RBW Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 JEDEC har nå satt punktum for DDR3-standarden. Standarden er også offentliggjort. Les mer Lenke til kommentar
nets Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Mens effektkravet synker så øker ytelsen. De første DDR3-modulene var på 800 MHz, men på årets Computex ble det vist frem moduler på 2000 MHz. *Glede seg til 2000mhz DDR3 moduler* Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Jeg må jo bare spørre, og beklager om det er et dumt spørsmål.. Det finnes allerede skjermkort med DDR4-minne, hva er sammenhengen her? DDR3 er jo da "ferdig", men har vært i bruk en god stund i skjermkort. Er det snakk om to forskjellige standarder? Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Jeg må jo bare spørre, og beklager om det er et dumt spørsmål.. Det finnes allerede skjermkort med DDR4-minne, hva er sammenhengen her? DDR3 er jo da "ferdig", men har vært i bruk en god stund i skjermkort. Er det snakk om to forskjellige standarder? 8961637[/snapback] Skjermkort benytter GDDR1/2/3/4 mens hovedkort og CPU/NB støtter DDR1/2/3. Hovedforskjellen er at DDR1/2/3 standardene spesifiserer DIMM modulene og sokklene de står i samt kravene til signalering. For GDDR er minnebrikkene loddet direkte på samme PCB som minnekontrolleren og det medfører langt enklere signalering både fordi en står friere til plassering og dermed kan tilpasse signaleringen enklere, men også fordi en ikke har degradering i de mekaniske overgangene mellom forskjellige PCB. f.eks mellom HK og DIMM og mellom CPU og HK hvis en har IMC. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Stemmer det.. Så feil kan man ta.. Bare en liten G unna.. Det er jo forsåvidt også logisk, ift plassering, og utvidede kriterier for DDR3 kontra GDDR. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 hastigheten på minnet er vel trenkt tatt ikke det som holder igjen ytelsen lenger, med ddr2 800 minne kan man jo klokke en amd porsessor 100% eller eller intel med 50%, mye haøyere enn dette og man må ha veldig eksotisk kjøling. men det er litt lavere efektforbruk da, noe positivt det. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Det finnes allerede skjermkort med DDR4-minne, hva er sammenhengen her? DDR3 er jo da "ferdig", men har vært i bruk en god stund i skjermkort. Er det snakk om to forskjellige standarder?8961637[/snapback] Det er vel snakk om to forskjellige standarder, selv om mye i prinsippet er det samme. Tallene i betegnelsene er ikke sammenlignbare mellom GDDRx og vanlig DDRx. Når det gjelder intern bussbredden og prefetch så kan DDR2 sammenlignes med GDDR3, og DDR3 med GDDR4. Anders Jensen forklarer fordelene ved mer direkte kontakt og forenklet design av symmetriske kretser. Det å legge chipene i en hestesko rundt GPU gjør det lettere å oppnå mest mulig lik avstand mellom minnechiper og kontroller, noe som hjelper på klokkeskaleringen. En annen ting er at grensesnittet er point-to-point, som gir bedre signalkvalitet kontra parallelle grensesnitt hvor flere enheter (moduler) kan dele samme buss. Derfor vil hver minnechip på et grafikkort alltid ha tilgang til databussen. Når det gjelder selve chipene: De ytre miljøfaktorene som øker skalerbarheten mtp datarate, hjelper lite på utførelsen av interne operasjoner, som f.eks. rad-aktivering, lesing og skriving. Samtidig er forholdet mellom datarate og frekvens det samme som på alle andre (G)DDR-generasjoner. Derfor har GDDR-minne tilsynelatende høye forsinkelser, dvs høye latency-verdier, uten at det nødvendigvis går mer tid. En forskjell er kolonnebredde, altså hvor mange bits som kan sendes eller mottas pr data timeslot. I motsetning til vanlige DDR-chiper med 8-bits kolonnebredde, har GDDR som regel 32 bits kolonnebredde. Det er enklere å oppnå bred databuss når man har en stor vinkel ("vifte") å spre pinnene utover, og høy kolonnebredde kan også redusere behovet for antallet adresse-pinner. Bussens bredde henger direkte sammen med antallet chiper og deres bredde. 8800 GTX har 12 chiper, og dermed 384 bits databuss. GTS har 10 chiper, og 320 bits. Vanlig Dual channel gir som kjent 128 bits, og det ved mye lavere datarate. Endret 28. juni 2007 av Quintero Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 hastigheten på minnet er vel trenkt tatt ikke det som holder igjen ytelsen lenger, med ddr2 800 minne kan man jo klokke en amd porsessor 100% eller eller intel med 50%, mye haøyere enn dette og man må ha veldig eksotisk kjøling.8962476[/snapback] Her må man skille mellom GPU og CPU. På high-end grafikkort er båndbredden en viktig faktor, derfor er den også mange ganger høyere.. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Det er helt sant, men DDR3 standarden er til CPU, GDDR3 er til grafikkortt. Til cpu er ikke minnet flaskehalsen for øyeblikket. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 2GHz DDR3 ja... Nå kan vi snart kjøre ram'en på lik hastighet som cpu'en. Hvem ville gjettet det for noen få år siden når vi satt med "lynraske" sdram-brikker på hele 133MHz? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå