Gå til innhold

Tamron 17-50 f2.8 vs Nikon 17-55 f2.8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sigma 18-50 f/2,8 er da en skikkelig saftig zoom. Har du sjekket den ut med egne øyne, montert på et kamera. Jeg synes i alle fall min erfaring med den gav meg en god følelse av vekt og størrelse.

9013907[/snapback]

Helt enig. Det er en deilig sak, må jeg si, og byggekvaliteten er upåklagelig.

Lenke til kommentar
Aah, du seier noko der. Ein D300 med fullformat til rundt 15k hadde vore fantastisk.

9041231[/snapback]

Høres lite realistisk ut det, ihvertfall på kort sikt.

Kanskje FF nå de oppgarderer D2Xs (D3?). Men tror vi snakker priser for proffmarkedet når Nikon kommer med sin første digitale FF.

Chico

Endret av El chico
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå fått kjøpt meg tamron sitt objektiv. Har ikke prøvd det særlig mye ennå, men gleder meg til å prøve det mer! Men jeg har ett spørsmål angående blenderen. På hvilken blenner er den best? Tenker hvis jeg skal ta bilder av natur osv. Er f8 en god blenner da, eller f5? Hvis det er ute på dagen med masse lys er det neppe vits å ta med f2.8, siden man har tilstrekkelig med lys, men hvilken er å foretrekke da?

Lenke til kommentar
7,1 og 8 er den beldneren de fleste bruker om det er lys nok tild et.

9107164[/snapback]

Spørs vel egentlig hvor mye dybdeskarphet du ønsker det vel?

9107288[/snapback]

Joa, men når folk generelt sett bare vill ha det skarpest mulig, så burker de f/8.

Selv holder det for meg å blende kun 2-3 hakk...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Er dette forsatt et aktuelt standard objektiv?

Er det bedre alternativer?

Hadde kanskje vore lurt å spesifisere kva av objektiva du siktar til?

Eg har sjølv brukt alle desse objektiva (Sigma 18-50, Tamron 17-50, Nikon 17-55), og vil påstå at samtlege vil kunne gjere nytten som normalzoom på Nikon sine DX-kamera.

Personleg held eg ein liten knapp på Tamron 17-50 over Sigma 18-50, medan Nikon 17-55 skil seg ut med tanke på autofokushastighet og byggekvalitet, dette må ein vege opp møt auka vekt/størrelse og pris i forhold til dei to andre. For meg er det utan tvil Nikon 17-55 som er favoritten, og samla sett er best i bruk.

Du kan feks. sjå Photozone.de for testar av alle desse objektiva.

Endret av erty_
Lenke til kommentar
Eg ser nå i hvertfall på 17-50'en. Regner med det blir den eg går for som normalzoom

Bra valg, tror ikke du blir missfornøgd. Den "bråker" litt men visst du ikke skal være ekstemt stille når du tar bilder så er objektivet helt topp!

Godt valg! (prisen på 17-50 har gått ned endel nå i det siste så løp og kjøp!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Eg har sjølv brukt alle desse objektiva (Sigma 18-50, Tamron 17-50, Nikon 17-55), og vil påstå at samtlege vil kunne gjere nytten som normalzoom på Nikon sine DX-kamera.

Personleg held eg ein liten knapp på Tamron 17-50 over Sigma 18-50, medan Nikon 17-55 skil seg ut med tanke på autofokushastighet og byggekvalitet, dette må ein vege opp møt auka vekt/størrelse og pris i forhold til dei to andre. For meg er det utan tvil Nikon 17-55 som er favoritten, og samla sett er best i bruk.

På Photozones tester banker Tamron Nikon på skarphet...

Tror jeg må legge mine fordommer til side nå :)

Lenke til kommentar
Er dette forsatt et aktuelt standard objektiv?

Er det bedre alternativer?

Hadde kanskje vore lurt å spesifisere kva av objektiva du siktar til?

Takk for informasjon. Bekreftet det jeg trodde. Tror jeg går for Tamron, selvom jeg elsker Nikon er tanken på å ha ekstra 150g på kamera er ikke helt i min smak.

Og selv om Nikon er bygd for neste atomkrig - f.eks. 85mm 1.4 eller 105mm VR - så bruker jeg de så forsiktig - at den bygge kvaliteten blir aldri noe mer enn beundret. Mens Tamron kan man slenge i vegger og dører uten å tenke så mye på det.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Tamron har oppgradert 17-50 så Nikon varianten har fått innebygd fokusmotor... Noen som har testet?

Hei.

Jeg handlet den nye varianten her for en drøy uke siden. Og etter et å ha testet den en helg ble den levert tilbake, desverre. Jeg brukte min på min D300, og jeg synes autofokus ble for treg. Nå er jeg kanskje litt bortskjemt med en 80-200 2.8 og en fast 50mm som sammenligningsrunnlag, men den var såpass treig at det ble et irritasjonsmoment for min del. Jeg fikk teste en venn's eldre modell uten motor, og det var markant forskjell.

Merk at forskjellen, såvidt jeg kan se, kun skyldes fokushastigheten. Skarpheten og bildekvaliteten fra objektivet er upåklagelig, uansett hvilken versjon jeg prøvde.

Mitt råd er i bunn og grunn følgende: Har du et hus uten fokusmotor er dette objektivet fortsatt et knallkjøp. Har du et hus med motor ville jeg prøvd det i butikk først, for å se om fokushastigheten er noe du kan leve med. For min del kunne jeg desverre ikke det, og kjøpte heller en brukt utgave uten fokusmotor.

-Ulyd

Lenke til kommentar

Enig med siste taler. Utgaven med innebygget motor er treeg.

Men jeg var heller ikke 100% fornøyd med bildekvaliteten generelt. Det er skarpt som få, men jeg synes det var litt "blassere" (i mangel av et bedre ord) enn det jeg har blitt vant til fra Nikons orginale objektiver (hvis man ser bort fra de billigste kit-objektivene). Så jeg endte opp å lete etter et brukt 17-55/2.8. Med litt tålmodighet kan man fint finne pene eksemplarer til under 6000 kr (jeg betalte 5000 for mitt, men det var importert).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...