Gå til innhold

Djuice Friends, og Vyke fra Tyrkia

Anbefalte innlegg

Skal dra til Tyrkia snart.

Og da lurte jeg litt på hvordan egentlig kostnadene er når jeg sender meldinger osv fra utlandet.

Hvis noen tilfeldigvis ringer meg, mens jeg er der. Vil det koste meg penger per/min jeg snakker da?

Hva hvis noen sender meg en sms eller mms, det koster meg vell ingen ting å motta det?

Jeg vil ha Djuice Friends, Vyke og en Nokia N95.

Hvor mye koster det meg om jeg sender sms uten å benytte meg av Vyke?

Og hvor dyr blir datatrafikken når jeg sender med Vyke? I og med at jeg er i Tyrkia?

Hvor mye vil en mms koste? Osv..

Og siden jeg vil få 1måned med gratis MMS, WAP, MOBIL-TV osv, gjelder dette også i utlandet? Står overhode ikke noe informasjon om at det ikke er gratis fra utlandet og kun i Norge. Så har Telenor lov til å fakturerer meg for mms osv da?

Eller er det kanskje gratis fra utlandet også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du betaler 3,99 kr. pr. min du snakker når du mottar samtaler og 6,99 kr. pr. min hvis du ringer hjem.

SMS koster 3,99 kr.

Dataoverføring koster 40 kr. pr. mb...

EDIT: MMS koster 2,50 kr. å motta og 6,25 kr. å sende. Det du får gratis at Telenor gleder i deres eget nett, altså ikke i utlandet.

Endret av datating
Lenke til kommentar
Du betaler 3,99 kr. pr. min du snakker når du mottar samtaler og 6,99 kr. pr. min hvis du ringer hjem.

SMS koster 3,99 kr.

Dataoverføring koster 40 kr. pr. mb...

EDIT: MMS koster 2,50 kr. å motta og 6,25 kr. å sende. Det du får gratis at Telenor gleder i deres eget nett, altså ikke i utlandet.

8963378[/snapback]

Ringe vil jeg jo gjøre over Wlan med Vyke. 89øre per min da :)

Nå vet jeg hvert fall at jeg ikke skal svare hvis noen ringer.

Så det koster å motta MMS? Må vell ha noe å gjøre med at du benytter deg av GPRS når du laster ned det da?

SMS er gratis å motta?

Men det kan da umulig være 40kr per mobil for datatrafikk?

Da blir det jo 13øre + 40kroner per melding jeg sender med Vyke da?

Kan da umulig stemme, sender jeg her hjemme så er jo prisen 13øre + 1krone i datatrafikk.. Hvordan i himmelens navn kan datatrafikken bli 40kroner i Tyrkia?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

SMS er gratis å motta. Det koster 2,50 kr. for å motta mms pga. datatrafikk eller noe slikt ja.

Det koster 40 kroner per megabyte (mb) i Tyrkia. Datatrafikk er dyrt, i Norge koster det vel 20 kr. pr. mb med Telenor så du kan jo regne det ut. Ulempen er at i utlandet er det ikke noe øvrig tak i datatrafikken som du har med Telenor her. Her koster det maks 50 kr. pr. dag.

Lenke til kommentar
SMS er gratis å motta. Det koster 2,50 kr. for å motta mms pga. datatrafikk eller noe slikt ja.

Det koster 40 kroner per megabyte (mb) i Tyrkia. Datatrafikk er dyrt, i Norge koster det vel 20 kr. pr. mb med Telenor så du kan jo regne det ut. Ulempen er at i utlandet er det ikke noe øvrig tak i datatrafikken som du har med Telenor her. Her koster det maks 50 kr. pr. dag.

8963710[/snapback]

Men det er da ikke mange bites per sms?

En mms er jo på 1kb hvis du skriver 1000tegn, da kan ikke en sms på 164tegn eller hva det er være store greiene? Og da kan det vell umulig bli mer enn et par øre per sms jeg sender via Vyke?

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke til Vyke, men du må nok regne med en større utgift enn i Norge. Programmet skal nok kople seg opp til serveren først også.

8963892[/snapback]

Jeg vet hvert fall at datatrafikken per sms her i Norge er på 1øre.

Så hvis datatrafikken er dobbelt så dyr i Tyrkia. Så blir vell det da 2øre per sms?

Eller er jeg helt på jordet nå? Er elendig med sånne ting som dette her.

Kan jo lese hvordan Vyke fungerer på http://www.vyke.no og http://www.vyke.com da

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke til Vyke, men du må nok regne med en større utgift enn i Norge. Programmet skal nok kople seg opp til serveren først også.

8963892[/snapback]

Så hvis datatrafikken er dobbelt så dyr i Tyrkia. Så blir vell det da 2øre per sms?

Kan jo lese hvordan Vyke fungerer på http://www.vyke.no og http://www.vyke.com da

8963913[/snapback]

Sjekk hva minstetakst er hos ulike operatører du. Da jeg var i spania kostet hver dataoverføring med vke 10-20 øre, da med en aktør som takserte per byte, de fleste belaster for 1kb, 10kb og noen til og med 50 kb, avhengig av hilken operatør du velger å roame hos dit du kommer.

Lenke til kommentar

8963892[/snapback]

8963913[/snapback]

Sjekk hva minstetakst er hos ulike operatører du. Da jeg var i spania kostet hver dataoverføring med vke 10-20 øre, da med en aktør som takserte per byte, de fleste belaster for 1kb, 10kb og noen til og med 50 kb, avhengig av hilken operatør du velger å roame hos dit du kommer.

8964195[/snapback]

Hvordan får jeg sjekket sånt da? Må jeg vente til jeg er der, koble meg opp på Wlan og så prøve å finne det ut på nettet i etterkant? Eller kan jeg finne ut slikt på forhånd på en eller annen måte?

At ting skal være så vanskelig :p

Hvor dyrt tror du det er mulig at det kan være?

Gjør jo ikke så mye om det koster 1-50øre per sms, men blir det høyere enn det blir det straks litt mer "nasty" tror du det er mulig at det koster mer enn 50øre per sms i datatrafikk? Og kan jeg eventuelt prøve å sende en melding via vyke, så sjekke hos telenor hvor store utgifter det ble på fakturaen?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Kan si det slik jeg opplevdet det i spania, en aktør takserte per byte, en pr 10 kb og en pr 50 kb, noe som resulterte i at den dyreste kostet rundt 4 korner i datatrafikk, altså såvidt mer enn vanlig sms.

8964398[/snapback]

Hvordan kan jeg sjekke hva som er prisene fra de forskjellige?

Lenke til kommentar
Kan si det slik jeg opplevdet det i spania, en aktør takserte per byte, en pr 10 kb og en pr 50 kb, noe som resulterte i at den dyreste kostet rundt 4 korner i datatrafikk, altså såvidt mer enn vanlig sms.

8964398[/snapback]

Hvordan kan jeg sjekke hva som er prisene fra de forskjellige?

8964586[/snapback]

På hjemmesidene til operatørene. ;)

Lenke til kommentar

Et annet alternativ om du skal være der en stund er å skaffe deg et lokalt kontantkort og bruke det. Vil spare deg for en god del unødvendige utgifter.

Forøvrig er det rett og slett rådyrt å bruke telefon i utlandet. Jeg var i Tjekkia for et par år siden. Utførte 4 samtaler, hvorav en innkommende fra Norge, en utgående til Norge samt, 2 utgående til en annen norsk telefon i Tjekkia. I tillegg ble det noen SMS til den andre norske telefonen i Tjekkia. Men ikke mer enn 2-3 stk om dagen i løpet av 6 dager.

Mobilregningen for utenlandsturen (jeg hadde på det tidspunktet chess), kom på litt over 100kr. Det var da jeg ble obs på å ikke bruke telefonen i utlandet ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...