Gå til innhold

Japanske utviklere velger Nintendo fremfor Sony

Anbefalte innlegg

No biggie detta.. 1 part spillene til Sony som er størst uansett, og dem får ingen kloa i..

Disse blir gitt ut uavhengig av hvor mange PS3'er som er på markedet. :)

8965841[/snapback]

Du kan ikke glemme det faktumet at det er tredjepartsutviklere som har plassert Sony der de er i dag. Å miste støtte uansett utviklere er ingen positiv ting uansett hvordan du vrir og vender på det. Det er ikke uten grunn at Nintendo slet pga. dårlig støtte fra tredjepartsutviklere og måtte ha stort fokus på egne titler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
No biggie detta.. 1 part spillene til Sony som er størst uansett, og dem får ingen kloa i..

Disse blir gitt ut uavhengig av hvor mange PS3'er som er på markedet. :)

Joystiq har moneysombreros fra Bill.. ;)

8965841[/snapback]

Blir aldri overraska over korleis du klarar å snu ting til Sony sin fordel.

Det du seier er at PS ikkje hadde tapt seg noko om f.eks Konami hadde vendt Sony ryggen. Kva om MGS4 plutseleg blei XBOX 360 exclusive. Hadde det vært no biggie?

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
snip

Blir aldri overraska over korleis du klarar å snu ting til Sony sin fordel.

Det du seier er at PS ikkje hadde tapt seg noko om f.eks Konami hadde vendt Sony ryggen. Kva om MGS4 plutseleg blei XBOX 360 exclusive. Hadde det vært no biggie?

8968031[/snapback]

Det er pent vær ute, sola skinner, og kanskje det behov for at noen tar denne vinklingen også. Det er visst nok surmuling her inne og hver eneste tråd hadde blitt til et dissestativ for de som har lagt seg Sony for hat dersom ingen minnet på om at det finnes andre vinklinger på dette. :thumbup:

No Biggie ja. Markedet råder, og det er da vel klart at 3. parts studio vil konsentrere seg om å produsere hvor markedet ligger. Akkurat nå ligger det ikke hos PS3. Det jeg sier er at 1. part titlene vil komme uavhengig av hvilket marked PS3 har.

@TCi: Ja, tredjepartsutviklere har vært viktig for Sony historisk sett. Og man er nok fullstendig avhengig av de for å bygge opp fra intet. Jeg tror det er uriktig å si at det ene og alene disse som har sørget for at Sony er hvor de er i dag. Vi har førstepartstitlene også. Som f.eks. Gran Turismo serien, som jeg personlig tror har pushet hovedparten av Playstation konsoller. Når det er sagt, tror jeg ikke tredjepart har så mye og si i dag for Sony som de har hatt og si historisk sett. Sony har bygget opp et solid nettverk med førstepartsutviklere som leverer kvalitetstitler. Om vi kikker på stortitlene som kommer er brorparten av de førstepart.

Selvsagt, det er aldri positivt for en konsoll om man mister eksklusiver, men jeg tror det er mindre dramatisk enn enkelte vil ha det til her inne.

Harrison har forøvrig sagt i et intervju nylig at Sony World Wide Studios vil fokusere mer på 1. part. Intervjuet kan du finne her:

http://www.ps3fan.org/forum/index.php?showtopic=97

Lenke til kommentar
Som f.eks. Gran Turismo serien

Vel, idag er situasjonen en litt annen. Vi har jo bla. Forza 2 som gjør at xboxeiere slipper å kjøpe en PS3 for et skikkelig bilspill (ink. meg).

Uansett, flott at wii ikke går samme veien som de gjorde med Gamecube :) Veldig få tredjepartsspill er ikke bra.

Lenke til kommentar

Det jeg frykter er ikke at utviklere forlater Sony til fordel for Nintendo, men at vi får enklere spill som fokuserer mindre på komplekse historier, grafikk etc.

Vi er innne i en trend nå hvor non-gamer er stikkordet. Brain Training og Nintendogs er en kjempesuksess. Wii Sports og Wii Play selger bedre enn Zelda: TP i Japan. Singstar, Guitar Hero, Buzz gjør det stort her på kontinentent og Guitar Hero har blitt en kjempesuksess i USA. Ikke bare selger de bedre enn tradisjonelle spill, det er også langt billigere å produsere slike spill. Hardcore-gameren i meg er redd markedet skal bli overfylt av slike spill til fordel for mer "episke" opplevelser med dyre budsjetter. "Alle" inkludert EA, UbiSoft og MS sier de vil henge seg på trenden. Mindre Rainbow Six, mer Rayman Raving Rabbits...

Jeg har ingenting i mot spill som Buzz, Guitar Hero, Brain Training og Wii Sports. Jeg elsker at folk kommer opp med noe nytt, men faktum er at de største spillopplevelsene mine har jeg hatt i relativt komplekse singleplayerspill. De jeg nevnte er også rimelig innovative, de dårlige kopiene er kanskje det jeg frykter mest.

Forhåpentligvis er markedet stort nok til at det fortsatt er plass til både store, episke opplevelser samt de mer enklere og direkte underholdende spillopplevelser.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Med jevnere fordeling mellom konsollene blir konkurransen spissere, og vi vinner på det som følge. :)

8963452[/snapback]

Spørs hvordan du ser på det det. Med jevnere fordeling betyr det at jeg må kjøpe alle 3 konsollene denne generasjonen. Jeg kunne godt ha holdt meg til en :p

kilik:

Veldig bra sagt, som om jeg skulle sagt det selv. (Arg, hadde noe bra jeg skulle si, men glemte det :mad: )

Jeg må forresten kommentere dere som sier dette er veldig negativt for sony. Sony bruker en annen strategi denne generasjonen. Se i posten til Fhj for å se et intervju hvor Phil Harrison sier at de vil satse mye mer på first party titler denne generasjonen (de bruker mer ressurser på 1st party enn nintendo og ms til sammen sier han), og ikke spytte så mye penger inn i 3rd developers for å få eksklusiver der. De har også uttalt at de har en del nye spill som kommer til å bli annonsert på E3.

Ellers er det positivt at utviklere satser mer på Nintendo. DS går meget godt og det blir bare naturlig å satse på den da. Og Wii ser også ut til å selge en del, hvertfall atm.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Harrison har forøvrig sagt i et intervju nylig at Sony World Wide Studios vil fokusere mer på 1. part. Intervjuet kan du finne her:

http://www.ps3fan.org/forum/index.php?showtopic=97

8968632[/snapback]

Mogleg han tar ein 'Komiske Ali' (?)

Nettop fordi at PS3 ikkje klarar å kapre nok 3. parts - så tek dei ein spansk ein, og seier det er akkurat slik dei vil ha det?

Sony har uansett lagt opp til det sjølv -- at nokon rett og slett hatar dei ser eg ikkje vekk ifrå.

Eg har forøvrig ikkje lagt dei for hat, men har lite til overs for heile Sony. Gledar meg veldig til å kjøpe ny PS3. Eg betalar ikkje 6000 kroner for å spele motorstorm (... ein gong til).

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Mogleg han tar ein 'Komiske Ali' (?)

Nettop fordi at PS3 ikkje klarar å kapre nok 3. parts - så tek dei ein spansk ein, og seier det er akkurat slik dei vil ha det?

8969637[/snapback]

Det er en grunn til at de mister så mye. Sony har innsett at Xbox 360 har en fordel med at de var først ute og da har et større marked for 3. parts utviklere. Så da har sony to valg. Kompensere for reduksjonen i antall solgte spill med å pøse penger til 3. parts utviklere, eller å bruke pengene på first party titler. De valgte first party.

Lenke til kommentar

sonys strategi er vel og pumpe utt AAA titler fra sine egne studioer, heavenly sword, gt5, killzone, uncharted drakes fortune, ratchet and clank, wipeout,...for og selge flere konsoller..disse spillene blir ein katalysator for både salg av fleire konsoller og bedre støtte av 3.parti..mer konsoller i sirkulasjon, mer støtte..

skulle disse spillene mot all formodning ikkje gjere ps3 meir lukrativ og få systemet ut i fleire hjem da kan det spøke for SCE..

Lenke til kommentar
ja hvis noen av de greier å lage noen gode spill, noe de ikke har gjort til nå, så blir jeg happy...

8970941[/snapback]

Capcom har gitt ut RE4 Wii nå, den definitive versjonen av forrige generasjons beste spill. Sega har gitt ut Sonic and the Secret Rings på Wii, sannsynligvis det beste 3D-Sonicspillet.

Folk er for kresne. De fleste spill er ikke splitter nye trippel-A titler. Men det er mye bra der ute likevel.

Lenke til kommentar

RE4 må ihvertfall vere eit av de beste spillene i forrige generasjon ihvertfall.

Spillet går vel for rundt 30USD i statene, så vi betaler vel over dobbelt så mye for spillet her på berget vil eg tru. Syns forøvrig samtlige Wii spill er kraftig overpriset.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Dette minner meg noe utrolig om hva som skjedde på midten av nittitallet. Mange kan nok fortsatt huske at Nintendo mistet mye tredjepartstøtte når de gikk over til N64. Og hovedgrunnen var at spillee ble mye billigere på CDer enn på cartridge. En annen grunn var jo også at Nintendo var veldig kjepphøye, og de trodde at de kunne stole på sine største førstepartstitler. Slik gikk det jo altså ikke, og de ser ut for meg at Sony kan gå i den samme felle, hvis de ikke gjør noe. Vi ser nå at Nintendo er mye hyggeligere enn de var før mot tredjepart, noe som vi har fått flere spill til både DS og Wii. Og det er jo et faktum at utviklerne går til den konsollen som selger mest.

Lenke til kommentar

Er jo ingen hemlighet at Sony var "vanskelige" å jobbe med under PS2 pga. ein viss mann. Dette er jo noe Sony og Co jobber mye med i dag også. Så man skal aldri undervurdere 3.parts utviklerene nei, men syns også det er heilt konge at SOny kjører flat pedal på sine egne titler også.

Trur vi kommer til å se vanvittig mye bra in-house titler på PS3 med årene :)

*skuer utover mot horisonten og ser etter Team Ico*

Lenke til kommentar
ja hvis noen av de greier å lage noen gode spill, noe de ikke har gjort til nå, så blir jeg happy...

8970941[/snapback]

Capcom har gitt ut RE4 Wii nå, den definitive versjonen av forrige generasjons beste spill. Sega har gitt ut Sonic and the Secret Rings på Wii, sannsynligvis det beste 3D-Sonicspillet.

Folk er for kresne. De fleste spill er ikke splitter nye trippel-A titler. Men det er mye bra der ute likevel.

8971080[/snapback]

ehm... RE4 wii kan ikke regnes som et fullverdig spill siden det allerede er gitt ut på Gamecube og ps3 for flere år siden. De fleste som kommer til å spille RE4 wii har allerede spilt det før.

Gi meg navnet på noen spill som har fått karakter over 8 som er utviklet av andre enn nintendo. Kan ikke huske å ha sett spill til wii som har fått skikkelig god karakter. Fleste ligger fra 5-7.

Lenke til kommentar

ehm... RE4 wii kan ikke regnes som et fullverdig spill siden det allerede er gitt ut på Gamecube og ps3 for flere år siden. De fleste som kommer til å spille RE4 wii har allerede spilt det før.

Gi meg navnet på noen spill som har fått karakter over 8 som er utviklet av andre enn nintendo. Kan ikke huske å ha sett spill til wii som har fått skikkelig god karakter. Fleste ligger fra 5-7.

8972034[/snapback]

Ouch, hvor mange år siden kom PS3 :p

Lenke til kommentar

8972034[/snapback]

Hva så? Wii selger som varmt brød og har en større brukerbase. Ergo, bedre støtte. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Wii selger fordi det er "nyskapende". Det ser kult ut og veldig artig med vifting rundt i løse lufta og andre ting.

Jeg kjøpte Wii i januar og kjøpte massevis av spill på under 2 uker, hvorfor ?

Jo, fordi jeg MÅTTE teste ut kontrollen ordentlig, Zelda spilte jeg 15 timer før jeg la bort. Far Cry ble spilt max 2 timer, gudfaren var gøy i starten, men alt var jo nesten det samme utenom gjengene. Rayman er faktisk et av de eneste spillene jeg syns er artig på wii. WarioWare var kjempemorsomt til jeg rundet det, og multiplayer delen var bare knot da kontrollen måtte sendes til neste person.

Kororinpa var gøy helt til det også ble rundet og har ikke startet det igjen siden den gang. Red steel ligger også i bunken , men det har jeg ikke fått prøvd ennå :innocent:

Så det jeg vill frem til er , Wii selger bra , spillene selger bra fordi folk vill "teste ut" og sjekke hvordan det fungerer til det forskjellige.

Utenom Zelda som er et knall spill.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...