Thor. Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Heisann. Fikk inkalling til tannlegetime igår og følte meg skikkelig kald.. Jeg har tannlegeskrekk uansett om det er tannpleier eller tannlege. Tannspesialist går greit for dem har ikke borret eller annet tull.. Men jeg har ett problem. Jeg VET jeg har et hull. Tidligere tannlege har skremt meg totalt med uforsiktighrt og småtabber. I tillegg så har jeg en sprøyteskrekk etter en opplevelse meg hjernehinnebetennelse, de pirket frem sår daglig for og gi meg drypp (rett ord) fra en pose. Hva kan jeg gjøre? Har du noen form for teknikk for og roe deg ned? Jeg trenger sårt hjelp. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Hah, jeg har alltid likt tannlegen Har bare hatt 1 hull hele livet mitt, og er 17 år gammel ^^ Var ganske chill å bore, siden man får jo bedøvelse.. Hva er det å være redd for liksom? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Jeg skrev jeg har tannlegeskrekk. Det er mest borringen, sprøyter... Som om jeg har fobi. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å møte opp selv. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Men hvorfor har du fobi? Har det gått galt noen gang? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Jeg vet ikke selv.. Jeg bare har en skrekk. Lyden av borremaskinen gir meg frysninger. Kom forresten på at min far har et lignende problem selv, men dette kan jo ikke gå i arv vel? Han og ble skremt av en dårlig tannlege som sansynligvis var uforsiktig. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Slet med akkurat det samme, in fact kommer jeg akkurat hjem fra tannlegen nå. Svaret på mitt problem ble at jeg måtte begynne hos privat praktiserende tannlege, hvor jeg får det jeg betaler for. Hos distriktstannlegen holdt de meg fast i stolen, satte vonde sprøyter, og boret selv om jeg sa det gjorde vondt. Så si meg; er du fortsatt under gratistannlegen som raker over så mange tenner på en dag som hun har tid til, eller betaler du for det du får? Hvis så, skift til en som hører på deg. Hos en privat tannlege kan du si at du er litt redd, og hun/han vil være forsiktig. Tannlegen min er veldig grei, og jeg har sagt ifra om tinger og hun lytter, enda en veldig posetiv ting er at jeg får holde noe instrument selv. F.eks. den derre runde tingen som gjør så jævli lågt hos distriktstannlegen, men som er helt grei når jeg får holde den selv. Du får være med på prossesen og det hjalp meg veldig mye... Så lenge tannlegen får deg til å føle deg trygg, så vil kanskje lyden av boret osv være helt OK? Det var i hvert fall dette som skjedde hos meg, alt blir ikke under tvang liksom. Det er så deilig å slippe å gå rundt og grue seg til at du skal til tannelegen i flere uker! Håper du også slipper det en gang, lykke til Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Tannlegeskrekk er akkurat som jobbintervju-skrekk. Straks du har kommet inn døra, satt deg i tannlegestolen, så kjenner man at nervene roer seg, man vet at nå er det bare å slappe av mens han setter den der ekle sprøyta. Han setter sprøyta, du kjenner ikke en dritt, alt det vonde var bare psykisk, han lar deg sitte der i fem minutter for å la bedøvelsen virke. Han begynner å bore, du kjenner ikke en dritt bortsett fra vannet som kommer fra boren, og litt risting i hjernen. Du blir etter hvert ferdig etter en halvtimes tid eller 45 minutter. Du går ut, betaler en stor sum penger og er like glad som den dagen du fikk din første sykkel. Jeg garanterer deg at 95% av pinen du tenker på, er psykisk. Tannskrekk og smerte ved å gå til tannlegen er sterkt overvurdert. Jeg var der nylig så jeg vet hva jeg snakker om. Lenke til kommentar
Hjertevarm Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Hei! Jeg hadde tannlege skrekk før. En ikke fullt så dyktig skoletannlege skapte det på barneskolen. I min skrekk ble jeg etterhvert svært flink med tannhygienen da...ville helst aldri ha hull igjen. Senere bestemte jeg meg for en ting. Jeg ville ha en tannlege som forsto. Og en tannlege med moderne utstyr. Det har jeg nå. Jeg sluttet også å ta bedøvelse. Har borret to ganger nå uten. Fant ut at det var vondere å ta bedøvelse enn å borre uten de sekundene det tar. Dette alene hjalp meg. Nå er jeg tryggere i stolen. Puster med magen og gir beskjed om hvordan jeg vil at dette skal foregå. Min munn, jeg bestemmer, jeg betaler. Ei venninne begynte å bruke MP3 spilleren, hørte på musikk som beroliget henne, det virker for henne. Jeg for min del vil gjerne høre hva tannlegen sier. Men det er jo smak og behag. Jeg har ikke noen direkte råd til deg. kan bare fortelle hva som har fungert for meg. Det viktigste var å finne en tannlege som hadde forsåelse for problemer, og handlet deretter. Lykke til! PS: Få gjerne tips av andre du kjenner om en god tannlege de er fornøyd med. Vet ikke hvor du bor, det kan hende du kan få tips her! Endret 28. juni 2007 av Hjertevarm Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Ville absolutt ikke anbefale å bore uten bedøvelse, sprøytestikket er ingenting i forhold til smerten når boret treffer ubedøvede nerver. Prøvde selv dette en gang, nå har jeg ikke tannlegeskrekk, så synes ikke det var *så* gæli, men tannlegen sa til meg etterpå at jeg nok burde velge bedøvelse neste gang, da det var vanskelig å bore på meg når jeg rykket til og beveget tungen mye osv. Om du virkelig har problemer, kan du søke om å få lystgass som bedøvelse i stedet for lokal, men dette må ordnes flere dager i forveien, er usikker på om man må ha rekvisisjon fra lege også, for mye bruk av det kan føre til nerveproblemer. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Jeg utforsket dette med lystgass, men ingen her (Molde) vil gi sånn bedøvelse, så det er ikke sikkert at du finner noe sånt der du bor. Pluss, da er jo frykter der neste gang også Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Ville absolutt ikke anbefale å bore uten bedøvelse, sprøytestikket er ingenting i forhold til smerten når boret treffer ubedøvede nerver. Korrekt, jeg tok 2 hull uten bedøvelse (Ikke så behagelig akkurat). Så året etter fikk jeg en tannlege som faktisk forsto at man kunne være skeptisk til tannleger. Hun brukte en bedøvende krem på tannkjøttet FØR bedøvelsen ble satt. Jeg endte dermed opp med å ikke ha noe smerte i hele tatt, nesten utrolig. Veldig effektiv måte å roe ned tannlegeskrekken på. Endret 28. juni 2007 av Ueland Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Ikke et ukjent fenomen. En tidligere arbeider av meg, fikk beroligende tabletter han skulle ta et par timer før tannlegetimen sin så han skulle tørre å gå. Mannen var nesten 30. Er det noen som har noen råd mot tannlegeregningskrekk? Lenke til kommentar
abrj Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Kan anbefale Tannlege Anders Finnsrud i Heggedal. Han er utrolig dyktig, forteller alt han gjør på en skikkelig måte og kan så vidt jeg vet bruke lystgass hvis du er helt apekatt pga skrekk. Telefonen dit er 66 79 60 46. Har kamerater som har "blitt kurert" av tannlegeskrekk etter å ha fått han som tannlege. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Jeg er ikke alt for glad i det tannlegen gjør heller. Så for å ha det minst mulig ille hos tannlegen så pusser jeg så godt jeg kan 2 ganger i døgnet + bruke minitannbørste på visdomstennene + bruke tanntråd + avslutte med fluorskyll. Jeg skyller munnen med vann etter jeg har spist eller tygge sukkerfri tyggis. Dette hjelper utrolig mye mot skremmende ting man må gjennom hos tannlegen! Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Går det ikke an å få midazolam/(dormicum) hos tannlegen? Man kan få det før små operasjoner på sykehuset.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 (endret) Eg har dette problemet og Eg fekk det når eg var rundt 6 år og hadde mitt fyrste hol. Tannlækjaren bedøvde meg ikkje (pga min mor sa at han ikkje sku det...) og no kan eg ikkje ein gong kjenne lukta uten at eg blir redd Endret 1. juli 2007 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Da var jeg ferdig. Det var en stor lettelse. Satt 1.5 timer for å fikse 3 hull Litt lenge? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Njæ ikke så veldig, kommer vel an på størrelsen og måten de må reparere på. Den kjappeste turen jeg har hatt var 20 minutter for ett hull, men da var det også så dårlig arbeide at fyllingen datt ut etter noen måneder pga. at han ikke hadde bygget opp nok feste rundt elns. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Kjenner meg igjen her. Knærne mine blir gele bare eg kjenner "tannlegelukt". Selve tannlegeskrekken er på ingen måte, så vidt eg vet, en rasjonell redsell, men bortsett i fra det så er det en veldig vanlig og reell skrekk. Private tannleger er langt bedre(og dyrere) en kommunale leger har eg erfart. Selv om de kan gjøre selve opplevelsen "litt" hyggeligere sitter fortsatt nervøsiteten og skrekken der fortsatt, for min del(begynte hos privat tannlege fra og med 12 år ca, er nå 24). Dog har eg ikke blitt kurert enda. Har prøvd å slappe av med musikk, andre tanker, hyggelig prat osv, men når det kommer til stykke er det like ille uansett... Kanskje eg har mer skrekk en folk flest? Er det noen som har en oversikt over hvilke metoder det finnes for bedøvelse, og hvilke som praktiseres rundtom? Eg kan godt tenke meg å komme inn i venterommet og bli slått bevistløs før eg kjenner lukta, om mulig. Tannleger som synger(og vil at eg skal stemme i) har eg hatt nok av. Tannlegerekning-skrekken min derimot finnes det nok lite med kur mot. Den dukket dog opp rundt da eg ble 18, og har økt siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå