Gå til innhold

Revisjonsfag eller økonomi og administrasjon?

Anbefalte innlegg

Tiden nærmer seg for å omprioritere studieønskene, men jeg klarer ikke bestemme meg. Har satt opp en del økonomi på nettsøknaden min, for det kunne jeg tenke meg. Problemet er at jeg klarer ikke helt å se den store forskjellen mellom revisjonsfag og økonomi og administrasjon. Er eneste forskjell at på revisjonsfag så lærer du om økonomi, men du får også tillatelse til å godkjenne/underkjenne bedrifters regnskap? Og hva er forskjell på revisor og statsautorisert revisor? (Tror jeg vet det, men tar gjerne en bekreftelse..)

Så lurer jeg veldig på om det er mest muligheter om man tar økonomi og administrasjon. Virker som om revisjonsfag kun leder til å kontrollere bedrifter.

HiNT Regnskap, Steinkjer

HiNT Økonomi og administrasjon, Steinkjer

HiO Økonomi og administrasjon/revisjon

HH Revisjonsfag, Rena

HH Økonomi og administrasjon, Rena

Her er det jeg har satt opp, kan ikke legge til nye nå, men kan prioritere om på disse før 1. juli.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tiden nærmer seg for å omprioritere studieønskene, men jeg klarer ikke bestemme meg. Har satt opp en del økonomi på nettsøknaden min, for det kunne jeg tenke meg. Problemet er at jeg klarer ikke helt å se den store forskjellen mellom revisjonsfag og økonomi og administrasjon. Er eneste forskjell at på revisjonsfag så lærer du om økonomi, men du får også tillatelse til å godkjenne/underkjenne bedrifters regnskap? Og hva er forskjell på revisor og statsautorisert revisor? (Tror jeg vet det, men tar gjerne en bekreftelse..)

Så lurer jeg veldig på om det er mest muligheter om man tar økonomi og administrasjon. Virker som om revisjonsfag kun leder til å kontrollere bedrifter.

HiNT Regnskap, Steinkjer

HiNT Økonomi og administrasjon, Steinkjer

HiO  Økonomi og administrasjon/revisjon

HH  Revisjonsfag, Rena

HH  Økonomi og administrasjon, Rena

Her er det jeg har satt opp, kan ikke legge til nye nå, men kan prioritere om på disse før 1. juli.

8962948[/snapback]

Dersom du går revisor er det for å bli revisor. Disse kan jobbe som controllere, økonomisjefer, regnskapssjefer osv. også men primært er det for å bli revisor. Sammenligner man med økadm. så er det en mer generell utdannelse, men hvor man naturlig nok er innom en del av de samme emnene. Det er ikke noe problem å jobbe som revisor med denne utdannelsen, men som regel kreves det master i tillegg. Det stiller seg noe annerledes dersom du har bachelor i revisjon, da vil det ofte holde med bachelor for å få jobb som revisor.

Statsautorisert revisor blir du når du har master i revisjon & regnskap fra hhv. NHH eller BI samt tre års relevant erfaring.

Lenke til kommentar

Stiller meg bak det Pjotrik sier, revisjon er mye mer spesialisert enn øk.adm.

Hvis du vil ha høyest valgfrihet så er master i øk.adm eller siv.øk. mer gunstig.

Skal du uansett bli revisor så vil en revisjonsgrad oppnås raskere.

Om du uansett skal gå kun tre år og du ikke har noen preferanser så har jeg inntrykk av at revisjonsstudenter stiller sterkere i arbeidsmarkedet enn bachelor i øk.adm.

Revisjonsstudiet er mye mer spesialisert mot revisorstillingen, mens øk.adm. gir en mer generell økonomisk utdannelse. Økonomifaget er meget bredt og øk.adm. spenner bredere enn revisjonsstudiet. Jeg har tatt noen revisjonsfag og synes det var ganske uinteressant, men smaken er som baken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...