Gå til innhold

canon ixus.. Hva velger jeg?


Anbefalte innlegg

Luske_Ludvig  Postet i dag, 11:55

  Jeg kommer til å kjøpe 850 pga vidvinkel. For meg har det ikke noe å si at hjørnene er litt uskarpt. God vidvinkel er et must når det gjelder innekamerer.

 

 

Hvorfor ikke da kjøpe Ixus 950 IS I stedet, når du først er igang? Hvorfor velge 850?

Spør av ren nysgjerrighet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, sorry.... Selvfølgelig.

 

Men, Afseth: Kjenner du til Capilo R6-kameraet også?`Sliter med å finne noen som kjenner både IXUS'ene og dette og som kan gi en "nøytral" vurdering av disse opp mot hverandre...

 

Hører at Capilo-kameraet er lynkjapt, og at det funker bra (bildekvalitetsmessig) utendørs. Har, som sagt, prøvd 800-kameraet i forrige uke, og ble ikke akkurat imponert av hurtigheten. Er mao. redd for å ikke kunne ta bilder av bevegelige objekter og så få skarpe bilder.

 

Virker som jeg har snakket med to leire, svorne tilhengere av det ene eller det andre. MEN ingen tester som jeg føler jeg kan stole på.

Uff, langt spørsmål dette her, men det er basert på ren frustrasjon :dribble:

Lenke til kommentar

Har ikke hatt mulighet til å teste R6 dessverre... men er det like kjapt som forgjengerne, så er ikke "lynkjapt " en overdrivelse. Hvis det imidlertid ikke er kraftig forbedret på bildekvalitet, så henger det langt etter Ixus her. Forgjengerne er kraftig plaget av støy i forhold.

 

Ellers går ikke kjappheten på hvor lang tid det bruker på å slippe inn lyset til bildebrikken. Kameraene har nok like lang såkalt lukkertid, men det kan nok ta litt lenger tid før Ixus'en reagerer og begynner og ta bildet enn med R6. Du har nok med andre ord ikke noen større sjanse til å få bevegelsesuskarphet med Ixus enn med R6... kanskje mindre sjanse, om Ixus'en fortsatt er bedre på bildestøy. For da kan du øke lysfølsomheten uten at det går like mye ut over bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar.

 

Følelsen av at Ixusen er litt "treg" går på dette med å trykke halvveis inn for å fokusere før bildet skal taes. Er fryktelig usikker på om det holder bare å trykke ned uten tanke på fokuspunkt. Men når det tar litt tid før fokuspunktet reagerer og viser at ting er i fokus, samtidig som det tar litt tid før øyet, øret og fingern oppfatter akkurat dette, er jeg redd for at når jeg da trykker videre og tar bildet, så er objektet allerede ute av fokus.

 

Eller har jeg en gammeldags oppfatning av hvordan ta bilde?

Lenke til kommentar
Jeg kommer til å kjøpe 850 pga vidvinkel. For meg har det ikke noe å si at hjørnene er litt uskarpt. God vidvinkel er et must når det gjelder innekamerer.

 

Vurderte også A70. Det sises at dette kameraet er mer holdbart med tenke på støt, fukt og dritt.

8985981[/snapback]

 

Ble mye om og men. Men Panasonic har en modell som heter FX30 (prisguiden).

 

 

Kjøpte dette jeg med 30 dagers returrett. Dette kamera har vidvinkel tilsvarende 850.

 

Minuset med FX30 er mangel på optisk søker.

 

Edit: Leverte FX30 tilbake idag. Elendig billedkvalitet. Ser ut som bildene er tatt med et SE W800 mobilkamera. Kjøpte et Ixus 70 i stedenfor. Dette er bedre.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar
Takk for bra svar.

 

Følelsen av at Ixusen er litt "treg" går på dette med å trykke halvveis inn for å fokusere før bildet skal taes. Er fryktelig usikker på om det holder bare å trykke ned uten tanke på fokuspunkt. Men når det tar litt tid før fokuspunktet reagerer og viser at ting er i fokus, samtidig som det tar litt tid før øyet, øret og fingern oppfatter akkurat dette, er jeg redd for at når jeg da trykker videre og tar bildet, så er objektet allerede ute av fokus.

 

Eller har jeg en gammeldags oppfatning av hvordan ta bilde?

8986424[/snapback]

I gamle dager, måtte man fokusere manuelt, før man kunne ta bildet. Det tok mye lenger tid enn Ixus sin autofokus, men man fikk gode bilder også da :) Jeg har hatt Ixus V3, som er betydelig tregere enn de nye Ixus'ene, og opplevde det aldri som noe problem å trykke halvveis ned først, for så å ta bildet. Mistet sjelden blinkskudd av den grunn. Min nye Ixus 800IS føles riktignok som en drøm i forhold, selv om min D70s selvsagt er raskere.

 

Kjøp kameraet i butikk... det er ikke mye dyrere, og du får testet autofokus før kjøp så du vet hvordan den oppleves. Det du betaler ekstra, er stort sett verdt det, med tanke på personlig veiledning, mulighet til å prøve produktene mot hverandre, service og "face-to-face" hjelp i etterkant om man lurer på noe, raskere servicebehandling og øyeblikkelig DOA (dead on arrival)/erstatningskamera om det skulle gå i stykker i løpet av DOA perioden. Også slipper du å vente på kameraet da :)

Lenke til kommentar

Jeg vil bare skrive noen linjer om Ricoh Caplio-serien. Det var først med R3 at jeg fattet interesse for den modellrekken. Det var hastighet, zoomomfang og design som pirret meg. Desverre hadde den modellen ikke en bildekvalitet som levde opp til det lekre designet, den store zoomen og den lynhurtige responsen. Det sviktet både på skarphet og støy. Nå har jeg lest at de problemene er løst. Skarpheten kom først på plass, og det jeg har lest om R6 tyder på at støyen er under kontroll også (det leste jeg i en artikkel på akam, sjekk artikkel-arkivet. Der finnes det også bilder fra kamera, som jeg ikke har rukket å studere enda). Hvis det stemmer at problemene med støy og skarphet er blitt fikset fra R3, via R5 til R6, så vil jeg trygt velge Ricoh. Det er nemlig Japans eldste kamerafabrikk, og er mest kjent for å ha laget kompaktkameraer for film i superkvalitet, og da mener jeg ofte superduper-kvalitet. De burde altså snart få til noe skikkelig på digitalfronten også, og spesielt på den optiske siden.

R6 er et veldig spennende kamera, med eksentriske og praktiske løsninger for entusiaster. Hvis bare problemene med bildekvalitet er løst, så har jeg stor tro på den modellen. Time will show.

Lenke til kommentar
er 850 like bra som 800 da?

Den har vidvinkel, men er tregere. Jeg vurderte dem opp mot hverandre, og valgte 800 på grunn av hurtighet.

 

Jeg vet ikke hvor du har funnet ut av at det virkelig ER dårligere bildekvalitet.

Jeg har funnet det ut selv ved å se på noen av de mange eksempelbildene som ligger over hele nettet. De fleste kameraanmeldelser har jo eksempelgallerier. Dessuten er Flickr et OK sted å finne bilder, bortsett fra at Caplio R6 ikke er med i listen deres over kameraer. Men du kan google etter "Taken with a Ricoh Caplio R6" på flickr.com, da denne teksten dukker opp i beskrivelsen hvis bildene har EXIF-data.

 

Har prøvd å finne ut av det selv, men det eneste jeg kan finne er forskjellig "synsing" fra menigmann.....har du et forslag til en form for balansert sammenlikning?

Det beste tipset er vel å se selv. Kanskje du synes bildekvaliteten er helt utmerket, men jeg synes bildene ble uklare og støyete, selv i perfekte lysforhold. Dette er da når man ser på bildet på 100%, noe som du kanskje ikke skal. Og da kan det være at du like godt kan gå for dette kameraet.

 

Men for meg ble det ikke akseptabelt å kjøpe dette kameraet når Ixus 800 har mye bedre bildekvalitet når man zoomer inn til 100%.

 

Har hatt et Ixus kamera tidligere (500). Var utrolig fornøyd med bildekvaliteten på dette, men kamaeraet var sent til å fokusere. Derfor er jeg personlig litt usikker på om Ixus er det jeg selv bør gå for, selv om serien har bedret seg betraktelig.

Jeg kan ikke si at jeg har hatt noen problemer med dette, men mitt forrige kamera var jo ekstremt tregt da, så kanskje jeg bare tar til takke med mindre :D

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig at R6 har god bildekvalitet, men at det ikke har vist seg på nettet enda. Det finnes mange aparater som har så mange luner at det faktisk krever at man er god fotograf for å omgå dem, f.eks. være flink med å bruke overstyringen av eksponeringsautomatikken. Da er det klart at dette ikke er et typisk p/s til menigmann, men et eksentrisk kamera for kjennere, som kan utnytte kameraets kvaliteter bedre. Det er en god grunn for menigmann å avskrive modellen, mens det likevel er et interessant alternativ for de spesielt interesserte.

Hadde ikke akam positivt syn på kamera, etter å ha sett noen bilder fra kamera. Skal prøve å finne den artikkelen, hvis den finnes et annet sted enn inni mitt hode :scared:

 

Edit: Et kjapt søk førte ikke til resultater. Må ha vært et annet sted. Nå fikk jeg noe å gruble på :hmm:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Har hatt interesse for Capilo R-serien siden Akam hadde en test på R2-modellen. Fikk utrolig bra kritikk da, så bestilte R3 da den kom. Den ble forsinket såpass mye at Akam testet modellen før jeg fikk den i posten selv. Denne modellen ble da omtrent slaktet. Turte ikke ta sjansen på den da, så avbestilte hele greia.

Har fulgt med videre, og håpet at Ricoh skulle rette opp i kritikken de har fått på veien. Lest mye om kameraet, bl.a. på www.dpreview.com

 

Fremdeles er det en del kritikk ang. bildekvaliteten, og at man må til stadighet overstyre de automatiske funksjonene. Ganske synd, for den dagen Ricoh løser sine problemer med selve bildekvaliteten, tror jeg de blir et langt hestehode foran sine konkurrenter. Spesifikasjonene er ikke å ta feil av, så det er bare å vente og se.....

 

Tror ikke alt er løst med versjon R6, men forhåpentligvis er de på vei. :thumbup:

Lenke til kommentar
PMnormal  Postet i går, 23:52

  Hvis det at man må ta kontrollen over eksponeringen er det som det kritiseres for, så er det aktuelt for meg. Jeg kunne like gjerne hatt et kamera uten noen som helst auto, bare optikken er skarp og støyen er rimelig lav.

 

Du får ta deg en tur innom www.dpreview.com og lese brukererfaringene der. Bra lesning som oppklarte en del, synes jeg.

 

Når et kamera først har auto, så bør jo den fungere tilfredsstillende, ellers så virker det bare dumt. Om man kan overstyre auto-en, så er jo selvfølgelig det et pluss.

 

Jeg har fremdeles ikke avskrevet Capilo-serien, men tror de enda har et lite stykke til "det perfekte kamera" :)

Lenke til kommentar
Hvis det at man må ta kontrollen over eksponeringen er det som det kritiseres for, så er det aktuelt for meg. Jeg kunne like gjerne hatt et kamera uten noen som helst auto, bare optikken er skarp og støyen er rimelig lav.

Høres ut som Ricoh GX100 er noe for deg PM... Tror forøvrig at det var dét du har sett "sniktitt" av testbilder her på Akam:

Testbilder av Ricoh GX100

 

Edit: Photography Blog har testet kameraet også.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Vel, kjære Sandra-salamander:).

Det var bildekvaliteten som avgjorde for meg også til slutt....derfor jeg endte på det jeg gjorde. På ixus-en er kvaliteten sikker, det har du jo erfaring med selv, siden du låner et 40-kamera. Farten på kameraet er nok bedret vesentlig. Og, ikke minst, nærgrensen på makro (som jeg finner interessant).

 

Innså til slutt at når bildet er tatt, uansett hvor kult kameraet er eller hva slags spesifikasjoner det har, så er det bildet man står igjen med som bestemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...