jonas1987 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Hei folkens! Har nettopp oppdaget dette forumet og må si det virker som et bra sted med mye flinke folk som har peiling på det de driver med. Jeg har alltid hatt en interesse for fotografering men kun i det siste har jeg hatt planer om å starte å drive med det, på hobbybasis. Derfor planlegger jeg nå å gå til innkjøp av et digitalt speilreflekskamera men er litt usikker på hva jeg skal velge. Har lest gjennom en del tester og det som virker som de beste kjøpene for en nybegynner er enten D40 eller K100D men jeg er neimen ikke helt sikker. K10D var jo også veldig fristende må jeg innrømme, men dog prisen så litt stiv ut (ikke nødvendigvis iforhold til hva man får for prisen). Men det er jo kanskje også lurt å investere i noe skikkelig bra fra første stund, vil jo gjerne ha noe som holder en veldig god stund. Det er ikke mest fristende å kjøpe f.eks et billig D40 kamera og så ha det noen måneder før jeg plutselig vil ha noe bedre... Da er det jo plutselig noen tusenlapper helt bortkastet. Kameraet skal altså kun brukes på hobbybasis, men vil veldig gjerne ha noe som holder lenge. Hva tror dere, er det lurest å kjøpe D40 eller K100D - eller skal jeg spare litt til og smelle til med ett Pentax K10D kamera? Tusen takk på forhånd for svar! Lenke til kommentar
klyts Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Hei folkens! Har nettopp oppdaget dette forumet og må si det virker som et bra sted med mye flinke folk som har peiling på det de driver med. Jeg har alltid hatt en interesse for fotografering men kun i det siste har jeg hatt planer om å starte å drive med det, på hobbybasis. Derfor planlegger jeg nå å gå til innkjøp av et digitalt speilreflekskamera men er litt usikker på hva jeg skal velge. Har lest gjennom en del tester og det som virker som de beste kjøpene for en nybegynner er enten D40 eller K100D men jeg er neimen ikke helt sikker. K10D var jo også veldig fristende må jeg innrømme, men dog prisen så litt stiv ut (ikke nødvendigvis iforhold til hva man får for prisen). Men det er jo kanskje også lurt å investere i noe skikkelig bra fra første stund, vil jo gjerne ha noe som holder en veldig god stund. Det er ikke mest fristende å kjøpe f.eks et billig D40 kamera og så ha det noen måneder før jeg plutselig vil ha noe bedre... Da er det jo plutselig noen tusenlapper helt bortkastet. Kameraet skal altså kun brukes på hobbybasis, men vil veldig gjerne ha noe som holder lenge. Hva tror dere, er det lurest å kjøpe D40 eller K100D - eller skal jeg spare litt til og smelle til med ett Pentax K10D kamera? Tusen takk på forhånd for svar! 8960983[/snapback] Der ligger drøssevis av tråder om emnet på forumet. Så bruker du 5 min og blar litt i gamle tråder finner du mye info. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Jeg ser på nettet at Pentax kommer med en liten oppdatering av K100D, kalt K100D Super. Det er kanskje noe å se på ? Tom Lenke til kommentar
jonas1987 Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Okei skal sjekke ut tipsene, takk for svar! Lenke til kommentar
moestue Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Ellers kan du vurdere Samsung GX-10 som er identisk med Pentax K10D, og koster 7300,- med kit linse billigst på nett. Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Som sagt tidligere i tråden, søk rundt i forumet på f.eks. D40 og du finner drøssevis av tråder. Men siden jeg nå er her, så kan jeg fortelle om min erfaring med D40. Jeg har brukt dSLR (Nikon D70) i et par år på skolen der jeg gikk, før jeg nylig kjøpte mitt eget. Jeg hadde aldri tatt meg råd til det, inntill feriepengene kom i år. Så jeg ble nysgjerrig, og kikket mye og lenge på D40. Den så knallfin ut, og det var nok prisen som tiltrakk meg mest. Jeg kjøpte omsider D40, med 18-55mm kitlinsa, og var kjempefornøyd i ca. to uker. Så var det en liten dust () her på forumet som hadde kjøpt samme kamera som meg, men hadde oppgradert til D80, noen få dager etter å ha kjøpt D40. Shit tenkte jeg da, hvorfor gadd han det?? Men så begynte jeg å titte litt selv, og fant ut av alle tingene D80 var mer avansert enn D40 på. Anbefaler deg å lese (hele) denne tråden: Første DSLR - Nikon D40 eller D80? Min erfaring er at D40 tar knakende gode bilder, som sikkert ikke er dårligere enn D80 sine (6 vs 10 mp er marginalt), men hvis du vil regne å utvikle deg litt, og eksperimentere mer med f.eks. multieksponering, flere AF-punkter, (meget) lange lukkertider (vha. ISO100), batterigrep, Nikkor fast-optikk, osv.; så kan du få mer ut av D80. Det skal sies at D80 er, dyrere, større, tyngre, mer å drasse på. Men fordelene det gir er verdt å hvertfall vurdere om du trenger. Det var forøvrig site gangen jeg gidder å skrive noe i X vs. X dSLR og liknende-tråder. Vi har en Kjøpegaid! Endret 29. juni 2007 av Opticane Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Min erfaring er at D40 tar knakende gode bilder, [...] men hvis du vil regne å utvikle deg litt, og eksperimentere mer med f.eks. multieksponering, flere AF-punkter, [...], Nikkor fast-optikk, osv.; så kan du få mer ut av D80. [...]8969100[/snapback] I så måte er nok K100D er bedre valg enn D40: Jeg antar at du med "multieksponering" egentlig mener AEB (autoexposure bracketing)? AEB støttes av K100D, men såvidt jeg vet ikke av D40. Hvis du mener "multiple exposures", dvs. å overlagre flere eksponeringer i samme bilde, så var det en mer anvendelig funksjon på filmbaserte kameraer. Med digital fotografering er det noe man heller fikser i f.eks. PhotoShop. K100D har 11 fokuspunkter, mot bare 3 på D40. På D40 mister man autofokus på de fleste objektiver med fast brennvidde, fordi D40 ikke har fokusmotor i kamerahuset. Det problemet har ikke K100D. Dessuten vil ikke D40 gi lysmåling med manuelle objektiver, i motsetning til K100D. K100D (og K10D) har også en annen fordel i fordel i forhold til Nikon (og Canon): Billedstabilisator i kamerahuset. Ønsker du billedstabilisering med Nikon eller Canon, må du kjøpe objektiver med stabilisator, og de er betydelig dyrere enn tilsvarende objektiver uten. Til gjengjeld skal visstnok stabilisator i objektivet være mer effektivt, særlig ved lengre brennvidder. En ulempe både med K100D og D40 er at man må bruke menyene for å endre endel innstillinger (f.eks. ISO), mens man på mer avanserte DSLR kanskje klarer seg med å holde en knapp nede samtidig som man justerer verdien med kontrollhjulet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Siden LazySod har tatt for seg de fleste tekniske styrkene til K100D, så er det ikke så mye å legge til. Han glemte dog en viktig funksjon, K100D har optisk nedblendingsknapp. Den ligger lurt plassert rundt avtrekket, og blir dermed brukt en del. Min bror har den modellen, og han er fremdeles fornøyd etter et halvt år. Han har også en del erfaring med gamle, manuelle kameraer, og altså ikke helt uerfaren. Selv synes jeg det er det beste alternativet i den rimelige klassen fordi man får veldig mye for pengene, mer enn det noe annet kamera kan tilby i samme klasse. Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Alt dette har D80 også.. men K100D var kanskje ment som et litt billigere alternativ, hvis D40 blir for knapt? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Alt dette har D80 også.. men K100D var kanskje ment som et litt billigere alternativ, hvis D40 blir for knapt? 8973677[/snapback] Ikke bildestabilisator i huset. Det er jo også et mye dyrere kamera, og kan ikke nevnes i samme klasse. Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Nei, D80 har ikke innebygget "VR". Lenke til kommentar
moestue Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Til de som lurer selger Lefdal K10D kit til 7999,- Lenke til kommentar
tilde Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Ellers kan du vurdere Samsung GX-10 som er identisk med Pentax K10D, og koster 7300,- med kit linse billigst på nett. 8961298[/snapback] Heisan Ser at Samsung GX-10 også blir anbefalt til nybegynnere,finnes det en test ett eller annet sted?Jeg kan nemlig ikke finne noen Har du fått bestemt deg for hvilket kamera du skal kjøpe da Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 HeisanSer at Samsung GX-10 også blir anbefalt til nybegynnere,finnes det en test ett eller annet sted?Jeg kan nemlig ikke finne noen Har du fått bestemt deg for hvilket kamera du skal kjøpe da 8977571[/snapback] Samsung GX-10 er så godt som likt Pentax K10D i funksjon. Forskjellene er: Litt anderledes utseende og form. Pentax sitt vertikalgrep passer ikke på Samsung f.eks. Menyene ser anderledes ut. Samsung lagrer RAW filer kun i DNG format. Pentax i enten DNG eller PEF format. Betyr lite hvis du bruker Adobe programvare, men mye hvis du bruker DxO Optics f.eks. Samsung er litt tregere å komme med oppdateringer enn Pentax. Samsung i Norge har ikke like god erfaring med service og reparasjoner som Pentax importøren. Spiller heller ingen rolle så lenge alt virker. Så les en test av Pentax K10D og liker du det du leser så kan du gjerne kjøpe en Samsung GX-10 Lenke til kommentar
moestue Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Tror faktisk det blir K10D på meg når Lefdal selger til 7999,-. Burde egentlig kjøpt D40, men orker ikke tanken på å drite meg ut som flere her i forumet. Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Alt dette har D80 også.. men K100D var kanskje ment som et litt billigere alternativ, hvis D40 blir for knapt?8973677[/snapback] Selvfølgelig har D80 dette, utgangspunktet var jo nettopp at du listet opp noen egenskaper som D80 har men som D40 mangler. Poenget var at noen av disse egenskapene også finnes i K100D. Trådstarter spør i emnetittelen om D40 eller K100D, så det er da vel høyst relevant å sammenligne akkurat disse to? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg synes det er litt rart at de som i utgangspunktet hadde bestemt ser for å kjøpe 6mp D40, går direkte opp en klasse, i steden for å finne et alternativ i samme klasse, men uten de manglene som D40 har for en dele brukere, skal vi tro forumet den siste tiden. Hvorfor gå direkte til K10D, når de funksjonene man etterlyser i D40 stort sett finnes i K100D, til en langt lavere pris. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 En ulempe både med K100D og D40 er at man må bruke menyene for å endre endel innstillinger (f.eks. ISO), mens man på mer avanserte DSLR kanskje klarer seg med å holde en knapp nede samtidig som man justerer verdien med kontrollhjulet. Enda et triks som brukes for å dytte semi-proffer opp på D80 og K10D Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Som Canon-bruker er jeg enig i at direkte knapp for det meste er veldig greit, men da faller selv min 20D grundig gjennom i forhold til K10D, som har egen knapp på siden for å velge mellom raw og jpg. Det er nyttig, det. Derfor synes jeg at man skal besinne seg litt med kritikken av fn-knappen og menyene til enkelte kameraer. Det blir ofte som å bytte mobilmerke. Klarer man ikke å omstille seg til nye menyoppsett på kort tid, så bør man revurdere om man er teknisk begavet nok til et så avansert kamera. Jeg forstår godt at anmeldere av teknisk utstyr gir minus for at en produsent har fn-knapp og litt vanskelige menyer, men ikke at de trekker så utrolig mange poeng for det. At de til slutt kan presse Pentax og andre til å forandre på det, er jo en effekt som alle vil sette pris på, men det er ingen grunn til å disse et kamera så mye for en slik detalj. Jeg begynte å leke med nevnte K100D på julaften i fjor, og det tok meg like lang tid som det tar å trykke på knappen til å forstå hvordan tingen fungerer. Nå er jeg ikke analfabet, men det står ikke så dårlig til med noen av dere heller. Alle har rom for forbedring av menyene, og det bør ikke stå som eneste grunn til å ikke velge en spesiell modell, når de øvrige kvalitetene er på plass. La i steden fokus være på bildekvalitet og funksjoner som anti-shake innebygd i kamerahuset. Hvis jeg får valget mellom anti-shake vs idiotsikre menyer når jeg skifter kamerahus neste gang, så er jeg ikke i tvil om hva jeg velger. Det er et stort sprang i pris fra D40 til Pentax K10D, og jeg har fremdeles like vanskelig for å forstå hvorfor man ikke kan lande på en mellomting, som er nærmere D40 i pris enn K10D og D80, for å nevne noen av alle de gode alternativene som finnes i prisklassen mellom disse alternativene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå