Gå til innhold

Rc heli Tråden

Beyeren

Anbefalte innlegg

Ser ut som eclipsen din er en FM radio og FM systemer er utsatt for glitch og andre radiofenomere.

Om du f.eks. ikke har antenna 100% ute så blir rekkevidden lav, samme gjelder om antenna på mottakeren liggert nær noe som kan gi forstyrrelser.

Du skulle virkelig hatt en 2,4Ghz radio av ett eller annet slag for å unngå glitch.

Jeg tok rekevide teste med antena inne, men det fins 2.4ghz moduller til radioen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ha antenna helt ute er viktig.

Opplevde på E-Sky radioen til Lamaen jeg fløy i 2008 at rekkevvidden blei redusert til 4 meter etter å ha knekt siste ledded på antenna.

Det var helt merkelig for innendørs fløyg jeg aldri med antenna helt ute og det fungerte fint inntil antenna knakk.

Ny antenne løste probleme og alt var som før igjen.

Lenke til kommentar

HALLO? :nei: EN REKEVIDE TEST MED ANTENA INNE og dette er til fly

Sier manualen at du skal ta rekkeviddetest med antenna inne?

Det høres i hvertfall merkelig ut for bølgelenden for FM signalet ligger på omtrent lengden av antenna så med sammenslått antenne får sterkt redusert rekkevidde.

Lenke til kommentar

Her har du det som står

determine the cause of the problem. We recommend that you range-check your system before each flying session. Have an observer verify that the system works with the transmitter about 30 paces away with the transmitter antenna collapsed. Finally, before starting the engine, be sure to check that the transmitter model memory is correct for the chosen model. While you're getting ready to fly, if you place your transmitter on the ground, be sure that the wind won't tip it over. If it is knocked over, the throttle stick may accidentally get moved causing the engine to race unexpectedly. Before taxiing, be sure to extend the transmitter antenna to its full length. A collapsed antenna will reduce your flying range and may cause a loss of control. It is a good idea to avoid pointing the transmitter antenna directly at the model at all times, since the signal is weakest in that direction. Finally, don't fly in the rain! Water or moisture may enter the transmitter through the antenna or stick openings and cause erratic operation or loss of control. If you must fly in wet weather during a contest, be sure to protect your transmitter with a plastic bag or waterproof barrier

Klipet ut og lim inn fra manualen

Lenke til kommentar

Rekkeviddetest med 35 MHz radio skal skje med antenna inne, nettopp fordi det gir redusert rekkevidde. Har man en rekkevidde på 30 meter på bakken med antenna inne, vil rekkevidden i luften med antenna ute være mer enn tilstrekkelig. Å teste på 30 meter med antenna ute, gir ingen mening da man er avhengig av mye lengre rekkevidde. Å skulle gå en kilometer unna flyet for å sjekke rekkevidden er også upraktisk.

De fleste 2,4GHz systemer (ikke de billigste) har en rekkeviddetest modus, der styrken på signalet reduseres slik at man kan sjekke rekkevidden på bakken.

Forøvrig er jo dette rc helikoptertråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=417233 er linken til den generelle rc tråden. Mulig det også finnes en rc flytråd.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Høres veldig rart ut. Om du har fjernet alle potensielle kilder til forstyrrelse så står du igjen med batteri og evnt regulator, og mottaker/sender i seg selv. Er det disse Hitec pakkene som Elefun har solgt grisebillig i det siste uten batteri til sender? Kan det være for lite spenning på sender/mottaker? Hvilke batterier bruker du(både i sender og mottaker)?

Lenke til kommentar

Høres veldig rart ut. Om du har fjernet alle potensielle kilder til forstyrrelse så står du igjen med batteri og evnt regulator, og mottaker/sender i seg selv. Er det disse Hitec pakkene som Elefun har solgt grisebillig i det siste uten batteri til sender? Kan det være for lite spenning på sender/mottaker? Hvilke batterier bruker du(både i sender og mottaker)?

Jeg har kjøpe den grisebillig fra elefun radioen, mottaker batteriet er fra elefun, elefun sa at mottakerbatteriet og senderbatteriet er defekt men motakerbatteriet funka så jeg ladet det opp og kan bruke det

jeg har ikke noe spennings idicator men har AT-40 batteri på???(veit ikke :roll: står ikke noe på det heller men bruker batteriet i at40 hele tiden på fly klubben og det funker) men mottakerbatteriet som fulgte med radioen er på 4.8V /1300mah

senderbatteriet til radioen er NI-HM 9.6V 2300mah

nytt batteri

Endret av Man of war 1945
Lenke til kommentar

Om Elefun sier at mottakerbatteriet er defekt så ville eg har begynt der. Det er faktisk ganske viktig at utstyret får korrekt spenning og kan trekke den strømmengden det trenger til enhver tid. Billige, dårlige eller ødelagte batterier feiler ofte på et av disse punktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...