Gå til innhold

Nye høytalere til 50w Denon!? (Concept 2?)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt til å kjøpe meg mine første skikkelige "hi-fi" høytalere da mine PC høytalere ikke lenger holder mål.

Skal drives av en (hm..) ca 10-15år gammel Denon receiver på 50w.

Har sett og hørt på Dali Concept 2, hørtes bra ut. Duden jeg snakket med på Hi-Fi klubben hadde heller ikke noe negativt å si om kvalitetn o.s.v

Er det noe evt. som har disse og har noe erfaringer??

Er det andre høytalere som ligner disse men er bedre? eks. B&W?

Jeg har et veldig stramt budsjett, så høytalerne må ikke koste over ca3500kr per par. Har også tenkt med en subwoofer, noen forslag? Har et veldig lite rom (ca8kvadrat) så noe massivt trenger jeg ikke :whistle:

Takk for svar :)

Endret av Eirik-R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Concept 2 har vunnet flere priser for sin gode lyd så de er et av de beste kjøpene i sin prisklasse. Lignende fra B&W er DM 602 S3. Deres kevlarelement er elsket av mange og er av topp kvalitet.

Å kjøpe sub til et rom på 8 kvm er ikke en spesielt god ide,da ville jeg heller satset på et greit par gulvstående høyttalere.

Forresten,Klipsch er lettdrevne men har ikke hørt noe om at de skulle passe sammen med Denon. Men det er nå ikke noen umulighet så om man har is i magen er det jo bare å teste det ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takker for svar!

Nå har jeg hørt på DM602 S3 fra B&W, skikkelig god lyd=) Er nokk et veldig godt alternativ.

Har også snakket litt mer med de på HIFI-klubben om Concept2, De sier at denne høytaleren er ganske tungdrevet, og at B&W høytalerne er nokk en bedre kominasjon med min 50W denon, er dette riktig? Virker litt rart at en så liten høyttaler som Concept 2 krever mer en 50w..

Men du mener altså at en sub ikke er lurt nei..(må bare spørre) hvorfor det?

Hvilke gulvhøytalere er det som kunne passet hos meg da? (helst merker som blir solgt hos HiFi-klubben)

Lenke til kommentar

Kan være noe i det at B&W'ene skal være mer lettdrevet men kan ikke se hvorfor Concept 2 skulle være spesielt mer krevende. Har nå aldri opplevd dem som spesielt tungdrevne, men muligens de er det i forhold til det andre nevnte paret.

Angående sub mener jeg at det fort kan bli alt for mye på for liten plass. Det kan ta sin tid å finne en plassering i rommet hvor du vil føle at du får det rette trøkket. Men har man stativhøyttalere vil de fleste ønske en sub for å kompensere for de frekvensene frontene rett og slett ikke kan gi.

Lenke til kommentar

Men da er jo spørsmålet hvor mye det er snakk om og om betydningen av det er stor nok til at det ikke er verdt det.

Syns også trådstarter har vært ganske ordknapp om "50 watts" forsterkeren. Hvordan dette er målt vet vi jo ikke,kan jo være rene kraftstasjonen for alt vi vet.

Lenke til kommentar

Følsomhet forteller bare hvor høyt en høyttaler spiller ved en gitt effekt/spenning. Andre faktorer, som fasevinkler og impedanseforløp, spiller også inn når man skal si om den er tungdreven eller ei.

Frode

Lenke til kommentar

At følsomhet ikke er det eneste som har betydning er vel nesten underforstått men det er nå en god pekepinn for de som ikke vil gå inn på alt som er av spesifikasjoner.

Men igjen nekter jeg å tro at Concept 2 skal være så mye verre at det skal stanse noen fra å kjøpe dem hvis lydsignaturen til Dali er likt foran B&W.

Lenke til kommentar
At følsomhet ikke er det eneste som har betydning er vel nesten underforstått men det er nå en god pekepinn for de som ikke vil gå inn på alt som er av spesifikasjoner.

9035283[/snapback]

Siden små stativhøyttalere(og svært mange gulvstående) som oftest har en følsomhet på rett under 90dB/m/w, må man vel nesten se på andre data for å kunne si om høyttaleren er lettdreven eller ikke.

Frode

Lenke til kommentar

Baklager dårlig info. om forsterkeren. Men det er faktisk alt jeg vet og har funnet ut om den.

Det er en Denon DRA-425R, vis det hjelper..

Concept 2 er altså ikke en tungdrevet høyttaler? men står nokså likt med B&Wene?

Endret av Eirik-R
Lenke til kommentar

Sto litt forskjellig etter hvilken side man leste om den,noen sa som deg at den var på 50 watt mens noen skrev 120.

Nei,Concept 2 er ingen tungdrevet forsterker men den er som de andre sier mer tungdrevet enn B&W. Hvor mye kan diskuteres lenge tydeligvis.

Lenke til kommentar

så greie ut de;)

Men var ikke brukte jeg helt var ute etter..

Sorry, vis jeg er litt vrien men.. :whistle:

Vil helst ha nye, som kan kjøpes hos HiFI-klubben, pga garantien og forsikringen jeg kan få hos dem.

Om min forsterker kan klare å kjøre en CV- CLS-10? (den er på 90db) Hvordan er kvaliteten på disse?

Jeg spiller mye metal, litt tekno og litt rock innimellom, så jeg tenkte at en CV ht, konne passet meg? Eller..

Men hva vil det si at Dali concept 2 går ned til 43hz i -/+3db og at den aktuelle B&W går bare ned i 60hz -/+3db men går ned til 50hz -/+ 6db?? Hva vil alt dette si,?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...