Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

hvor høyt og langt kan treet være fra eiendommen?

Anbefalte innlegg

driver å bygger hus, jeg har 4-5 høye trær som står 1-4 meter fra eiendommen min, de er fra 6-8 meter høye ,

er det noen regel for felling av dem siden de står så nærme eiendommen min ..?

trærne står på en annens eiendom

og det hadde ikke gjort noe å fått de vekk.. da hadde jeg fått ettermiddags sol :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
driver å bygger hus, jeg har 4-5 høye trær som står 1-4 meter fra eiendommen min, de er fra 6-8 meter høye ,

er det noen regel for felling av dem siden de står så nærme eiendommen min ..?

trærne står på en annens eiendom

og det hadde ikke gjort noe å fått de vekk.. da hadde jeg fått ettermiddags sol :D

8960907[/snapback]

Treet skal ihvertfall stå 1/3 av sin egen høyde fra eiendommen din. Altså er det 9 meter høyt skal det stå tre meter fra eiendomsgrensa.

8961313[/snapback]

Den regelen har jeg aldri hørt om, er den ny ?

Ps : Jeg HÅPER for din del at du har klarert med naboen din. Jeg hadde blitt forbannet (for å si det veldig forsiktig) hvis du hadde gått inn på min tomt for å felle trær. (naboen gjorde det på pappa sin tomt for å få inn signaler til parabolen, han måtte betale erstatning pluss at han måtte plante nye trær) For å være helt ærlig, så hadde jeg brydd meg pent lite om at du hadde fått kveldssol eller ikke, "takken" du hadde fått for den jobben er at jeg hadde satt opp ett høyt gjerde imellom tomtene på trass. Jeg liker høye trær som tar kveldssolen fra naboen, grunnen er enkel, de tar morgensolen fra meg, den ønsker jeg heller ikke tilbake.

Som et utgangspunkt er det slik at et tre som står nærmere naboens tomt enn 1/3 av sin egen høyde, kan være lovstridig.

Ingen absolutte regler om trær

Grannelovas § 3 er imidlertid ikke en absolutt regel. Trærne må være til skade eller særlig ulempe for naboen som ønsker trærne hugget eller beskåret, og det legges også vekt på hvor viktig det er for eieren av trærne at de blir stående.

Altså har du en (for å si det forsiktig) dårlig sak om du tropper opp til naboen og sier jeg skal hugge ned trærne dine, de tar solen min.

Hvis det er snakk om merkede trær, eller det er skog på både din og naboens eiendom, har du ikke rett til å foreta beskjæring. Du må dessuten uansett varsle naboen og be ham kutte grener eller røtter, før du eventuelt griper til motorsagen. Hvis naboen overhører dine klager eller protesterer, bør du søke råd hos en advokat før du går videre. Å ta saken i egne hender kan få svært kjedelige og kostbare følger. I en rettssak fra Vestfold i 1997 ble en nabo som hadde hugget naboens trær, dømt til å betale 100.000 kroner i erstatning.

Sakset herfra : http://www.advokatenhjelperdeg.no/JusGuide...oer/29837/29841

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar

den regelen gjelder, uansett årsak, så jeg kan be han om å fjerne de trærne, hvis han ikke gjør det, kan jeg vel gå til en nemd for å få det gjort så, kan jeg leie inn et firma til å gjøre det og sende regning til han,

og han kan ikke bare sette opp et gjerde , er regler for hvor høyt det kan være + at det å sette opp ting så stort trengs tillatelse fra naboer, men det får han ikke fra meg :D

Lenke til kommentar

Du har misforstått nabovarsel, du trenger IKKE tilatelse fra naboen din. Du skal VARSLE naboen din, slik at han har mulighet til å klage. Det er ikke dermed sagt at du vinner fram med klagen din (har hatt naboer som har prøvd seg før ved oppføring av gjerder, felling av trær ol.)

PS :

Ingen absolutte regler om trær
Så nei, du kan IKKE kreve at han skal fjerne trærne, (ei heller noe annet som er lovlig oppført og i henhold til regulativet for tomten, er det over 5 meter inn på nabotomten, har du faktisk ingenting du skulle sagt) du kan spørre han om det er greit. Hvis han sier nei, så kan du påklage det, det er IKKE dermed sagt at du vinner fram med din klage. du må huske følgende :
Å ta saken i egne hender kan få svært kjedelige og kostbare følger. I en rettssak fra Vestfold i 1997 ble en nabo som hadde hugget naboens trær, dømt til å betale 100.000 kroner i erstatning

Du kan eventuelt påklage det hvis han nekter, det er ikke sagt at du får medhold, uansett om du skulle få medhold så kan du ikke bare leie inn ett firma og sende regninga til han :nei: du må huske på at dette er IKKE på din tomt, det er på naboen sin tomt og hvis han vil, så kan han klippe ned trærne slik at de er korte nok til at de blir regnet som gjerde.

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar
du må huske følgende :
Å ta saken i egne hender kan få svært kjedelige og kostbare følger. I en rettssak fra Vestfold i 1997 ble en nabo som hadde hugget naboens trær, dømt til å betale 100.000 kroner i erstatning

9059558[/snapback]

Nå regner jeg med at denne personen hadde hogd ned litt mere enn et par trær.

Lenke til kommentar

men som jeg skrev så har jeg ikke tenkt å fjerne trærne før jeg har fått godkjenning fra nemda.. og regel e regel.. uansett , han er nødt til å fjerne trærne eller stusse dem.. og det vil si hogge vekk 2\3 av høyden, på dem, har stått med gps og tomtekart idag, og jeg eier litt mer enn jeg trodde, så det ene treet står på min tomt.. :D , nabovarsel ja, og jeg kan klage og vinner garantert, hvis naboen setter opp noe som kan ødelegge for meg , så vant jeg den saken lett, ingen som bygger 8 m høye gjerder :p

Lenke til kommentar
men som jeg skrev så har jeg ikke tenkt å fjerne trærne før jeg har fått godkjenning fra nemda.. og regel e regel.. uansett , han er nødt til å fjerne trærne eller stusse dem.. og det vil si hogge vekk 2\3 av høyden, på dem, har stått med gps og tomtekart idag, og jeg eier litt mer enn jeg trodde, så det ene treet står på min tomt.. :D , nabovarsel ja, og jeg kan klage og vinner garantert, hvis naboen setter opp noe som kan ødelegge for meg , så vant jeg den saken lett, ingen som bygger 8 m høye gjerder :p

9059625[/snapback]

Nei, men du kan sette opp inntil 2 meter høye gjerder. Når det er nevnt, så er det ikke mange som har 8meter høye trær heller.

Ps :

Trærne må være til skade eller særlig ulempe for naboen som ønsker trærne hugget eller beskåret, og det legges også vekt på hvor viktig det er for eieren av trærne at de blir stående.

At trærne tar fra deg solen er IKKE til skade eller særlig ulempe (irritasjon kanskje), det enkleste (og kanskje beste for deg) er å snakke med naboen din og spørre om kanskje det er greit for han at trærne blir fjernet. Slik som naboen min gjorde. Siden trærne står på andre siden av huset mitt så ga jeg f og fjernet trærne selv. for hvis naboen din begynner å nekte, så går det på den andre delen, altså, hvor viktig det er for naboen din at trærne blir stående. Hadde du først gått til sak for deretter å spørre meg, så hadde jeg av rent prinsippmessige årsaker gjort mitt ytterste for å nekte deg å fjærne trærne. Hadde du derimot spurt meg, så kanskje det hadde vært greit.

Lenke til kommentar

nå bruke eg ikkje argumentet" fordi de står i veien for kveldsola" det har eg aldri gjort, de står så pass nærme min eiendom og mitt hus, et kraftig vindkast så ligger de på hustaket mitt, og den regelen 1 ut 3 opp , 2 ut 6 opp , osv , den skal brukes for alt det den er verdt, og så er det bare en bonus at jeg får kveldsol :p

Lenke til kommentar
men som jeg skrev så har jeg ikke tenkt å fjerne trærne før jeg har fått godkjenning fra nemda..

9059625[/snapback]

tar gjerne å hogger de selv.. og setter fyr trærne ... 3 timer med arbeid... og et stor og fint bål etterpå... har allerede klarlagt bålbrenning med brannvesen i morgen

8963927[/snapback]

Du kan ikke regne med å få svar fra en nemd i løpet av natten.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha det fram, så gå for at du kan få skader på huset ditt, det 1-3 osv. er ikke en regel. Det står bare at det KAN være lovstridig hvis treet overstiger dette. Snakk med naboen din du, deretter kan du forsøke å ta det videre. Kanskje han sier det er greit, vi kapper ned treet/trærne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...