Gå til innhold

Rc heli Tråden


Beyeren

Anbefalte innlegg

Trex 450 SE V2 med tilsvarende elektronikk til 2000 på eBay?

Virker som et røverkjøp i dobbelt betydning.

 

Årsaken til at jeg la ut pakken til 9000 er såre enkel.

Skal man satse fult så er det ikke noe vits i å spare på elektronikken, det kommer man bare til å angre på senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trex 450 SE V2 med tilsvarende elektronikk til 2000 på eBay?

Virker som et røverkjøp i dobbelt betydning.

 

Årsaken til at jeg la ut pakken til 9000 er såre enkel.

Skal man satse fult så er det ikke noe vits i å spare på elektronikken, det kommer man bare til å angre på senere.

 

Jeg tror jeg har bestemt meg for å kjøpe denne

 

 

http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000

 

eller denne..

 

http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000

 

Men jeg aner ikke hva som er forskjell på de?

 

Virker greie de vel? Jeg klarer bare ikke kjøpe det aller billigste også gidder jeg ikke ta meg rå til å kjøpe det dyreste:P

Lenke til kommentar

Sorry men de er alt annet en greie.

Omtrent alle honey biene er belemret med dårlig design.

Forskjellen på de 2 du linker til er i hovedsak at King II har beltedrift på haelen mens den andre har egen motor for halerotoren.

Den eneste honey bien som går an å trene på er Honey bee FP som har fixed pitch system der du regulerer løftet med motorturtallet.

Det enkle prinsippet på et PF helikopter har ikke E-Sky greid å ødelegge heldigvis.

Det eneste E-sky helikopteret med CP som er noenlunde brukbart er Belt CP men det er bare såvidt.

 

Kan jo nevne Blade 400 også.

Et ikke så vært helikopter med en meget god radio.

http://shop.smallsize.no/product_info.php?...47d2fd9d0ab677a

Lenke til kommentar
Sorry men de er alt annet en greie.

Omtrent alle honey biene er belemret med dårlig design.

Forskjellen på de 2 du linker til er i hovedsak at King II har beltedrift på haelen mens den andre har egen motor for halerotoren.

Den eneste honey bien som går an å trene på er Honey bee FP som har fixed pitch system der du regulerer løftet med motorturtallet.

Det enkle prinsippet på et PF helikopter har ikke E-Sky greid å ødelegge heldigvis.

Det eneste E-sky helikopteret med CP som er noenlunde brukbart er Belt CP men det er bare såvidt.

 

Kan jo nevne Blade 400 også.

Et ikke så vært helikopter med en meget god radio.

http://shop.smallsize.no/product_info.php?...47d2fd9d0ab677a

Jeg kan ikke kjøpe for mer en 2000;- Så hva er det beste til rett under den prisen?:S

Lenke til kommentar

En ting er i allefal sikkert, til den prisklassen du ligger i så bør du ligge unna CP helikopter og heller gå for FP eller Coaxialheli.

Til nød fungerer Belt CP men forvent en del trøbbel med oppsett av halen for å få den til å både være mekansik bra samt holde brukbart.

Det er heller ikke noe heli du kan vokse med og radioen får du ingen glede av når du skal videre i denne hobbyen.

Belt CP pakkepris 1895.-

http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000

 

E-Sky har desværre som policy at heliene deres må oppgraderes for at de skal bli brukbare.

Lenke til kommentar
En ting er i allefal sikkert, til den prisklassen du ligger i så bør du ligge unna CP helikopter og heller gå for FP eller Coaxialheli.

Til nød fungerer Belt CP men forvent en del trøbbel med oppsett av halen for å få den til å både være mekansik bra samt holde brukbart.

Det er heller ikke noe heli du kan vokse med og radioen får du ingen glede av når du skal videre i denne hobbyen.

Belt CP pakkepris 1895.-

http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000

 

E-Sky har desværre som policy at heliene deres må oppgraderes for at de skal bli brukbare.

 

Jeg tar liksom ikke så veldig seriøst på dette, jeg lurer på når folk sier det ikke er brukbart? hva mener de liksom? går den en helt annen vei en hva man styrer eller er det bare små feil man merker vis man har drevet med dette siden nittenpilogbue :)

Lenke til kommentar

For å ta for meg King II så sliter den med gremlin i halesystemet, den er i tilegg meget ustabil.

Har enda tilgode å lese noe bra om dette heliet på f.eks. helifreak.

Problemet med CP2 er i hovedsak den elektriske halemotoren.

Med et CP helikopter setter man driftturtallet fast og regulerer løftet med Colective Pitch på blarne.

Under brå manøvre vil helikopteret vri seg, noe halen skal motvirke.

Problemet med egen motor på halen er at den ikke reagerer raskt nok til å holde igjen momentet hovedrotoren lager og du får en utsbil hale som lever litt sitt eget liv.

 

Til sammenligning så klarer ikke et helikopter med FP å lage samme momentet i flykroppen og halemotoren greier å holde følge med momentendringene.

 

Halerotor med reimdrift hvor man regulerer halen med pitch istedenfor turtall er mye kjappere i reaksjonen men det krever at man har en bra gyro, noe E-Sky gyroen ikke er og en kjapp haleservo som greier å følge med gyroen.

Holder ikke gyroen mål vil du mærke det på at halen ikke holder og du må gjete på den og under manøvre lever halen sitt eget liv.

En god HH gyro holder halen stabilt og om man i tillegg har en bra haleservo så holder halen seg dønn stabil under alle manøvre.

 

I tillegg er oppsett av helikopter såpass avansert at en god conputerradio er å foretrekker for å få oppsettet så bra som mulig.

Resultatet av at du ikke kan endre på standaroppsettet til E-Sky er et ustabilt helikopter som kan gi litt cyklisk utslag i det du gjør colective utslag, dette kan i stor grad justeres bort i en computerradio.

Det er i det hele tatt en dunge med viktige innstillinger du ikke får gjort noe med med en billig E-Sky radio.

 

Forskjellen på en godt oppsatt Trex 450 med bra elektronikk og et Belt CP med E-sky elektronikk er at Trexen holder halen dønn stabil og helikopteret følger stikkebevegelsene akkurat slik det skal.

Belt CPen vil logre med halen, vingle litt og ikke på noen måte føles så stabilt som Trexen.

Også har du det med å fly acro, her er Trexen mye mere kapabel og manøvrerbar en Belten.

Lenke til kommentar
For å ta for meg King II så sliter den med gremlin i halesystemet, den er i tilegg meget ustabil.

Har enda tilgode å lese noe bra om dette heliet på f.eks. helifreak.

Problemet med CP2 er i hovedsak den elektriske halemotoren.

Med et CP helikopter setter man driftturtallet fast og regulerer løftet med Colective Pitch på blarne.

Under brå manøvre vil helikopteret vri seg, noe halen skal motvirke.

Problemet med egen motor på halen er at den ikke reagerer raskt nok til å holde igjen momentet hovedrotoren lager og du får en utsbil hale som lever litt sitt eget liv.

 

Til sammenligning så klarer ikke et helikopter med FP å lage samme momentet i flykroppen og halemotoren greier å holde følge med momentendringene.

 

Halerotor med reimdrift hvor man regulerer halen med pitch istedenfor turtall er mye kjappere i reaksjonen men det krever at man har en bra gyro, noe E-Sky gyroen ikke er og en kjapp haleservo som greier å følge med gyroen.

Holder ikke gyroen mål vil du mærke det på at halen ikke holder og du må gjete på den og under manøvre lever halen sitt eget liv.

En god HH gyro holder halen stabilt og om man i tillegg har en bra haleservo så holder halen seg dønn stabil under alle manøvre.

 

I tillegg er oppsett av helikopter såpass avansert at en god conputerradio er å foretrekker for å få oppsettet så bra som mulig.

Resultatet av at du ikke kan endre på standaroppsettet til E-Sky er et ustabilt helikopter som kan gi litt cyklisk utslag i det du gjør colective utslag, dette kan i stor grad justeres bort i en computerradio.

Det er i det hele tatt en dunge med viktige innstillinger du ikke får gjort noe med med en billig E-Sky radio.

 

Forskjellen på en godt oppsatt Trex 450 med bra elektronikk og et Belt CP med E-sky elektronikk er at Trexen holder halen dønn stabil og helikopteret følger stikkebevegelsene akkurat slik det skal.

Belt CPen vil logre med halen, vingle litt og ikke på noen måte føles så stabilt som Trexen.

Også har du det med å fly acro, her er Trexen mye mere kapabel og manøvrerbar en Belten.

Hmm.. tusen takk for hjelpen, hyggelig at du tar deg til bry å skrive dette, men det er belt cp du syns jeg skal kjøpe så lenge jeg skal holde meg under 2000?  :hmm:

Lenke til kommentar

Du må selvsagt kjøpe det heliet du har lyst på men jeg skrev om Belt CP ettersom du virket bestemt på å gå for et helikopter med CP.

Kjøper du derimot Honey Bee FP så har du fremdeles et helikopter som kan manøvreres rundt relativt bra men det kan ikke fly opp/ned, loop og roll takler det så lenge du har høyde nok.

Denne honey bien er så enkel i design at den fungerer bra alikavel.

Billig i deletilgangen er den også.

Eneste ulempen jeg ser er at den kan virke ustabil grunnet den lille størrelsen.

Lenke til kommentar
Du må selvsagt kjøpe det heliet du har lyst på men jeg skrev om Belt CP ettersom du virket bestemt på å gå for et helikopter med CP.

Kjøper du derimot Honey Bee FP så har du fremdeles et helikopter som kan manøvreres rundt relativt bra men det kan ikke fly opp/ned, loop og roll takler det så lenge du har høyde nok.

Denne honey bien er så enkel i design at den fungerer bra alikavel.

Billig i deletilgangen er den også.

Eneste ulempen jeg ser er at den kan virke ustabil grunnet den lille størrelsen.

 

Jeg er ikke bestemt på noen ting om heliet:p Eneste jeg var bestemt på der var prisen:)

Lenke til kommentar

Jeg vil fortsatt anbefale Belt CP foran et Honey Bee FP, rett og slett fordi man trenger ikke fly med fast turtall selv om det er et CP heli. Man kan velge selv om man vil fly med fast turtall eller med variabelt turtall.

 

Men jeg er enig i at det nok er litt ustabilt, og det logrer litt med halen. Men det er ikke et stort problem når man kun ønsker å lære å fly. Mulig v2 er bedre.

 

Sjekk ut

http://www.rc711.com/shop/index.php?cPath=...aguh0fj2a023ca2

http://www.rc-fever.com/twf-sz-esky-helico...-c-177_226.html

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Nå her jeg brukt rundt 1500 kroner denne sesongen på deler til Belten. Det inkluderer en oppgradering til rotorhode av metall. Men nå har jeg også vært veldig forsiktig. De første ti turene var jeg nesten ikke i luften. Kun små hopp. I tillegg har jeg flydd endel simulator i forkant.

 

Min erfaring er at trengingsunderstell er gull verdt. Det vil spare deg for mange kroner. I tillegg så er det en forddl å fly ved å regulere turtallet og ikke kun pich. Det gjør at man kan sette helien på bakken og redusere turtallet raskt, slik at man kan unngå småskader. I tillegg holder batteriet lengre, siden turtallet er lavere under flyturen.

Lenke til kommentar

Husk nå bare at ved å fly på turtallet med fast pitch blir helikopteret helt annerledes å manøvrere en om du setter et høyt driftstyrtall og flyr på pitchen.

Du kan få deg en ganske så brå aha opplevelse når du går over til å fly CP heliet ditt slik det egentlig skal flyges.

Ved å fly det på driftsturtall får du mye mere kraft en ved å fly på fast pitch ettersom heliet kan ta av allerede ved 1500 rpm mend det er vanlig å fly på 3000.

Men uansett så må du forvente at du krasjer en del ganger med dertil kostnader ved gjennoppbygging.

Lenke til kommentar
Husk nå bare at ved å fly på turtallet med fast pitch blir helikopteret helt annerledes å manøvrere en om du setter et høyt driftstyrtall og flyr på pitchen.

Du kan få deg en ganske så brå aha opplevelse når du går over til å fly CP heliet ditt slik det egentlig skal flyges.

Ved å fly det på driftsturtall får du mye mere kraft en ved å fly på fast pitch ettersom heliet kan ta av allerede ved 1500 rpm mend det er vanlig å fly på 3000.

Men uansett så må du forvente at du krasjer en del ganger med dertil kostnader ved gjennoppbygging.

 

takk for hjelpen, det ble cp heliet :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å gud! I går kjørte jeg i gang min belt cp for første gang, dette skulle bli en kort tur.. Jeg forstår virkelig nå hvorfor det står ikke for nybegynnere når du kjøper den. Det er så mye innstillinger osv og jeg forstår ikke en dritt.. Den bare tippa over å knuste seg selv i stor grad.=/ Jeg forstår ikke hva innstillingene på kontrollen skal være, er litt uklart i manualen...

Lenke til kommentar

Meget viktige punkter på sjekklisten før du i det hele tatt spinner det opp er å sjekke at alle delene i rotorhodet går slik de skal, at utslagene på swashen er slik de skal være.

Det er nå du skal registrere deg som medlem på helifreak og laste ned en del videoer herfra http://www.helifreak.com/showthread.php?t=11373

Du finner sikkert noen instruksjonsvideoer på oppsett av belten på youtube også.

 

Regner med du har et RTF kit med E-Sky radio og Esky gyro så oppsettet av radioen må du nesten finne ut av selv.

Oppsettet av halen er også mere komplisert en med en HH gyro ettersom du må sentrere haleservoen der heliet hovrer uten at det dreier noen vei.

 

Men for ettertid om du bestemmer deg for å gå videre så er DX6i eller DX7 radio god heli radioer.

Kombinert med GY401 gyro blir alt meget lettere en med de greiene som kommer med heliet fra E-Sky.

Radioen er gaske sentral i oppsette av heliet for der legger man inn kurver for throttle og pitch samt endepunktjustering på kanalene og miksen for swashen mm.

Alt dette har E-Sky forhåndsbestemt for deg med den radioen som følger med.

 

For min del kjøpte jeg helikopter byggesett og elektronikken separat ut fra hva jeg hadde blitt anbefalt og hadde preferanser for.

Angrer ikke et sekund på det med unntak av motor og ESC som var noe billig dritt til en 500 lapp til sammen.

 

Litt mere om oppsett. http://runryder.com/helicopter/t400512p1/

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=583229

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Å gud! I går kjørte jeg i gang min belt cp for første gang, dette skulle bli en kort tur.. Jeg forstår virkelig nå hvorfor det står ikke for nybegynnere når du kjøper den. Det er så mye innstillinger osv og jeg forstår ikke en dritt.. Den bare tippa over å knuste seg selv i stor grad.=/ Jeg forstår ikke hva innstillingene på kontrollen skal være, er litt uklart i manualen...

 

Det viktigste fant jeg ut før en flytur er det som overraskende nok står bra forklart i manualen om justering av pitch på hovedrotorblader. Dette gjør du før du tar heliet ut av stua/mekkeboden for å forsikre deg om at det ikke er vibrasjoner etc som gjør heliet ustabilt. Altså, fyr opp godt med turtall på stuegulvet før du går ut. Hvis det er en del vibrasjoner så må det nok justeres litt for å fly fint.

I tillegg skal gyroen (liten boks som sitter rett før halepariet) stå til reversert modus, og ikke normal. Hvis den gjør det går heliet bare i spinn.

Når du så skal fly, så gir du nok throttle til at heliet såvidt letter, og ser i hvilken retning heliet går som det ikke skal gjøre ^_^ vil alltid være litt når det ikke er stilt inn. Sett det fint ned igjen og så kan du motjustere bevegelser i ulike retninger med de små spakene/knappene under styrestikkene. Hvis heliet går mye i spin, er det mest sannsynlig at du må justere haleservoen litt inn eller ut på halen..

Hva gjelder alle de andre knappene på kontrollen så er det mye du ikke trenger å bry deg om som nybegynner. Som hovedregel skal alle knapper være stilt i posisjon fra deg. De "skruknottene" kan stå i nullposisjon, og ikke bry deg med annet enn styrestikkene og justeringsstikkene til disse. Husk alltid å slå på kontrolleren før du sette på strøm på heliet

edit: og ja.. treningsunderstell er gull verdt for å unngå unødvendige reparasjoner. Jeg trener meg på en stor kunstgress-bane like bortenfor hvor jeg bor. DET er gullplass å trene om du har mulighet :=)

 

Til noe annet..

 

Jeg kunne tenkt meg en HH Gyro til Belt-CP. Er det noen som vet om den eksy HH-gyroen er bra nok ? 0704B tror jeg den hette. Koster vesentlig mindre enn andre, f.eks gy401 jeg ser noen anbefaler, men den er jo rimelig mye dyrere også. Mener å ha lest en eller annen plass at den ikke er kompatibel med den stock eksy mottageren ? Synes det virker litt rart at det ikke skal gå.. noen som har testa dette og vet med sikkerhet ? :=)

 

-T.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Bare for å svare på GY401 problematikken så stemmer det.

For å benytte denne gyroen må du ha en ledig kanal du kan justere endepunktene på, noe E-Sky radioen mangler.

Denne kanalen benyttes til å sette gain på gyroen og uten denne fungerer det rett og slett ikke.

 

EDIT:

Oppdaga på helifreak at man kan fremdeles bruke 401 med en servotester som denne

ELE-TSV.jpg

http://www.helidirect.com/product_info.php?products_id=9879

Du justerer gain med potten på testeren inntil du får de slik du vil ha.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Bare for å svare på GY401 problematikken så stemmer det.

For å benytte denne gyroen må du ha en ledig kanal du kan justere endepunktene på, noe E-Sky radioen mangler.

Denne kanalen benyttes til å sette gain på gyroen og uten denne fungerer det rett og slett ikke.

 

Hva mener du med at endepunktene må justeres inn? Har ikke vært borti justerin/instillinger på HH gyroer før, så vet lite om det. Hvordan er prosessen for å gjøre dette ?

Grunnen til at jeg spør spesifikt den esky gyroen er at det står litt sprikende informasjon rundtomkring. på throttlestore står det bla annet "To both 6CH and 4CH transmitters,the gain value can be adjusted through crust" hva nå enn det betyr ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...