Arne Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Hei! Eg ser at multiplieren til E4400 er 10, og på E4300 er han 9. Sidan dei er låst, vil automatisk då E4400 vere ein betre klokkar enn E4300, eller drar E4300 lettare med seg FSB'en opp? Har eg forstått det rett? PS: Eg er ny i dette emnet, så ikkje flame meg! PS: Eg beklagar for den dårlege emnetittelen, men det var ikkje så lett å finne på noko betre. Endret 28. juni 2007 av Arne Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Iom at E4400 har mulitplikator på 10, trenger du kun en fsb på 300 for å nå 3 Ghz, mens E4300 med mulit på 9 trenger fsb på 333. E4300 klokker til rundt 3,3-3,5. E4400 er jeg usikker på, men antar at den har maks klokk ikke langt over E4300. I mitt tilfelle med P5B hovedkort som har låst minne divider, slik at minne må kjøre på fsb hastighet eller over, sparte jeg en god del kroner på minne da jeg kjøpte E4300 og ikke E6300, som har lavere multi. Håper du skjønner Endret 28. juni 2007 av bucketofcack Lenke til kommentar
Arne Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Ja, eg sjønnar, takk skal du ha. Eg las ein guide, og vil det seie at om du låser minne divider, så klokkar minne seg samtidig som du klokkar CPU? Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Stemmer det, da vil minnehastigheten følge fsb, og kjører du synkront (dvs. 1:1 forhold mellom fsb og minne) kjører minnet på det dobbelte av fsb. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Men, det betyr jo at om eg ikkje får FBS'en opp litt, så får eg ikkje klokka minnet! Er det ein spesiell grunn til å gjere dette? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 for å svare første post: Ja og nei, det kommer ann på. Grunnen til at det som regel er gunstig med tilgang på høy multiplier er at du kan nå høyere total CPU hastighet uten å øke FSB like mye. Hvis du er tvunget å bruke en lavere multiplier, så er det større sjanse for at du møte veggen på hvor høy FSB hovedkortet ditt klarer før du makser ut prosessoren. Med dette i tankene så er det altså veldig avhengig av hva hovedkrt du bruker, hva hastighet du forventer å kunne nå osv. men høyere multiplier range (eller aller helst ulåst multiplier selvsagt) er jo selvfølgleig å foretrekke, men er ikke alltid verdt å betale ekstra for. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Men, det betyr jo at om eg ikkje får FBS'en opp litt, så får eg ikkje klokka minnet! Er det ein spesiell grunn til å gjere dette? 8962255[/snapback] Deter to måter å klokke opp minnet. Enten øke FSB, eller øke minne-divider til noe høyere. Jeg frostår ikke helt hva du mener når du spør om det er en spesiell grunn til å gjøre "dette" ... mener du klokke opp FSB? klokke opp minnet? svaret til begge to er ja, etersom begge resulterer i bedre ytelse, selv om det kanskje er relativt lite i forhold til å klokke opp en CPU. -Stigma Lenke til kommentar
Arne Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Eg skal ha ein Asus P5N-E SLI. Seier det stop til FBS'en fort? Eg skal også ha ein E4300, og forventingare mine er mellom 2,7-3,2, kjem an på stepping. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Vil tro at FBS på kortet vil bli begrensende faktor, men jeg tror nok du kan komme opp i 3Ghz+ med det du har der. -Stigma Lenke til kommentar
Arne Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Takk, det var det eg ville høyre. PS: Kva er best klokkekort av P5B og P5N-E SLI? Endret 28. juni 2007 av Arne Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Best og best.... P5B vil nok gruse P5N på ren maksimum FSB, utiover det kan jeg ikke kommentere så mye siden det er en stund siden jeg jobbet med et P5N. P5B er dog genereltl sett regnet som et av de beste max-FSB kortene som kom ut i første bølge. -Stigma Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 P5B kan kjøre med minimum 1:1 (fsb til minnehastighet forhold) og opp, slik at minnet går relativt raskere enn fsb. P5N kan låse minnet slik at det kjører på en hastighet som er uavhengig av fsb. Men siden du spør om E4300 som gir deg 3,5 Ghz ved 389 fsb om du er heldig, som både P5N og P5B klarer (ut fra reviews på nett), vil ikke dette bli noe problem da en god del relativt billige minnesett også klarer denne hastigheten. Derfor spiller det ingen rolle om du klokker minnet synkront med fsb eller ikke. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Eg skal ha 6400-minne, så det går nok bra. Går for P5n-E SLI grunna betre tilbakemeldingar og firewire. Endret 28. juni 2007 av Arne Lenke til kommentar
Arne Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Eg syns det er litt vanskeleg å få oversikt over kva av dei to HKa som er best. Kva syns de? P5B er jo billig, så det trekk jo litt opp. Er nforce mykje betre enn intel sine brikkesett? Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 http://www.blazingpc.com/showthread.php/16...6181/index.html Her er en tråd om noe av det samme...se om du får noe ut av den! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå