Gå til innhold

8800 GTS stort overkill i mitt system?

Anbefalte innlegg

God dag folkens :)

Det heile begynte med at skjermkortet mitt MSI NX7900 blei (delvis) øydelagt (artifacts) :(

Men til min store glede, erstatta komplett det med eit EVGA 8800 GTS :dribble:

Då lurer eg sterkt på om det blir ein flaskehals i resten av systemet mitt ein plass:

AMD Athlon 64 3700+ klokka frå 2,2 til 2,8

EPoX EP-9NPA+ Ultra obs obs, det var feil, får om få dager eit fint asus HK :)

Tagan PSU ATX 480W

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB (æsj)

Zalman CPU kjølver

EVGA 8800 GTS

19" Flat CRT

vil eg tene mykje på å skifte prosessor?

Litt sugen på socket 939 pga heilt nytt og flott hovedkort, men E6600 er ikkje verst heller, men då er det nesten snakk om ei invistering for meg :hmm:

Endret av lassaron-jon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU vil være en viss flaskehals, men den kan jo selvfølgelig minskes ved at du gir skjermkortet mer å gjøre ved å skru opp oppløsningen og sette på antialiasing. Det var slik jeg gjorde da jeg kjørte X1950 Pro på en gammal trøtt P4 klokket til 3.5 GHz.

Lenke til kommentar

Selv om cpu'en ikke greier å presse skjermkortet fult ut, vil du få mye mer ytelse enn du hadde med det forrige skjermkortet.

Hva med å skaffe deg en 939 dobbelt kjerne?

I spill som støtter bare en kjerne vil du ikke merke så mye. Men flere og flere spill støtter dobbelt kjerner.

Har selv en X2 3800+ som jeg har klokket til 2.8GHz. Scorer da 9000 i 3dmark06 med et 8800gts på stock hastighet.

Blir en rimelig opdatering, selv om 939 prosessorene har høy pris sammenlignet med AM2 og 775. Og du vil merke forskjell, spesielt i spill som støtter to kjerner. Men også ellers, når du f.eks kjører flere ting samtidig i windows.

Selger du den gamle cpu'en, trenger ikke oppgraderingen til dobbeltkjerne å koste deg mer enn 600 - 700,-

Men har du råd og lyst, kan jo oppgradering til Core 2 duo være et alternativ. Jeg for min del vil vente til prisen på quad core har blitt satt ned.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

En 3700+ på 2.8GHz vil ikke bli noe særlig flaskehals for 8800GTS. Og ingen spill pr. i dag gir så mye ekstra ytelse om man bruker Dual Core uansett.

Så jeg sier bare: Go for it! Og ikke sløs penger på en Dual 939 CPU! Du kan heller ha dette oppsettet en stund til og heller på et senere tidspunkt kjøpe ny CPU, hovedkort og RAM.

Edit: Men ser jo at du har nytt og fint 939 kort. Eventuelt, hvis du får salg på 3700+ kan du jo kjøpe en Opteron 165 eller 170 fra netshop.no. Og overklokke. Men du kommer ikke til å få noe merkbar forskjell i spillene dine pr. i dag.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Du har samme prosessor som meg, med samme klokking. Denne CPU'en drar godt ifra seg og det vil den fortsette å gjøre. 3700+ CPU'en er en av markets billigste og beste CPU'er etter min mening. Har selv planer om å kjøpe et 8800 kort så snart så høsten begynner, bare se på hvilken høst det blir for gamern :dribble: Og har da ingen planer med å upgrade resten av systemet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...