Gå til innhold

Rc heli Tråden


Beyeren

Anbefalte innlegg

I hoveddrevet sitter det et enveislager.

Når motoren går rundt låser dette lageret seg fast i akslingen og dror hovedrotor og halerotor men om/når motoren stopper slipper dette lageret akslingen slika t det kan rotere fritt uten at motoren holder igjen.

Er lageret skadd elelr at motoren går gal vei vil du oppleve dette.

Når du drar hovedrotoren med klokka skal drivverket gå fritt rundt mens hoveddrev og motor står stille.

Drar du hovedrotoren mot klokka så skal også motoren være med når du drar rundt.

 

Om dette stemmer så er det motoren som går gal vei og dreieretningen snues ved å bytte om på 2 av motorkablene.

 

Når jeg drar hovedrotoren rundt med klokka går absolutt alt som kan gå rundt, rundt. Når jeg drar mot klokka går kun halerotor rundt.. ?????

 

I hoveddrevet sitter det et enveislager.

Når motoren går rundt låser dette lageret seg fast i akslingen og dror hovedrotor og halerotor men om/når motoren stopper slipper dette lageret akslingen slika t det kan rotere fritt uten at motoren holder igjen.

Er lageret skadd elelr at motoren går gal vei vil du oppleve dette.

Når du drar hovedrotoren med klokka skal drivverket gå fritt rundt mens hoveddrev og motor står stille.

Drar du hovedrotoren mot klokka så skal også motoren være med når du drar rundt.

 

Om dette stemmer så er det motoren som går gal vei og dreieretningen snues ved å bytte om på 2 av motorkablene.

Når jeg dra hovedrotor med klokka går absolutt alt som kan gå rundt, rundt. Når jeg vrir hovedrotor mot klokka går kun halerotor rundt???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Når jeg dra hovedrotor med klokka går absolutt alt som kan gå rundt, rundt. Når jeg vrir hovedrotor mot klokka går kun halerotor rundt???

 

Det skal vel være omvendt hvis jeg ikke tar helt feil ? Sikker på at du ikke har montert det nederste tannhjulet for haleroteren feil vei (siden det er et enveislager), eller kanskje ikke det går an..?

Lenke til kommentar

Hvordan får du det til at kun halerotoren går rundt om du dreier hovedrotoren mot klokka?

Regner med det er hoveddrevet du mener.

Uansett så høres det ikke så ille galt ut det du beskriver så da ville jeg ha testet med å snu dreieretningen på motoren.

Men bare for å forklare nærmere så mente jeg å dreie på selve rotorhodet og ikke drevet.

Lenke til kommentar

Å snu retningen på motoren er en dum ide. Motoren skal ikke spinne noen andre veier enn mot klokken. Det skal ikke gå an å bare snu en av rotorene uten at den andre snurrer, det vil si at noe er feil med ditt main gear. Feil vei på enveiskulelager eller noe lignene.

Endret av xylitol
Lenke til kommentar

Så vi vet hvilken vei motoren går?

Er ikke første gangen folk som har gjort reparasjoner med heliet sitt i forfjamselsen greid å bytte om på 2 av ledningene til motoren og da går den feil vei.

 

Men ettersom du også har Belt CP så regner jeg med du vet om halen kan gå separat fra hovedrotor og ettersom jeg ikke har det så vet jeg rett og slett ikke om halen skal kunne gå på egenhånd men har sett merkelig haleoppførsel på Caliber heli så dermed tar jeg ingenting forgitt.

På det aktuelle heliet stoppet halerotoren opp lenge før hovedrotor ved spooldown selv om den blei drevet av hovedmotoren med halereim.

Lenke til kommentar

Bare for å oppklare ting. Har selv Belt CP

 

Når hovedrotoren vris mot klokka, skal motor og halerotor spinne. Når hovedrotor vris med klokka, skal kun halerotor spinne.

 

Ved normal drift skal motoren spinne mot klokka og hovedrotor med klokka.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Hmm du blander visst tannhjul og hovedrotor der?

Men nei, det skal ikke gå an å bare snurre en rotor uansett hva eller hvilken vei du snurrer. Både hovedrotor og halerotor får kraft ifra det nederste tannhjuelet, derfor er det umulg å bare snurre en( isåfall er noe feil).

Lenke til kommentar

Til sammenligning så henger hovedrotor og halerotor på Trexen min uadskillelig sammen uansett hvilken vei man dreier hovedrotoren.

Forskjellen er at om jeg dreier hovedrotoren med klokka følger ikke motoren med mens dreier jeg det mot så draes også motoren med.

Lenke til kommentar
Til sammenligning så henger hovedrotor og halerotor på Trexen min uadskillelig sammen uansett hvilken vei man dreier hovedrotoren.

Forskjellen er at om jeg dreier hovedrotoren med klokka følger ikke motoren med mens dreier jeg det mot så draes også motoren med.

fiksa det nå, var en sann enveisforing som satt feil vei:)

Lenke til kommentar

Hei :yes: har akkurat skaffet meg realflight g4, bruker en vanlig esky transmitter, alt fungerer fint borsett fra helikopter, det er kun to helikopter jeg får til å kjøre, jeg får ikke lettet de andre. Når jeg velger et av helikopterene så bare mister den turtall helt til motoren står helt stille. Heliet reagerer på alle stikkene som vanlig borsett fra at det ikke vil gi gass, noen som vet hva som skal til? :no:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hei :yes: har akkurat skaffet meg realflight g4, bruker en vanlig esky transmitter, alt fungerer fint borsett fra helikopter, det er kun to helikopter jeg får til å kjøre, jeg får ikke lettet de andre. Når jeg velger et av helikopterene så bare mister den turtall helt til motoren står helt stille. Heliet reagerer på alle stikkene som vanlig borsett fra at det ikke vil gi gass, noen som vet hva som skal til? :no:

 

Der er fordelen med å betale for seg istedet for å være gniten..

Lenke til kommentar
noen som vet om en billig Airwolf kropp til HB CP2?

billigste jeg har kommet over er ca 1000kr, gjerne om det er mulig å få med/ eller hvor man kan få kjøpt landingshjulene som seff må kunne løftes opp å ned.

 

Sjekket ebay? finnes sikkert billigere der, men ta en titt her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hei :yes: har akkurat skaffet meg realflight g4, bruker en vanlig esky transmitter, alt fungerer fint borsett fra helikopter, det er kun to helikopter jeg får til å kjøre, jeg får ikke lettet de andre. Når jeg velger et av helikopterene så bare mister den turtall helt til motoren står helt stille. Heliet reagerer på alle stikkene som vanlig borsett fra at det ikke vil gi gass, noen som vet hva som skal til? :no:

 

Hvis du ikke har funnet ut av dette enda, så kan du se her for hvordan fikse problemet ditt (forandre "radio type" fra "software radio" til "Pass through" ved å endre instillingene på heliet, i korte trekk)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Hei :yes: har akkurat skaffet meg realflight g4, bruker en vanlig esky transmitter, alt fungerer fint borsett fra helikopter, det er kun to helikopter jeg får til å kjøre, jeg får ikke lettet de andre. Når jeg velger et av helikopterene så bare mister den turtall helt til motoren står helt stille. Heliet reagerer på alle stikkene som vanlig borsett fra at det ikke vil gi gass, noen som vet hva som skal til? :no:

 

Hvis du ikke har funnet ut av dette enda, så kan du se her for hvordan fikse problemet ditt (forandre "radio type" fra "software radio" til "Pass through" ved å endre instillingene på heliet, i korte trekk)

Heihei:) nei har ikke fikset det enda, men prøvde det du sa å fikk et lite håp, men kan fortsatt ikke fly, nå gir den mye mer gass, men akkurat ikke nok til å lette:) altså etter jeg satt på pass through

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hei :yes: har akkurat skaffet meg realflight g4, bruker en vanlig esky transmitter, alt fungerer fint borsett fra helikopter, det er kun to helikopter jeg får til å kjøre, jeg får ikke lettet de andre. Når jeg velger et av helikopterene så bare mister den turtall helt til motoren står helt stille. Heliet reagerer på alle stikkene som vanlig borsett fra at det ikke vil gi gass, noen som vet hva som skal til? :no:

 

Hvis du ikke har funnet ut av dette enda, så kan du se her for hvordan fikse problemet ditt (forandre "radio type" fra "software radio" til "Pass through" ved å endre instillingene på heliet, i korte trekk)

Heihei:) nei har ikke fikset det enda, men prøvde det du sa å fikk et lite håp, men kan fortsatt ikke fly, nå gir den mye mer gass, men akkurat ikke nok til å lette:) altså etter jeg satt på pass through

 

Ser ut som de små elektriske modellene virker. Hvis du ser på spesifikasjonene til "throttle servo" på heliet, så vil du se at når du gir full throttle så går verdien opp til 1.0 (full guffe) for så å sprette tilbake igjen til 0.3, som antakelig ikke er nok til å lette. Akkurat det hjelper deg sikkert ikke mye på vei, men si gjerne fra om du klare rå løse problemet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...