Gå til innhold

Prosjektoppgave IKT: Virtualisering

ezcey

Anbefalte innlegg

Jeg skal igang med min fjerde delprøve mot fagbrev i IKT faget, og har den siste tiden blitt mer og mer oppglødd over tanken på virtualisering.

Vil derfor la dette bli temaet for fjerde og avsluttende prosjektoppgave.

Det som kan være aktuelt for min bedrift er da vmotion overføring av virtuelle maskiner i hovedsak.

Er det noen som vet om jeg kan sette opp en "testpark" med simpel hardware for å teste dette?

Eksempelvis

Fysisk maskin - ekstern(e) harddisk(er) - fysisk maskin

Og finnes det programvare for fri evaluering til dette formålet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal igang med min fjerde delprøve mot fagbrev i IKT faget, og har den siste tiden blitt mer og mer oppglødd over tanken på virtualisering.

Det som kan være aktuelt for min bedrift er da vmotion overføring av virtuelle maskiner i hovedsak.

Er det noen som vet om jeg kan sette opp en "testpark" med simpel hardware for å teste dette?

Eksempelvis

8960948[/snapback]

Det er enkelte minimumskrav til å kjøre ESX server og for å kjøre Vmotion.

Jeg anbefaler at du får tak i/låner et par servere med intel/broadcom nettverkskort, lsi/adaptec/perc osv scsi lagring og minst 2 cpu-er. Så setter du opp en lagringsserver og deler lagring mellom esx servrene ved hjelp av NFS (gratis linux distro)

Du kan ikke installere ESX server på en gammel singelprosessor PC med IDE disker dessverre..

se linkene under for litt hjelp:

http://www.hwb.no/guide/virtualisering/vmw...e_3_del_1/33839

http://www.hwb.no/guide/virtualisering/vmw...e_3_del_2/33980

skrevet av meg faktisk.. :)

Lenke til kommentar

Eksempelvis

8960948[/snapback]

Det er enkelte minimumskrav til å kjøre ESX server og for å kjøre Vmotion.

Jeg anbefaler at du får tak i/låner et par servere med intel/broadcom nettverkskort, lsi/adaptec/perc osv scsi lagring og minst 2 cpu-er. Så setter du opp en lagringsserver og deler lagring mellom esx servrene ved hjelp av NFS (gratis linux distro)

Du kan ikke installere ESX server på en gammel singelprosessor PC med IDE disker dessverre..

se linkene under for litt hjelp:

http://www.hwb.no/guide/virtualisering/vmw...e_3_del_1/33839

http://www.hwb.no/guide/virtualisering/vmw...e_3_del_2/33980

skrevet av meg faktisk.. :)

8962014[/snapback]

Kan jeg ikke kjøre vmotion på vmware server installasjon da?

Lenke til kommentar
nei.

8962464[/snapback]

Hm.

Da faller mye av mulighetene mine bort, da jeg ikke har myndighet til å gjøre større oppkjøp av servere og utstyr.

Formålet med prosjektet skal være å kartlegge hvordan det kan være både kostnads- og tidseffektivt for vår bedrift.

Blir gjerne nødt til å fokusere på vmware server og funksjonene innad der.

Hvordan er forresten backupmulighetene for virtuelle servere? Kan man kopiere de "virtuelle" filene mens serveren kjører?

Lenke til kommentar
nei.

8962464[/snapback]

Hm.

Da faller mye av mulighetene mine bort, da jeg ikke har myndighet til å gjøre større oppkjøp av servere og utstyr.

Formålet med prosjektet skal være å kartlegge hvordan det kan være både kostnads- og tidseffektivt for vår bedrift.

Blir gjerne nødt til å fokusere på vmware server og funksjonene innad der.

Hvordan er forresten backupmulighetene for virtuelle servere? Kan man kopiere de "virtuelle" filene mens serveren kjører?

8962490[/snapback]

Kan ikke kopiere selve filene nei (eller, man KAN det.. men det er ingen garanti for konsistens)

For løsninger som ikke MÅ kjøre om natten så kan man jo alltids lage et script som setter VM i suspend (pause), kopierer mappen med filene og så starter VM'en igjen.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...