Gå til innhold

Forslag til ny telefon?


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker en ny telefon. Jeg trenger:

 

Funksjoner:

-Kalender: Ja. I hvert fall en som kan registrere avtaler, bursdager o.l. Synkronisering med PC er et must.

-GPRS: Ja.

-EDGE: Ja.

-Email klient: Nei. Ikke et reelt behov, men "kjekt hvis det er der".

 

 

Form:

-Klapp/"vanlig"/alternativ: Formfaktor uvesentlig. Liten nok til å få plass i bukselommen. HTCs "sideskyvende" tastaturer er en styggedom og helt uaktuelt.

-Vekt: Uvesentlig. Så lenge stoffet i buksa ikke revner er det greit. :thumbup:

-"Støt/sprut/støv-sikker": Nei. Igjen, ikke et reelt behov, men "kjekt at det er der".

 

Skjerm:

Fargeskjerm.

-Størrelse på skjerm: Mindre viktig. Trenger ikke diger skjerm.

-Touchscreen: Nei, ikke et behov.

 

Pris:

Jeg har mellom 2000 og 5000 kroner til rådighet. I utgangspunktet sikter jeg på en pris på rundt 3000, men liker jeg telefonen godt nok betaler jeg gjerne mer.

Med abonnementsbinding: Overhodet ikke - helt uaktuelt.

 

Diverse:

-Merke: Ingen preferanser.

-Kamera: Ja. Trenger ikke være det beste av det beste, men ta greie bilder.

-Videokamera: Nei, ikke et behov.

-Symbian: Ja, aller helst.

-Infrarød port: Kjekt å ha, men intet krav.

-Blåtann (Bluetooth): Ja.

-Internminne: Spiller ingen trille, så lenge telefonen ikke er treg pga. for lite internminne

-Minnekort?: Ja.

-MP3: Ja.

-Radio: Nei, intet behov.

-UMTS: Ja, aller helst, men er villig til å fire på dette punktet om telefonen har wLAN.

-Triband: Nei, intet behov.

-wLAN: Aller helst, og det må være til stede om ikke 3G er det.

- Mulighet for GPS: Gjerne det. Wayfinder støtter så godt som alle telefoner, så dette punktet er ikke så viktig.

- Instant Messenger [Tjenester alá MSN etc.]: Nei.

-Batterilevetid: Viktig, i den forstand at jeg ikke vil måtte lade telefonen flere ganger om dagen.

-Hva er primærbruksområdet for mobilen din idag? SMS, ringing, litt surfing nå og da. Leser e-bøker med MobiPocket og vurderer sterkt å gå til innkjøp av Wayfinder Navigator med bluetooth GPS modul.

 

Jeg har i dag en Sony Ericsson M600i, og er nå akkurat så misfornøyd med den at når SE annonserte at de ikke støttet telefonen lenger bestemte jeg meg virkelig for å gå til innkjøp av en ny telefon.

 

Selv om jeg har vent meg til QWERTY tastaturet på M600i, er det ikke noe krav ved en ny telefon. Jeg vil også at telefonen skal være noenlunde bra å se på, selv om det ikke trenger å være noen designtelefon. Trenger ingen full smarttelefon, men Symbian OS med kalender og kontaktliste med full synk. støtte er høyst fordelaktig.

 

Når det gjelder produsent er jeg ikke fanatisk tilhenger av noen. Jeg vektlegger det jeg kaller "etterkjøpsstøtte" - hvordan blir man ivaretatt etter å ha kjøpt telefonen? Oppdateringer, tjenester, etc... Her har jeg mest erfaring med Sony Ericsson og deres "My Phone" avdeling av nettsiden og er fornøyd med det. Andre produsenter har jeg ikke erfaring med på dette området.

 

Skulle det være noe mer, er det bare å spørre. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du sett på noen telefoner du liker? noe liknende N73 eller..?

8961855[/snapback]

 

Jeg har ikke kikket nærmere på N73 før du nevnte den nå, og den ser jo absolutt bra ut den. :D Enda en på listen over kandidater.

 

Jeg har kikket på litt på Nokia E65 - den ser ut til å ha alt på listen min, men jeg er bekymret for at den er like tungdrevet som min M600i - jeg får finne en butikk og prøve den skikkelig. Sony Ericsson T650i ser jo dritlekker ut, men mangler Symbian - noe jeg aller helst vil ha.

 

Motorla RAZR2 V9 som kommer snart har jeg også siklet på, men igjen mangler Symbian eller lignende. Dessuten får jeg inntrykk gjennom Motorolas hjemmesider at man på en måte blir litt overlatt til seg selv når man har en telefon derfra. Sidene er litt sånn små-shabby, funker ikke skikkelig og det ser ikke ut til at de tilbyr noe spesielt. Ikke et bra inntrykk.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår Nokia 6110 Navigator :)

 

Den har ikke Wifi, men HSDPA (Super-3G), som er langt raskere enn vanlig 3G. Operatørene har lovet at de skal bygge ut nettet slik at du snart kan bruke HSDPA. Dette finnes allerede i noen få områder i Oslo.

 

Ellers så har 6110 Navigator GPS, noe du sier du kunne tenkt deg, og Symbian S60 :)

 

Prisen ligger vel fra 3500-4000

Lenke til kommentar

Hei, jeg er veldig fornøyd med E65.

Tror du får den på spaceworld uten abb og uten binding for ca. 3700kr, evnt kan du kjøpe den med binding for ca. 1000kr hos elkjøp.

 

Isåfall må du:

A) Bruke jalla-abbonnementet

B) Betale 600kr for å låse opp

C) Skaffe feks FriFiks fra telenor

 

Eller, det kan være du er så heldig som jeg var, at de ikke har låst mobilen!! hehe..

 

Men husk å regne 139kr x 12mnd om du kjøper den med superminutt, selv om du ikke bruker abbet.

 

men 1000 + 139 x 12 er langt under vanlig butikkpris for telefonen som er rundt 4000-4500kr.

Lenke til kommentar
E65 , E90, N95 (dårlig bateri, med mange funksjoner) eller 6110 som er ganske bra. Gode musikkavspillere på alle disse telefonene og det er jo wifi på alle utenom 6110 og E65 virker som et godt alternativ hvis du ikke vil bruke mer en 3000 kr !

8965726[/snapback]

Hei, du burde formulert deg litt annerledes.

 

...og det er jo wifi på alle utenom 6110 og E65 virker som et godt alternativ ...

 

Ikke for å henge deg ut altså, men det der er lett å misforstå som at E65 ikke har WIFI.

 

og det er jo wifi på alle utenom 6110, ellers virker E65 som et godt alternativ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...