Gå til innhold

Ingen iPhone til Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Årsaken til at telefonen ikke nødvendigvis dukker opp hos NetCom eller Telenor, er at den er såpass vanskelig å konfigurere at den ikke er egnet til distribusjon gjennom mer enn én operatør.

 

Vanskelig å konfigurere? Den har jo steinalderteknologi. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Har hørt fra en annen grossist også at den mest sannsynlig ikke kommer til norge, akkurat fordi apple vil ha telefonen opreatørlåst i 24 måneder. Telenor og NetCom fikk så mye kritikk for å ha 18 måneder bindingstid at jeg tviler på de kommer til å gå inn i noen avtale med apple som vil ha 24 måneder.

 

Men om noen klarer å låse opp sperren på telefonen går det jo ann å kjøpe den i utlandet og ta den med hjem.

 

Håper faktisk at den aldri kommer til norge, som forhandler vet jeg hvor vanskelig det er å forholde seg til apple på garantisaker. Telefonen ville gjort oss veldig upopulære om kunden får problemer med den og vi ikke kan gi dem noen hjelp.

Lenke til kommentar
ahpadt: Gratulerer med dagens mest hjernedøde kommentar. :) Nøyaktig hva er det med iPhone som er "steinalder" om jeg tør spørre? La oss glemme selve telefonen og interfacet og fokusere på nettverksfunksjonaliteten - Visual Voicemail f.eks. Steinalder? I think not.

8963047[/snapback]

 

Den har steinalderteknologi på den måten at det er en kliss ny telefon, som kommer i ~2008 (er ikke sikkert den kommer i gang), med teknologi som var hot i fjor.

Lenke til kommentar

Blir interessant dette. Spesielt med tanke på at telefonen her i USA må aktiviseres via Itunes før bruk. Sjekk link. Som dere vil lese her, så har også telefonen et simkort ferdig innstallert. Lurer på hvordan dette fungerer? Hvis dette er som Verizon, vil dette ikke være et fysisk simkort, men hardware basert. Merkelig at ikke flere diskuterer denne delen..

Lenke til kommentar
Neida, den kommer med SIM-kort, men det kan byttes ut.

 

For øvrig er det ikke tillatt med mer enn 12 mnd binding i Norge. Jeg tror iPhone kommer til Norge, men da antagelig med høy pris.

8963274[/snapback]

 

Enda bra at den kommer med eget simkort (som det er mulig å bytte).

 

Har desverre T-mobile selv. I og med at jeg skal hjem om 14 måneder blir nok ikke bytte til AT-T aktuelt. Synes også at 60 USD i måneden er en tanke for dyrt for privat abb.

Lenke til kommentar
Den har steinalderteknologi på den måten at det er en kliss ny telefon, som kommer i ~2008 (er ikke sikkert den kommer i gang), med teknologi som var hot i fjor.
Har du planer om å tilføre debatten noe nytt eller har du tenkt å bare gjenta deg selv resten av dagen? :)

 

Som sagt; hva er det du anser for å være "steinalderteknologi"? Visual Voicemail? Multitouch interface? 8 GB lagringsplass? Google Maps direkte integrert i telefonen? Ubegrensede push-epost kontoer? SMS-dialoger i chat-format? iPod integrert? Proximity-sensor som slår av skjermen når du tar telefonen mot øret? Orienteringssensor som roterer skjermen ved behov?

 

Du må nesten hjelpe meg litt her, for jeg klarer ikke helt å se hva som er "steinalder" ved noe av det jeg nettopp har nevnt.. og gjør oss alle en tjeneste og prøv å la være å komme med "den har jo bare EDGE"-regla som folk ser ut til å være helt forelsket i. I så måte så er jo halvparten av telefonene som slippes på markedet i dag "steinalder".

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Mangel på MP3-ringetoner er jeg helt enig i - der bør Apple skamme seg. Ikke at jeg tror det tar lang tid før den første firmware-fiksen (eller evt. en europeisk utgave av iPhone) fikser akkurat det.

 

Mangel av MMS gir jeg egentlig regelrett balle i. Her har Apple gjort noe smart og sett på Asia som modell - der bruker de jo ikke MMS men kun epost. Faktisk så ler de av oss i Europa og USA som bruker MMS, en standard de ikke en gang vurderte da de fikk bildemeldinger for mange mange år siden. :) Men, hvem vet -- det er jo sannsynligvis bare en firmware-fix unna, om folk skriker høyt nok.

Lenke til kommentar

For noen barnslige diskusjoner som foregår her,skulle tro at det var barnehageunger eller førsteklassinger som driver å krangler med hverandre.Trodde dette var et seriøst forum.

Alle som har litt greie på teknologi kan jo med sikkerhet slå fast at visse saker med iphone er litt mangelfull/gammeldags,mangler mp3,kan ikke mms,kan ikke brukes på annet nett,kan ikke filme,osv

må åpnes via itune(monopol)

Det blir like teit som med sony og de forskjellige formater,der sony bestandig skal gå mot alle andre

Lenke til kommentar
Som sagt; hva er det du anser for å være "steinalderteknologi"? Visual Voicemail? Multitouch interface? 8 GB lagringsplass? Google Maps direkte integrert i telefonen? Ubegrensede push-epost kontoer? SMS-dialoger i chat-format? iPod integrert? Proximity-sensor som slår av skjermen når du tar telefonen mot øret? Orienteringssensor som roterer skjermen ved behov?

Visual voice mail, google maps og muligheten ubegrensede push-epost kontoer er noe som er installert på den og kunne ha været på nesten alle telefoner.

8Gb lagringsplass er ikke noe spesielt vanskelig og MP3spiller har vært på lenge på telefoner.

Gyro finnes på Nokia 5500 og alle N-series telefonene har en lyssensor.

 

Det du ikke sier er at den mangler videoopptaks funksjon, MMS, UMTS, HSDPA og GPS, samtidig har den et dårlig kamera.

 

Det er en kul telefon, men den er ikke verd prisen som i norge ville ligge på rundt 7000kr.

 

Du må nesten hjelpe meg litt her, for jeg klarer ikke helt å se hva som er "steinalder" ved noe av det jeg nettopp har nevnt.. og gjør oss alle en tjeneste og prøv å la være å komme med "den har jo bare EDGE"-regla som folk ser ut til å være helt forelsket i. I så måte så er jo halvparten av telefonene som slippes på markedet i dag "steinalder".

 

De telefonene koster ikke 3000kr uten norske avgifter og med 2års abonnoment.

 

Edit: quoten :p

Endret av Ty4on
Lenke til kommentar
Visual Voicemail? Multitouch interface? 8 GB lagringsplass? Google Maps direkte integrert i telefonen? Ubegrensede push-epost kontoer? SMS-dialoger i chat-format? iPod integrert? Proximity-sensor som slår av skjermen når du tar telefonen mot øret? Orienteringssensor som roterer skjermen ved behov?

Kun multitouch er det som er nytt av det du nevner. SMS-dialog i chatformat har vi hatt siden 3330, 8 gb lagring er heller ikke noe nytt, ipod integrert har den da ikke, proximity-sensor har vi også sett før og ser mye av i år.

 

Det som derimot er det utrolige med denne er grensesnittet, ikke teknologien eller spesifikasjonslisten. Jeg digger iPhone en god del, men innrømmer uten problemer at spesifikasjonsmessig kan den ikke hamle opp med enkelte telefoner til 3 tusen kroner.

 

Alle som har litt greie på teknologi kan jo med sikkerhet slå fast at visse saker med iphone er litt mangelfull/gammeldags,mangler mp3,kan ikke mms,kan ikke brukes på annet nett,kan ikke filme,osv

må åpnes via itune(monopol)

Ingen tvil om at det er mye som kunne vært bedre, og at Apple absolutt ikke har gått samme vei som andre produsenter. Det har noen negative konsekvenser som det du nevner, men og mange positive. Hvor viktige manglene er for mannen i gata er en annen ting.

 

Det er vel ikke akkurat noe stort tap at denne ikke kommer til Norge, den er jo ekstremt overpriset i forhold til f.eks HTC Touch

Bortsett fra den lille halvgjennomførte fingertrykk-delen av Touch har de lite til felles. iPhone er en mobil hvor alle funksjoner, alle menyer, _alt_ styres med fingrene. Touch Flo gir deg noen få muligheter, men virker mer som noe de har skyndtet ut for å konkurrere.

 

Selv om den kanskje ikke kommer i butikk-hyllene i Norge, så går det jo alltids ann å kjøpe en i utlandet, som f.eks Japan eller Usa.

Joda, det går nok, men det blir passe dyrt å bruke et utenlandsk abbonement på fast basis, og denne mobilen er temmelig sikkert låst som faen.

 

Gleder meg til iPhone. Ikke som en teknobombe (foreløpig, er jo første generasjon), men som en opplevelse i en helt ny måte å bruke mobilen på.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...