kommer til å skje. Han er ikke på forskudd.

 

Han måtte jo bl.a sende en pakke til susannah/mia på hotellet.

så jeg ser ikke helt hvordan han plutselig kunne plassere en lapp i "tårn-verden".

 

Lenke til kommentar

Hehe.. jeg hadde lest noen reviews på forhånd som anbefalte å avslutte etter bok 4 eller 5 fordi han hadde tatt en del shortcuts "for å bli ferdig" mot slutten. Som introduksjonen av Patrick.

Men, jeg er fortsatt strålende fornøyd med serien jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...