Gå til innhold

Bislett kebab = Halal?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utfra alle kjøttbeslagene som er gjort ved grensen i det siste, så ville hvertfall jeg vært svært skeptisk.

Du kommer aldri til å finne det ut uansett, hold deg unna hvis det er viktig for deg.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Har ikke noe svar, men hva betyr Halal? 0_o

8962719[/snapback]

Halal er ikke bare en betegnelse som gjelder kjøtt, men alle ting mellom himmel og jord. Halal kjøtt er kjøtt som ikke er av svin og er slaktet på riktig måte. Det motsatte av halal er haram, og det vil da være fks. svinekjøtt og annet kjøtt som er slaktet på en "skitten" måte. I Islam er det foreksempel haram å drikke alkoholholdige drikker, mens så og si alt annet er halal, lovlig. Det er hva halal betyr, at det er lovlig.

On Topic: Er ikke sikker på om det er halal kjøtt i kebaben på Bislett ettersm jeg aldri har hatt en følelse av at annen kebab er laget av halal kjøtt. Har du noen gang sett den muslimske kokken på kjøkkenet spise sin egen kebab? Det har ikke jeg ihvertfall. :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Så lenge det smaker godt, og man ikke blir sjuk spiller det vel ingen rolle hva det er/hvordan det har blitt tilberedt?

Lenke til kommentar

Nettopp. Etter å ha spist kebab nærmere hundre ganger og kun blitt syk 1 gang, og så helvetes godt det smaker, da kan det like gjerne være rottekjøtt for min del.

Før spiste jeg kun på en lokal kebabsjappe, og ettersom vi var der omtent to ganger daglig, tok han oss med på bakrom og viste oss hvordan hele systemet fungerte. Selv om stedet var litt skittent, var hvertfall kjøttet, sausen og grønsakene ekte vare ;)

Og slik jeg har forstått det, er det ikke farlig å spise haramkjøtt så lenge man ikke er klar over at det ikke er halal. Så så lenge de sier at det er halal om du spør, så skulle du vel være trygg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm
Ikke lett å vite hva Gilde og Stabburet gjør bak veggene.

8991415[/snapback]

Gjøkke noe for meg, for det smaker godt og jeg er frisk :)

Men ontopic: Det er jo bare å spørre om det er halal, og om de sier det er det, så eter du det, og hvis ikke så driter du i det ;)

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at alt kjøtt som selges i butikker i Norge + alle kebabsjapper som drives av muslimer og sikkert de fleste andre utesteder også er halal-kjøtt.

8993366[/snapback]

Det må være noe av det dummeste jeg har hørt.

8993399[/snapback]

For meg er det hvertfall det..
Lenke til kommentar
Nettopp. Etter å ha spist kebab nærmere hundre ganger og kun blitt syk 1 gang, og så helvetes godt det smaker, da kan det like gjerne være rottekjøtt for min del.

Før spiste jeg kun på en lokal kebabsjappe, og ettersom vi var der omtent to ganger daglig, tok han oss med på bakrom og viste oss hvordan hele systemet fungerte. Selv om stedet var litt skittent, var hvertfall kjøttet, sausen og grønsakene ekte vare ;)

Og slik jeg har forstått det, er det ikke farlig å spise haramkjøtt så lenge man ikke er klar over at det ikke er halal. Så så lenge de sier at det er halal om du spør, så skulle du vel være trygg.

8991336[/snapback]

Hmm, Kunne ikke la være å svare på dette. Du har spist kebab 100 ganger og "bare" blitt syk 1 gang?

Oi, Imponerende! Jeg har spist en god del tusen måltid iløpet av mitt liv og "bare" blitt syk 3 ganger, merkelig nok var alle de 3 gangene etter et kebab måltid. Kebab er godt som pokker men det kommer nok veldig an på hvor du kjøper det.

Det er som regel muslimske mannfolk som står i de kebab sjappene, og etter å ha jobbet på ISS (på industrivask), der jeg måtte steppe inn for en som var sykmeldt. Nedvask av et asylmottak, der det bodde hovedsakelig muslimske menn. Mitt inntrykk av demmes hygiene er ganske dårlig etter de 3 dagene vi brukte på den jobben.

Som jeg sa tidligere så har jeg blitt dårlig 3 ganger i mitt liv etter å ha spist mat, samtlige av kebab, uflaks? vel jeg begynner å tvile, har spist kebab mindre enn 10 ganger i mitt liv. Spist hamburger mange hundre ganger, men aldri blitt i nærheten av dårlig.

For meg spiller det ingen rolle åssen dyret har blitt slaktet, så lenge det er gjort innenfor de rammer som er satt. Om det er Halal eller Haram driter jeg en lang i, har ikke noe imot kjøtt som er tilberedt etter muslimske lover og regler, så lenge de som selger kjøttet har en hygiene som er tilfredsstillende etter norsk lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...