perpyro Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 For billige HH gyroer er det ofte en pott du stiller gain på. På 401 er det ikke det men en ekstra kabel som skal plugges inn i mottakeren slik at du justerer gain fra radioen på den ene kanalen. Ser dåg at enne E-sky gyroen skal ha gainjustering over radioen. Ser man bort fra gyroen trenger et heli 5 kanaler. 1- Throttle 2- Pitch 3- Aileron 4- Elevator 5- Rudder. Med en HH gyro der gain justeres på selve gyroen så holder dette mens på 401 og den gyroen du nevner så må du ha en egen kanal for gain. På mange computer radioer er det en egen gyro meny hvor du setter gain men for radioer som ikke har dette så setter man endepunktet på kanalen for sette gain etter. Altså man velger en kanal og velger et fast signal som skal sendes på denne kanalen kontinuerlig. På E-sky radioen har du ikke denne muligheten så dermed blir gain justering over radio umulig med den medfølgende radioen. Vet at på radieon som kommer med Belt CP V2 er det eget potmeter for å justere gain med men hva de mener med "crust" har jeg ingen anelse. Men som sagt i min forige post så løser folk i utlandet det med en servotester hvor du setter utsignalet på en pott på testeren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) For billige HH gyroer er det ofte en pott du stiller gain på.På 401 er det ikke det men en ekstra kabel som skal plugges inn i mottakeren slik at du justerer gain fra radioen på den ene kanalen. Ser dåg at enne E-sky gyroen skal ha gainjustering over radioen. Ser man bort fra gyroen trenger et heli 5 kanaler. 1- Throttle 2- Pitch 3- Aileron 4- Elevator 5- Rudder. Med en HH gyro der gain justeres på selve gyroen så holder dette mens på 401 og den gyroen du nevner så må du ha en egen kanal for gain. På mange computer radioer er det en egen gyro meny hvor du setter gain men for radioer som ikke har dette så setter man endepunktet på kanalen for sette gain etter. Altså man velger en kanal og velger et fast signal som skal sendes på denne kanalen kontinuerlig. På E-sky radioen har du ikke denne muligheten så dermed blir gain justering over radio umulig med den medfølgende radioen. Vet at på radieon som kommer med Belt CP V2 er det eget potmeter for å justere gain med men hva de mener med "crust" har jeg ingen anelse. Men som sagt i min forige post så løser folk i utlandet det med en servotester hvor du setter utsignalet på en pott på testeren. Takk for grundig svar. Ting ble litt klarere nå :=) Kanskje problemet ikke er så vanskelig å løse allikevel. Jeg tok nettopp en titt i manualen (som jeg egentlig burde gjort i starten uansett..hehe) under "Reciever connection", og der står det faktisk at Channel5 er satt av til "Head Lock Gyro". Gyroen er koblet til Channel4, mens det går "Adjustment signal line" fra gyro på channel5 originalt. Oppsettet så slik ut ifølge manualen: 1-ail 2-elev 3-esc 4-gyro 5-HH Gyro/Adjustment line 6-pit Så kanskje det da ikke er værre enn bare å bytte ut ? Det ville vært supert :=) Endret 30. desember 2008 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Kanal 4 skulle gentlig være merket rudder istedenfor gyro, blir litt missvisende med tanke på at gyroen har 2 kabler hvor den ene er rudder signalet til gyroen (4) og den andre er gainjustering (5). Men ja prøv å bytte om på kablene. Når det kommer til helihobbyen så er manualene gull verdt, her står ting du ikke i dine villeste fantasier kunne ha gjettet deg til. Det er så mye som kan gjøres galt så ta fram manualen først som sist. Uansett lykke til med neste testtur. Er i hvertfall mye mer spennende en å skyte opp raketter. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hvilket helikopter er å anbefale til under 500kr? (tenker i retning av Silverlit) Har prøvd både 2 kanals og 3 kanals, men finnes det Silverlit med 4 kanaler? Lenke til kommentar
xylitol Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Tror ikke det finnes. Skal du har fire kanaler må du opp i 700-1000kr. Men nå selges esky king V2 for 990 hos elefun, det er veldig billig til å være et greit 6 kanals helikopter. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Til den prisen du leiter så er det vel kun PiccoZ som duger. Det finnes flere andre og billigere heli i denne klassen som er billigere men mangler helt kontrollen på halen så både av egen og andres erfaringer så er det PiccoZ som er tingen her. Men om du dobler så har du en 4 kanals Lama V3 levert i postkassa fre elefun http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...p;kategoriID=24 http://www.elefun.no/elefun4/aspx/kategori...amp;itemref=198 Forskjellen på Lama V3 og V4 er at V4 er mere tam av seg fordi denne har kortere servohorn. Ellers er de ganske så like så valget er ditt. Som du ser så har de mange coaxial helikoptre til under 1000 lappen og forskjellen er flykroppen, mekansike er de ganske like. Vil du ha single rotor heli så har du Honey Bee FP til samme prisen. http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000 Denne er vanskeligere å fly en de andre samtidig med at den er mye mere manøvrerbar. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Tror ikke det finnes. Skal du har fire kanaler må du opp i 700-1000kr. Men nå selges esky king V2 for 990 hos elefun, det er veldig billig til å være et greit 6 kanals helikopter. Ønsker du å ta livet av helihobbyen så begynn med den, du vil i hvertfall bruke mye mere tid hjemme i hobbybua med å mekke på denne en du får ute i lufta med den. Har ikke lest annet en negative komentarer om Honey Bee KingII rundt om på nettet med untak av forhandlerne da som lovpriser denne opp i skyene, men lort er det uansett. Endret 4. januar 2009 av perpyro Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Får vurdere å øke budsjettet da Er heller ikke lenge til jeg har bursdag, så jeg kan jo ønske meg et helikopter, eller penger så jeg kan kjøpe selv. Jeg har nok mest lyst på et helikopter med single rotor og fungerende halerotor, så det siste av de 3 virker mest interessant. Edit: Hva er forskjellen på Honey Bee og Honey Bee King II? Endret 4. januar 2009 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
vegham Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Det ser kanskje lett ut på film eller når andre gjør det, men når du selv flyr ditt første CCPM helikopter skulle du ønske at du startet med noe lettere. Hvertfall når du må skru det sammen igjen! Hvis du ikke har flydd før bør du kjøpe et med kontra-roterende blader. Jeg har selv hatt E-sky honey bee king II og det er ikke uten grunn til at det blir solgt billig. Kjøp heller ark og lag papirfly for pengene, du får mer glede av det. Hvis du absolutt må ha normalt helikopter så får du kjøpe et kvalitetsheli. Et som ikke koster all verden å fikse opp igjen etter du havner i bakken. Også her kommer kunnskap og erfaring inn. Å fly er en ting, men å fikse kan ofte være vel så vanskelig. Hvis du tenker på Honey Bee FP (fixed pitch) og Honey Bee King II så er førstnevnte et helikopter hvor du bare bestemmer turtall for høyden og sistnevnte er CCPM heli, det kan vri bladene. Endret 5. januar 2009 av Wulong Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Viktige poeng Wulong. Dog er jeg uenig med de fleste som mener at man heller bør la være å kjøpe istedet for å kjøpe et billig/dårlig et. Det er nok ikke alle som tar flyging like seriøst, og kan tenke meg at mange kan ha det kjempegøy selv om heliet ikke er av beste sort. Allikevel, så får jeg litt tanker når folk skal kjøpe billig heli og setter en absolutt maksgrense på pris. Regner dere ikke med at det blir reparasjoner ? Jeg kan love deg at kostnadene for å reparere etter x antall uhell for kommer opp i samme pris og enda mer enn for selve heliet på rimelig kort tid ;=) Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Tror heller jeg kjøper et billig 3 kanals helikopter på Teknikmagasinet. Hvilket er best av Silverlit PicooZ Uranus/Atlas og Silverlit PicooZ Tandem Z-1? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Viktige poeng Wulong. Dog er jeg uenig med de fleste som mener at man heller bør la være å kjøpe istedet for å kjøpe et billig/dårlig et. Det er nok ikke alle som tar flyging like seriøst, og kan tenke meg at mange kan ha det kjempegøy selv om heliet ikke er av beste sort. Vet ikke hvilken preferanser innen helihobby du har men en tinge er sikkert. Et billig CP heli vil skape såpas mange problemer at noe morro blir det i hvertfall ikke. Problemet er at et CP heli er en avansert flymaskin og unøyaktig mekanikk og elektronikk gjør det vanskeligere å fly. Til sammenligning så kan du tape deg et fly av ei pizzaeske og komplettere med billig elektronikk og det vil fortsatt fly greit, men slik er det ikke med CP heli, der må alt være godt oppsatt, noe en billig E-Sky radio ikke lar deg gjøre. Det er derfor jeg anbefaler Honey Bee FP til folk som vil begynne billig, den er så enkel i oppbygning grunnet fixed pitch hode at den fortsatt er levelig med billig elektronikk, det er når man begynner å legge til colective pitch det hele blir ekkelt. Allikevel, så får jeg litt tanker når folk skal kjøpe billig heli og setter en absolutt maksgrense på pris. Regner dere ikke med at det blir reparasjoner ? Jeg kan love deg at kostnadene for å reparere etter x antall uhell for kommer opp i samme pris og enda mer enn for selve heliet på rimelig kort tid ;=) Du kunne ikke ha sagt det bedre, krasj koster og krasje ja det gjør man. Lenke til kommentar
xylitol Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) At billige cp helier bare er problemer og ikke noe gøy er helt feil. Jeg har hatt esky belt-cp i ca ett år og aldri skiftet en eneste del eller hatt noen form for problemer, det var mitt første heli. Det er ikke alle som vil bruke hele lommeboken sin på ett heli de aldri kommer til å klare utnytte helt ut. Å anbefale honey bee Fp fremfor King2 når du får den til samme pris burde ikke vert lovlig. Honey bee fp er veldig ustabilt og får de fleste til å gi opp helikopter hobbyen, mens king2 er ganske stabilt og du kan vokse en del med det ettersom det er Cp. Med king2 kan du finne ut om heli er noe for deg eller ikke. Det å kjøpe t-rex som første heli er en stygg tabbe for mange ettersom flere gir opp eller blir lei. Dyrere helikoptere krever like mye instillinger og kunnskap. Det beste ville vert å kjøpe king2 eller helst en co-axial. Endret 6. januar 2009 av xylitol Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) At billige cp helier bare er problemer og ikke noe gøy er helt feil. Jeg har hatt esky belt-cp i ca ett år og aldri skiftet en eneste del eller hatt noen form for problemer, det var mitt første heli. Det er ikke alle som vil bruke hele lommeboken sin på ett heli de aldri kommer til å klare utnytte helt ut. Å anbefale honey bee Fp fremfor King2 når du får den til samme pris burde ikke vert lovlig. Honey bee fp er veldig ustabilt og får de fleste til å gi opp helikopter hobbyen, mens king2 er ganske stabilt og du kan vokse en del med det ettersom det er Cp. Med king2 kan du finne ut om heli er noe for deg eller ikke. Det å kjøpe t-rex som første heli er en stygg tabbe for mange ettersom flere gir opp eller blir lei. Dyrere helikoptere krever like mye instillinger og kunnskap. Det beste ville vert å kjøpe king2 eller helst en co-axial. Først starter du med å fortelle at du flyr Belt CP for deretter å forgude Honey Bee King 2. Du kan mene akkurat hva du vil men alle honey biene med unntak av FP er søppel fra ende til annen. King3 derimot er et uskrevet ark ettersom den nettop er lansert men resten er som sagt søppel. Belt CP er faktisk det billigset CP heli jeg kunne tenke meg å anbefale folk men Blade 400 er da et mye bedre kjøp med tanke på utstyret du får for pengene. Belt CP 2 ser også lovende ut ettersom den er specket bedre en forjengeren. Når det kommer til Honey Bee FP så er det mange som bruker denne som trainer fordi den tåler en smell noe King2 og alle de andre CP fuglene der ute ikke gjør. Men som sagt en CP fugel krever et god oppsett og for billig elektronikk gjør det unødvendig vanskelig, når da King2 er så liten som den er så er den også ustabil i utgangspunktet, noe som gjør det hele enda vanskeligere. Når det kommer til det beste nybegynner CP heli så er det Trex 450 SE V2 eller lignende. Det er et godt heli som er kapabelt til å fly 3D men også kan temmes ned til å bli svært stabilt, noe som gjør at du kan vokse med det. Det har aluminiumshode med kulelager i alle bevegelige deler. Det har meget god deletilgang både i norge og i utlandet. En krasj trenger ikke å koste så mange hundrelappene ettersom prisen på deler ikke er spesielt dyre og at alu deler tåler en smell ganske godt. Joda det finnes enda bedre heli en dette men nå begynner forskjellene å bli marginale. Men du får gjøre som du vil. Endret 6. januar 2009 av perpyro Lenke til kommentar
Vattekar Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Noen som vet om en metode for å bytte main gear på belt cp uten å demontere hele heliet?? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Drevet sitter fast i den nedre jesus bolten. Når denne og linkene til swashen er løsnet så skal det bare være og dra opp akslingen med rotorhode og da er drevet løst. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Får vel kommentere coax heli også. Disse er morsomme og stabile innendørs heli som er ypperlig til finmanøvrering innendørs. Om oppsettet er bra kan de bli meget nøyaktige og å sette opp en slik en er enkelt. De tåler en del juling men de som alt annet blir ødelagt om man krasjer hardt nok. Det gir også god stikketrening til man skal over på single rotor heli senere. Ulempen med coax heli er at de ikke tåler vind, og skulle man greie å modde det slik at det blir raskere er det nye skumle egenskaper disse heliene har på lur som garantert vil føre til krasj. Men for nyskjerrige sjeler så er det bare å ta med ut for å prøve ut for en totalt gjennoppbygging koster ikke mange hundrelappene. Lenke til kommentar
xylitol Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Perpyro: Nå tenker jeg, og anbefaler ut ifra pris/ytelse og ikke bare ytelse. Selvfølgelig er det mye bedre å kjøpe Trex 450, men dette blir alt for mye penger for en som ikke vet om han liker heli hobbyen. Å begynne med et CP heli krever mye lesing og simulator trening, hvis du gjennomgår dette nøye er det unødvendig å bruke penger på det billigste av det billigste som et "start" helikopter. Jeg har startet med CP og det gikk helt fint, mens med noen går det rett i dass og de gir opp. Nå som du får king2 til samme prisen som bee FP er jo valget rimelig klart king2, da delene er billige og mulighetene store. Nå har belt V2 og king V3 kommet, jeg har ikke sett på king v3, men vertfall belt V3 er nesten lik som forgjengeren. Det er du som bestemmer hvor mye penger du skal bruke, jo mer du betaler jo mer kvalitet og ytelse får du. Jeg bruker minst mulig penger og klarer meg fint med det, jeg har prøvd t-rex 450 og det var soleklar forskjell fra min belt, men jeg har aldri tenkt å kjøpe meg ett fordi jeg bare har det som en liten hobby som jeg ikke ønske å bruke masse penger på. Endret 6. januar 2009 av xylitol Lenke til kommentar
Vattekar Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Drevet sitter fast i den nedre jesus bolten.Når denne og linkene til swashen er løsnet så skal det bare være og dra opp akslingen med rotorhode og da er drevet løst. Takk nå har jeg byttet og alt ser bra ut, men når jeg spinner opp motoren så går motoren og det øvre tannhjulet går rundt, men det nedre hjulet og akslingen står stille, altså rotorenbladene spinner ikke.. vet du hva jeg har gjort galt? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 I hoveddrevet sitter det et enveislager. Når motoren går rundt låser dette lageret seg fast i akslingen og dror hovedrotor og halerotor men om/når motoren stopper slipper dette lageret akslingen slika t det kan rotere fritt uten at motoren holder igjen. Er lageret skadd elelr at motoren går gal vei vil du oppleve dette. Når du drar hovedrotoren med klokka skal drivverket gå fritt rundt mens hoveddrev og motor står stille. Drar du hovedrotoren mot klokka så skal også motoren være med når du drar rundt. Om dette stemmer så er det motoren som går gal vei og dreieretningen snues ved å bytte om på 2 av motorkablene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå