Gå til innhold

Rc heli Tråden

Beyeren

Anbefalte innlegg

Her kan dere snakke om ditt/andres Rc heli.

Selv har jeg ett Blade cx2 som er brilliant vis du ikke har flydd før.

Det er rett og slett ett nybegynner heli.

Men det fynker ganska bra egentlig, men det er ganske lett og blir raskt token av vinden ermm.gif

Prisen på denne doningen er ca:2000

5390ryu.jpg

E-Flite Blade cx2

Men nå skal jeg kjøpe meg noe mer spennende inv_biggrin.gif

Jeg skal ha Align T-Rex 450S. wub.gif

Det er ganske bra.

Dette kan du fly i alle rettninger. og da mener jeg alle rettninger også!!

Opp ned F. eks.

Prisen på dette sexye heli er ca 5000.

4op79lg.jpg

Align T-Rex 450S

Jeg håper dette kan bli en plass der dere kan gi tips osv til alle

Mvh. Mads

Hvor kjøpte du blade'en egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-qfohT7
Helikoptermiljøet i norge er ganske så microskopisk sammenlignet med de andre grenene innen RC hobby samtidig som flygerne henger på andre forum med mere action.

Apropo, er det du som går under samme nick på modellflynytt.no også ? :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har lest gjennom hele tråden og lurer på et par ting.

For en nybegynner med et begrenset budsjett vil det da være lurest å kjøpe seg et type E-sky Lama V4 heli med counterrotating blades for å lære seg/se om man faktisk synes dette er noe man vil holde på med, eller kan man like så godt kjøpe seg et E-Sky Belt-CP, med alle sine mangler etc etc.

Vil man, hvis man blir bitt av basillen, uansett finne at et E-Sky Belt-CP er for dårlig og bevege seg over på f.eks et Align T-Rex 450S eller et Blade 400 3D. (I så fall er det ikke vits å "sløse" penger på et dyrere Belt-CP heli)

MAO er det vits å legge ut ekstra for et E-Sky Belt-CP eller får man god nok føling med hobbien gjennom et E-sky Lama V4.

EDIT: Vil et Walkera #52 kunne være et alternativ for å lære seg å fly?

Takker for svar :)

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar

Er du i tvil om du vil satse på denne hobbyen er kontraroterende tingen, den gir deg stikketreninga samtidig som diu ikke får straffen for å gjøre feil med på kjøpet.

Og selv om du vil avansere i hobbyen er lamaen grei til stikketrening innendørs til å trene koordinasjon med.

Honney biene ville jeg holdt meg unna og om du alikavel er bestemt så gå i hvertfall for Blade 400.

Når det kommer til Trex så er det 450SE V2 som gjelder for den er ferdig oppgradert mens de billigere utgavene har du oppgraderingshelvete hengende etter deg hele tiden.

Et alternativ er å kjøpe seg et CopterX 450 SE V2 http://www.helihobby.no/product_info.php?c...products_id=184 somogså er ferdig blinget.

Men det finnes et annet alternativ også.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/u..._Helicopter_Kit

Det er en plastic fantastic clone av Trex og flyr bra i følge de som allerede har kjøpt den.

Vistnok delekompatibel med Align også.

Elektronikk kommer i tillegg og er i grunnen det som koster penger på en 450.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Takker for svar, da har jeg bestilt meg et lama comanche (det var så harry at jeg måtte bare bestille det :p) Hadde egentlig mest lyst å bestille meg et Belt CP, men følger heller deres råd.

oppdaterer etterhvert :)

Edit: Ah føkk it, kansellerte og gikk for et Belt CP istedet. :p

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar
Takker for svar, da har jeg bestilt meg et lama comanche (det var så harry at jeg måtte bare bestille det :p ) Hadde egentlig mest lyst å bestille meg et Belt CP, men følger heller deres råd.

oppdaterer etterhvert :)

Edit: Ah føkk it, kansellerte og gikk for et Belt CP istedet. :p

Ånei.. samme feil som jeg gjorde:P

Lenke til kommentar

OK du gikk i Belt CP fella.

Når det er sagt er Belt CP ikke det værste helikopteret du kunne kommet borti men med radioutstyret som følger med kan den være litt kranglete.

Du har tross alt ikke muligheter til å stille noen verdier i radioen og sånnsett starter du med fult 3D oppsett når du tar av første gangen.

Om du kjøper deg separat radio og gyro kan det gjøre opplæringen lettere for da kan du tune ned heliet for å få det mere stabilt.Spektrum DX6i eller DX7 er gode heli radioer og Futaba GY401 er en prima HH gyro som vil holde halen stabilt slik at du ikke har en driftende hale å konsentrere deg om i tillegg til alt det andre.

Og i begynnelsen så duger en hvilken som helst micro servo til halen så du trenger ikke noe fancy der den første månen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Har lært meg å fly med Belt CP og medfølgende radio. Går fint det.

Den største feilen mange nybegynnere gjør, er å faktisk ta av første gangen man flyr. Da går det som regel galt fordi man ikke vet hva man skal gjøre videre.

Kjøp et treningsunderstell. Gull verd. Sparer deg for mange rotorskader. Skaff deg kabel for å koble radioen til datamaskinen, og lek deg mye i en simulator først.

Når du da skal fly, så må du først få en følelse med hvor mye gass du trenger for å ta av. IKKE bruk idle up. Fly med variabel rotorhastighet. Gjør i begynnelsen små hopp. Første flyturen min var på under ett sekund. Ikke fly høyere enn noen få cm. Straks du ikke klarer å holde helikopteret stabilt i hover, så setter du det ned. Ikke forsøk å rette det opp. Og slik fortsetter du til du klarer å holder det i hover lengre og lengre.

Og husk. Lipobatterier skal ikke tømmes for strøm. Da ødelegger du dem. Ikke under 3 volt pr. celle, altså 9 volt. Jeg flyr med en sikkerhetsmargin og går ikke under 10 volt. Kan være lurt med en lipo alarm.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Har lært meg å fly med Belt CP og medfølgende radio. Går fint det.

Den største feilen mange nybegynnere gjør, er å faktisk ta av første gangen man flyr. Da går det som regel galt fordi man ikke vet hva man skal gjøre videre.

Kjøp et treningsunderstell. Gull verd. Sparer deg for mange rotorskader. Skaff deg kabel for å koble radioen til datamaskinen, og lek deg mye i en simulator først.

Når du da skal fly, så må du først få en følelse med hvor mye gass du trenger for å ta av. IKKE bruk idle up. Fly med variabel rotorhastighet. Gjør i begynnelsen små hopp. Første flyturen min var på under ett sekund. Ikke fly høyere enn noen få cm. Straks du ikke klarer å holde helikopteret stabilt i hover, så setter du det ned. Ikke forsøk å rette det opp. Og slik fortsetter du til du klarer å holder det i hover lengre og lengre.

Og husk. Lipobatterier skal ikke tømmes for strøm. Da ødelegger du dem. Ikke under 3 volt pr. celle, altså 9 volt. Jeg flyr med en sikkerhetsmargin og går ikke under 10 volt. Kan være lurt med en lipo alarm.

Ørjan...

Jeg holder med orjanp her. Jeg lærte meg også å fly med Belt-CP med stock radio, men gjorde nok en del av de feilene beskrevet. Det er overraskende viktig å ha understell på til du har kontroll på hovring.

Simulator trening er også uvurderlig. Denne kabelen fra DealExtreme funker utmerket sammen med stock esky radio (har testet den med både esky og dx7, helt super og billig!). Eneste du trenger å gjøre for at den skal virke med pcen, er å flytte på begge jumperne som sitter under batteriene på radioen

edit: rotorblader og main gear kan du bare kjøpe inn i reserve med en gang ;) 10pk med blader fra ebay till 100spenn er supert

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Hehe gikk i fella ja, nå har jeg såpass tro på egne læringsevner at jeg håper det skal gå bra. Hadde tenkt å prøve meg frem med små steg slik som Orjanp beskriver. Er da ikke 10 år heller, kjenner mine begrensninger :p (håper jeg).

Tenkte jeg kunne oppgradere det litt etterhvert slik at det blir bedre. Takker for tips til alle som har svart. Kommer sikkert til å plage dere med nub spørsmål etterhvert :)

edit: leifer

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hehe gikk i fella ja, nå har jeg såpass tro på egne læringsevner at jeg håper det skal gå bra. Hadde tenkt å prøve meg frem med små steg slik som Orjanp beskriver. Er da ikke 10 år heller, kjenner mine begrensninger :p (håper jeg).

Tenkte jeg kunne oppgradere det litt etterhvert slik at det blir bedre. Takker for tips til alle som har svart. Kommer sikkert til å plage dere med nub spørsmål etterhvert :)

Problemet med disse leketøyene er at man fort går tilbake til 10-års stadiet igjen ;)

Det koster å være kar. Ikke noe pingle, kjør på! :thumbup: Heldigvis er deler til esky billig :)

Lenke til kommentar

Det er en ting til andre ikke har nevnt enda.

Monter på vektene på balansestanga.

Tyngere paddler hjelper også på stabiliteten og gjorde Trexen tam og fin i hvertfall.

http://www.helihobby.no/product_info.php?c...;products_id=89

Kombinerer du det med slike blar blir det enda mere stabilt.

http://www.helihobby.no/product_info.php?c...;products_id=36

De er tyngere en tre og carbon blader og sånnset ødelegge mere når du krasjer men de gir større stabilitet en vanlig.

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale å bruke så veldig mye penger på å oppgradere Belten. Men to ting bør du gjøre. Nytt rotorhode av metall, og nye CNC hoveddrev. Det gjorde mye for min Belt.

Eller så vil jeg heller anbefale at du legger av pengene slik at du kan, dersom du finner ut at dette er noe du ønsker å fortsette med, kjøpe en T-Rex og skikkelig radio etterhvert. Hvertfall den veien jeg har valgt å gå. Har nå kjøpt en brukt Futaba 12FG radio, og kommer sannsynligvis til å kjøpe nytt helikopter i løpet av våren. Men det blir ikke en T-Rex.

Forøvrig, et par linker for kjøp av deler.

http://hobby-import.no

http://helidirect.com

http://rc711.com

http://rc-fever.com

http://ebay.co.uk

Ørjan...

Lenke til kommentar

Hæ? Deler? Jeg skal da aldri krasje...

Litt mer seriøst: Jeg kjøpte en slik bec sak siden det stod anbefalt (ja jeg gikk på den også, svina).

Det jeg lurer på er om ESC'en som følger med Belt'en har innebygd bec eller ei, det kommer ikke så klart frem for en nub.. Det har jo litt å si på hvordan den skal installeres i følge manualen.

Har for øvrig startet heliet (i stua, turte ikke dra på for mye..) og sjekket at alt virker som det skal, og det ser slik ut for meg.

Blir vel en tur ut og krasje i morgen tenker jeg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...