Gå til innhold

Flotte sommerbilder - Polafilter eller UV-filter?

Anbefalte innlegg

Jeg skal på båttur et par uker i sommer, og skal ha med mitt D80. Bruker stort sett 18-70mm objektivet, som har 67mm Ø. Er imidlertid litt plaga av refleksjoner fra skjøen, om ofte blir overeksponert, og lager stygge lysglimt i bildene. Det er vel kanskje Polariseringsfilter jeg skal ha da? Men jeg er litt usikker, for jeg har også lest at UV-filter fjerner noen stråler fra sola, som gir skarpere bilder (mindre tåkete)

Har ikke tenkt til å handle begge typer, så hvilken type filter vil gi meg best bilder på vannet i sommer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har også lest at UV-filter fjerner noen stråler fra sola, som gir skarpere bilder (mindre tåkete)

8962298[/snapback]

Dette var kanskje sant da man brukte film, men digitale kamera har innebygde UV-filtre foran bildebrikken, så et UV-filter gjør ingenting positivt for bildene dine - det kan imidlertid gjøre ting værre.

Edit: et gradert ND-filter kan være fint om himmelen er mye lysere enn bakken. Et polafilter vil hjelpe ifht. plagsomme refleksjoner fra vannet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
jeg har også lest at UV-filter fjerner noen stråler fra sola, som gir skarpere bilder (mindre tåkete)

8962298[/snapback]

Dette var kanskje sant da man brukte film, men digitale kamera har innebygde UV-filtre foran bildebrikken, så et UV-filter gjør ingenting positivt for bildene dine - det kan imidlertid gjøre ting værre.

Edit: et gradert ND-filter kan være fint om himmelen er mye lysere enn bakken. Et polafilter vil hjelpe ifht. plagsomme refleksjoner fra vannet.

8962410[/snapback]

Det beskytter frontlinsa.

Lenke til kommentar

Finnes det slike pola(r?)filter som ikke er så dyre? Skal handle i norsk butikk, og vegrer meg for å bruke noe særlig mere enn 7-800.. Eller burde jeg det?

Om noen kunne anbefalt meg et bra polariseringsfilter på 67mm hadde jeg blitt glad.

Lenke til kommentar
Filtre er skumle, fordi de tilfører objektivet to nye optiske flater. Om du setter et billig filter på et godt objektiv, så skyter du deg selv i foten.

8962891[/snapback]

Men Hoya CLP Pro1D, som koster 649,- på Japanphoto, kan vel neppe kalles dårlig? Japanphoto har heller en god pris på det. Det skal som sagt brukes på en nikkor 18-70.

Lenke til kommentar

Pro-serie filtre er, så vidt jeg vet, bortkastede penger (om du betaler ekstra) på 18-70. Pro-filtrene er bare svært tynne, slik at de ikke skal vignettere på ekstrem vidvinkel.

Det viktigste er at filteret har antireflekscoating (typisk "multicoating" eller HMC). Hoyas billige "green label" serie har ikke multicoating, så pass på at det ikke er det du får.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Og denne har ikke multicoating?

8963498[/snapback]

Det er klarer jeg ikke å fastslå ut i fra websiden. Som sagt - ligg unna Hoyas Green Label-serie. Alt annet fra Hoya har en eller annen form for antireflekscoating.

8963864[/snapback]

Filtere er svinedyrt i Norge. Jeg kjøper alltid slike fra seriøse selgere på Ebay. Se etter de som har rimelig frakt og ca 100% positive tilbakemeldinger av tusenvis av salg. Det er snakk om 300-500% rimeligere. Tipper du får et Hoya Pro1 UV 67mm til deg (inkl frakt) for ca 200 kr. Og kanskje 300 for et Circ. Pola

Lenke til kommentar
Og denne har ikke multicoating?

8963498[/snapback]

Det er klarer jeg ikke å fastslå ut i fra websiden. Som sagt - ligg unna Hoyas Green Label-serie. Alt annet fra Hoya har en eller annen form for antireflekscoating.

8963864[/snapback]

Hva kjennetegner Hoyas Green Label serie? Er f.eks. dette til 649,- det.. ?

Lenke til kommentar

Kjøpt heller filtrene til under 200,- på Ebay fra folk i Hong Kong... Da får man ikke toll+mva engang på pakka. Har kjøpt 4 filtre derfra, og alle har kommet frem og vært det de skulle være. Hvert filter har kosta 150-160 kr med frakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...