Gå til innhold

Formatering av C: trøbbel og rot

Anbefalte innlegg

Har tulla en del med dette nå og står fast. Noen fakta:

1) har 1 SATA-disk

2) Har XP-pro installert men ønsker å formatere C:

3) trodde jeg formaterte C: da jeg installerte XP på nytt, men gamle data på C: ble beholdt (nybegynnerfeil :) )

4) installerte så (av ukjent grunn) XP på den andre partisjonen min

5) hadde så 2 installasjoner av XP på 2 partisjoner

6) måtte velge hvilke av de jeg skulle starte hver gang jeg starta maskinen (irriterende)

7) formaterte den andre partisjonen (men finner den ikke lenger i windows)

8) må FREMDELES velge operativsystem (se pkt 6) når jeg starter selv om det bare er ett som er insallert!

Jeg har funnet ut at det jeg gjorde feil i utgangspunktet var å reinstallere XP mens jeg var i XP. Det som er rett er vistnok å sette cd-rom som første boot device i BIOS. Det har jeg gjort og det står at windows booter fra cd-rom når jeg starter maskinen. MEN jeg kommer bare til det vinduet der jeg må velge hvilket operativsystem jeg skal starte (selv om det jo bare er ett (pkt 6 :) ) og så starter xp på vanlig måte.

Hva gjør jeg feil og hvordan får jeg formatert C:?

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm Først setter du i cd`n med XP, så rebooter du..

Et kort øyeblikk så får du beskjed om å trykke en tast om du vil at maskinen skal boote fra cd-rom (gjør det).

Deretter velger du å instalere xp, du vil senere få beskjed om at det allerede er instalert xp på maskinen, men bare forsett.. du får så spørsmål om å evt formatere, ikke velg hurtig formatering!! Velg "standard" formatering. Personlig foretrekker jeg NTFS som filsystem. (og er mest egnet til XP.... ?)

hmm ser først nå at du har SATA disk, he he.. eh da må du trykke F6 når du får spørsmål om det.. står nederst på skjermen under boot av cd.. (den er der bare et kort stund, så vær obs!). Så må du ha driveren til sata støtte klar.. Har du ikke diskettstasjon? vell.. da har du kanskje et problem.. merklig system.. men slik er det nå..

Du får ha meg unnskyldt for evt skrivefeil.. kl er 0416, og det ble litt mer enn en "kveldsdrink" i kveld :blush: whiskey er godt for hjertet er det ikke det da? eller var det vin det kanskje..? anyway, det varmer :thumbup:

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
... ikke velg hurtig formatering!! Velg "standard" formatering.

8960264[/snapback]

Hvorfor mener du at dette er viktig? Det gjør jo ingen forskjell.

At du har SATA er antagelig ikke noe problem. Ikke begynn med F6 og floppy hvis det ikke er behov for det, og det er det antagelig ikke her.

Her ser du hva som normalt vises under installasjon: http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp

På punkt 5 kan du velge å slette alle partisjoner og lage nye, da blir det riktig. Men vær OBS at da forsvinner alt du har på disken, så hvis det er noe du ønsker å ta vare på må du velge noe annet.

Lenke til kommentar

Det styret med SATA har jeg kontroll på, har floppy med driver som funker. Det som er problemet er at jeg ikke får boota fra CD-rom, dvs, det står "checking DMI pool data" og så står det at den booter fra cd, trenger ikke trykke noen tast.

Men den booter ikke fra CD! Den kommer til det sorte vinduet der jeg må velge hvilke av de to operativsystemene jeg skal starte (som jo egentlig bare er ett). Hvordan fjerner jeg dette tullet? Har hørt noe om redigering i fila boot.ini man kan ikke noe om dette og det høres litt skummelt ut...

Jeg forsøkte å slette alle data på harddisken med seatools uten hell. Fikk feilmeldingen "error on identify command - 00:00 hele tiden og gjerne melding om "disk overtemp". Vet ikke om det er noe galt med disken...xp kjører jo som normalt og har fungert fint tidligere...

Nå trenger jeg også en whiskey!

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått fjernet problemet med at jeg må velge operativsystem (sletta noe i boot.ini).

Men jeg får ikke boota fra CD'n selv om den står som første boot device i bios. Hva kan være galt? Jeg har floppy som andre og harddisk som tredje boot device.

Er det mulig at jeg har en XP-cd som ikke kan bootes fra?

Lenke til kommentar

Det er stort sett to måter å kopiere en CD på. Det er lett tro at man bare kopierer innholdet slik som man kopierer en harddisk, men da vil den ikke boote.

Det rette er å bruke kopieringsfunksjonen (f.eks "Copy disk" i Nero). Det er i prinsippet slik UBCD lages, man laster ned en .iso fil og brenner den på spesiell måte.

Du kan prøve å kjøre installasjonsprogrammet fra floppy. Du trenger 6 disketter.

http://support.microsoft.com/?kbid=310994

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...