Gå til innhold

Rc heli Tråden


Beyeren

Anbefalte innlegg

Det er vanlig at det er innebygget BEC i ESCer beregnet for 6 seller eller lavere, men nå er ikke E-sky sine ESCer kjent for å være verdens beste så når du alikevel har kjøpt BEC så bruk den, det vil blandt annet få ned temperaturen på ESCen også ettersom den kun har en lineær BEC inni seg som brenner opp spenningen den regulerer ned.

Bare husk på å kutte den sorte lederen i kabelen fra ESCen som skal plugges i mottakeren, ellers kan du ende i trøbbel.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker igjen perpyro, kjente på ESC'en at heatspreaderen ble rimleig varm bare ved å la kopteret stå og suse litt på bakken, så BEC'en kommer til å bli montert. Står for øvrig i manualen at det er den røde ledningen som skal kuttes, men det har kansje ikke noe å si?

Lenke til kommentar

Du har rett når det kommer til den røde kabelen, sjekka i en videoen i første posten her og som sagt, det var den røde.

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=55538

Beklager så meget for feilinformasjonen.

 

EDIT.

Må bare nevne ettersom jeg nå har linket til videoer på helifreak så må man være medlem for å få lastet ned og det er et supert forum, for å få den hjelpen og informasjonen man trenger.

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=11373

Her er en del nyttige videoer som selv om disser er for Trex 450 så er spesielt CCPM firmene værdt å få med seg i tillegg til annet snadder som også er mere generelt om små helikoptre.

Du kan jo leite litt her også om du finner noe av interesse.

http://www.helifreak.com/forumdisplay.php?f=60

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg prøvd heliet, har vært et par korte "hopp" opp i luften, i stua hjemme, så det var rimelig begrenset med plass. Heliet er fortsatt helt :p. Det mangler litt maling på tuppen av rotorbladene, men det gikk bedre enn fryktet.

 

Tror jeg forstår hva du mener med kvaliteten på radioen perpyro, er ikke så lett å stille noe som helst på den, men man får prøve å gjøre det beste ut av det :)

 

Har sjekket ut videoene i de linkene, lærerikt :)

 

Det største problemet er kansje frykten for at det skal gå i dass, så en får ta det gradvis :)

Lenke til kommentar

Grattis med å ha tatt ditt første hopp.

 

Men når det kommer til hovring i stua så er det galskap om det befinner seg andre der eller at du er redd for inventaret ditt.

Når du spinner det opp og hovedrotoren har 3000rpm har halerotoren rundt 12000rpm.

Hastigheten på tuppen av hovedrotorblarne er da 100m/s og halen kutter kjøtt som en varm kniv i smør.

Jeg var uheldig i sommer og spant heliet opp i stua, haleserveoen hadde blandt annet blitt byttet etter en krasj og jeg spant det opp for første gang etter gjennoppbyggingen.

Det jeg ikke viste er at den nye haleservoen gikk motsatt av den forige så når halen fikk tak i lufta så dreide det heliet 360 grader rundt på gulvet før jeg rakk og stoppe det som var nok til at halerotoren sneiet knærne mine og kuttet de opp.

 

Det jeg prøver å formidle er at dette er i tillegg til at de er vanskelige å kontrollere så har de også mye energi i seg og de kan skade folk stygt.

Større helikopter kan lett og har allerede drept folk og en bruker på helifreak beregnet energien i et 600mm rotorblad i 2200 rpm, og den har like mye kinetisk energi som ei 9mm pistolkule når den forlater løpet.

 

Så ta med deg heliet og en spade ut og grav deg landingsplass og tren ute.

Snø er også mykere å krasje i en plen eller grus.

Eneste du må ta hensyn til er at batteriene ikke liker å bli kald, så ha de i innerlomma helt til de skal brukes.

Flyging ute om vinteren gårkjempefint for batteriene blir ikke kalde i lufta og de er gode å ha på lomma etter at du har flydd med de.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Flyging ute om vinteren gårkjempefint for batteriene blir ikke kalde i lufta og de er gode å ha på lomma etter at du har flydd med de.

Heyhey. Det har jeg faktisk ikke tenkt på.

Kanskje vurdere å ta meg flyturer selv om det er vinter? ;)

Bonus med varme batterier når det er 10 blå ute. Hehe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hehe det ble bare noen korte hopp, skjønner at det er litt krefter ute og går, det skjønner man vel egentlig når man hører lyden det lager. Ville aldri spint det opp med andre til stede i stua nei, det ville vært å be om bråk.

 

Hvis du har en del snø utenfor fortsatt så er det perfekt til å trene seg litt. Mitt belt har gått rett i bakken fra god høyde en del ganger nå, og det flyr like fint (eller dårlig alt etter som) uten at til og med rotorbladene har tatt skade :)

 

Inne er det selvfølgelig best å gjemme seg bak sofaen, bare i tilfelle.. (og helst ikke fly i nærheten av flatskjermen)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Hehe det ble bare noen korte hopp, skjønner at det er litt krefter ute og går, det skjønner man vel egentlig når man hører lyden det lager. Ville aldri spint det opp med andre til stede i stua nei, det ville vært å be om bråk.

 

Hvis du har en del snø utenfor fortsatt så er det perfekt til å trene seg litt. Mitt belt har gått rett i bakken fra god høyde en del ganger nå, og det flyr like fint (eller dårlig alt etter som) uten at til og med rotorbladene har tatt skade :)

 

Inne er det selvfølgelig best å gjemme seg bak sofaen, bare i tilfelle.. (og helst ikke fly i nærheten av flatskjermen)

selvom snøen er myk så gjør jo tempen ute at ting blir fortere ødelagt?

Lenke til kommentar
selvom snøen er myk så gjør jo tempen ute at ting blir fortere ødelagt?

Det var det jeg også trodde før jeg trynet i idle up på skareføre.

Skadeomfanget var nemlig litt merkelig i forhold til vanlig.

2 knekte hovedblar som vanlig.

1 bøyd bladholder.

2 ødelagte linker.

2 servoer hvor drevene var ødelagt.

Div lager.

 

Hovedakslingen derimot var hel, samme med spindelen.

Min lakkede canopy overlevde uten så mye som ei skramme.

Landingsstellet kom uskadd fra det selv om ene meia var det som traff først.

Ingenting skadd i halen med unntak av bøyd haleboom.

 

Regner med at løssnø er enda mere tilgivelig å krasje i så tror at det faktum at man krasjer i noe mykt kompenserer bra for den lave temperaturen.

Lenke til kommentar

Har lest en del om at Comanche helikopteret har små hjul som knekker veldig lett om du lander hardt.

Den andre er et nytt design men meier bruker å holde bedre en hjul.

Bortsett fra forskjellige flykropper er coaxial helikoptrene fra E-Sky ganske så like å fly så om det er flyegenskaper du er ute etter spiller det i grunnen liten rolle.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd noe 2,4Ghz lama men har 2 stk 35Mhz lamaer.

Men kjenner jeg E-Sky rett så er det samme radioen hvor 35Mhz modulen er byttet ut med en 2,4Ghz modul og sånnsett er mege enkel.

Men det er alikavel fordeler å hente for med 2,4Ghz blir flygingen glitch free, du slipper å bekymre deg for kanalvalget om det skulle være andre som flyr i nærheten og du slipper å stå der og veive med "sverdet" når du flyr, spesielt kjekt når man flyr inne og det er litt trangt.

Lenke til kommentar

Har aldri fløyet denne men har sett andre gjøre det og som et nybegynner helikopter er det betraktelig vanskeligere å fly en coaxial helikoptre.

Fordelen med denne honey bien er at den oppfører seg mere som ordentlige helikoptre med tanke på at du bestemmer hvordan det skal fly og ikke balansestanga, som i sin tur kan føre med seg mye frustrasjoner om du er helt grønn på heli.

Du må tross alt balansere heliet hele tiden for å få det til å hovre stabilt der coaxialheli hovrer av seg selv om du slipper stikka.

Men skaffer du deg en simulator og øver på den så er ikke denne helelrt noe umulighet.

Det er tross alt folk som starter rett på f.eks. Trex 450 eller Raptor 50 og lærer etterhvert å fly disse skikkelig.

Lenke til kommentar

Jeg har et Picoo Z helikopter og en rc fly simulator og jeg syns de modellene som har samme controller som honey bee var for vankelig. Og siden Hunter koster 200kr mer enn comanche så tror jeg at jeg satser på comanche. :)

Lenke til kommentar

Co-Comanchen kan lett bygges om til Lama 4.

Man bytter bare batteriholderen, og vips så kan man bruke skids på Comanchen.

Det gjorde jeg.

 

Etterhvert byttet jeg kropp på den slik at den er fullblods Lama 4.

Fikk helt andre flykarakteristikker (utendørs) når ikke den stor klumpete halen var der lengre.

Lenke til kommentar
Co-Comanchen kan lett bygges om til Lama 4.

Man bytter bare batteriholderen, og vips så kan man bruke skids på Comanchen.

Det gjorde jeg.

 

Etterhvert byttet jeg kropp på den slik at den er fullblods Lama 4.

Fikk helt andre flykarakteristikker (utendørs) når ikke den stor klumpete halen var der lengre.

 

Er comanche dårlig å fly ute?

Lenke til kommentar

Den har en stor og klumpete hale, som kan være en ulempe når det ikke er helt vindstille.

Er det dønn vindstille så merker du lite til det.

 

Men en annen ting er at det er knotete å ta inn og ut batteriet av Comanchen.

Og man skal helst lade batteriet uten at det står i helikopteret.

På Lama 4 er det å ta inn/ut batteri ganske mye enklere.

 

Disse 2 tingene gjorde at jeg betalte en 50-lapp for en Lama 4 kropp i sommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...