bambus_bambus Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Heisann! Jeg skal lage en løsning i asp som sender ut en epost etter at en kunde har bestillt en billett til et arrangement. I eposten som sendes ut skal det være med link til en side. Når kunden klikker på denne linken bekreftes den bestillingen som er gjort. Dette må skje innen 2-3 min etter at bestillingen er gjort. Noen som kjenner til hvordan dette vanligvis gjøres? Noen som kjenner til hvordan deler av dette kan gjøres? Å få sendt ut eposten med innhold fra siden er ikke noe problem. Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Forstod jeg riktig at brukeren skal motta eposten og trykke på en link -- innen 2-3 minutter?? Endret 28. juni 2007 av jorn79 Lenke til kommentar
backup Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Den konkrete kode vil mellom annet være betinget av hvilken smtp-server-referanse som skal brukes. Bare som et eksempel har jeg laget en enkel kodesnutt som funker hvis smtp-server-referansen er den velkjente SMTPsvg.Mailer. <% navn = request.form("navn") mailadr=request.form("mailadr") if navn <> "" and mailadr <> "" then Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer") 'referanse til den aktuelle smtp-server Mailer.FromName = "Harry Olsen" Mailer.FromAddress="[email protected]" Mailer.RemoteHost = "zzzzz.kkkkk.no" 'her settes adressen til smtp-serveren Mailer.Subject = "Bestilling" Mailer.BodyText = "<a href =akseptSide.htm >Aksepter bestilling</a>" if Mailer.SendMail = false then response.redirect "feil_1.htm" 'en side med feilmelding else response.redirect "feil_2.htm" 'en side med feilmelding end if %> <form method = post action = bestilling.asp > Ditt Navn: <input type = text name = "navn" size = 20><br> Din Mailadresse: <input type = text name = "mailadr" size = 20><br> <input type="submit" value="Send" > <input type="reset" value="Slett"> </form> Som du ser, koden er enkel når man vet hvilken smtp-server som skal brukes. Merk at i Mailer.BodyText der har du linken din. Imidlertid, et problem med dette er at hos mange brukere kan linker etc. i mail-body'en være dekativert av sikkerhetsgrunner! PS: Det der med 2 - 3 minutter skjønte jeg ikke helt, I'm sorry. Lenke til kommentar
bambus_bambus Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Forstod jeg riktig at brukeren skal motta eposten og trykke på en link -- innen 2-3 minutter?? 8966712[/snapback] Ja, det er utgangspunktet det ja. Eller om brukeren har maks 5 minutter på se før han klikker på linken. Det er hva kunden ønsker, men vet at det kan skape litt trøbbel ut i fra hvor kjapt mailservere sender/mottar. Tror jeg har funnet løsningen på det. Sender med en id på linken, slik at den sjekkes mot reservasjons-tabellen. Stemmer det, kopieres ordren til ordretabellen. Lenke til kommentar
bambus_bambus Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Den konkrete kode vil mellom annet være betinget av hvilken smtp-server-referanse som skal brukes. Bare som et eksempel har jeg laget en enkel kodesnutt som funker hvis smtp-server-referansen er den velkjente SMTPsvg.Mailer. <% navn = request.form("navn") mailadr=request.form("mailadr") if navn <> "" and mailadr <> "" then Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer") 'referanse til den aktuelle smtp-server Mailer.FromName = "Harry Olsen" Mailer.FromAddress="[email protected]" Mailer.RemoteHost = "zzzzz.kkkkk.no" 'her settes adressen til smtp-serveren Mailer.Subject = "Bestilling" Mailer.BodyText = "<a href =akseptSide.htm >Aksepter bestilling</a>" if Mailer.SendMail = false then response.redirect "feil_1.htm" 'en side med feilmelding else response.redirect "feil_2.htm" 'en side med feilmelding end if %> <form method = post action = bestilling.asp > Ditt Navn: <input type = text name = "navn" size = 20><br> Din Mailadresse: <input type = text name = "mailadr" size = 20><br> <input type="submit" value="Send" > <input type="reset" value="Slett"> </form> Som du ser, koden er enkel når man vet hvilken smtp-server som skal brukes. Merk at i Mailer.BodyText der har du linken din. Imidlertid, et problem med dette er at hos mange brukere kan linker etc. i mail-body'en være dekativert av sikkerhetsgrunner! PS: Det der med 2 - 3 minutter skjønte jeg ikke helt, I'm sorry. 8967636[/snapback] Takk for tilbakemeldingen, men måten å sende mailen på har jeg klart(som jeg skrev tilslutt i forespørselen min). Tidsrammen for å bekrefte bestillingen er forsøkt forklart i kommentar på innspillet over. Ikke alltid jeg er like presis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå